Declaraţie şocantă a ministrului Educaţiei: „În zona învăţământului liceal suntem în Epoca de piatră“

Publicat: 27 mai 2025, 15:01, de Ionut Jifcu, în Educație , ? cititori
Declaraţie şocantă a ministrului Educaţiei: „În zona învăţământului liceal suntem în Epoca de piatră“

Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a lansat marţi o serie de declaraţii extrem de dure la adresa sistemului de învăţământ liceal din România, cu prilejul lansării raportului OCDE „Educaţie şi competenţe în România – evaluarea politicilor naţionale în domeniul Educaţiei”.

Probleme la învăţământul liceal

Potrivit ministrului, România se află „în Epoca de piatră” în ceea ce priveşte învăţământul liceal, situaţie pe care a descris-o ca fiind critică și urgent de remediat.

„În zona învăţământului liceal suntem în Epoca de piatră, nici măcar în Evul Mediu. Adevărul este că acolo lucrurile trebuie schimbate şi trebuie schimbate repede. Avem nevoie de noi discipline, de noi conţinuturi, metode moderne de predare şi manuale adaptate vremurilor actuale”, a declarat Daniel David, potrivit stiripesurse.ro, atrăgând atenţia asupra inadecvării actualului sistem educațional la cerințele societății și ale pieței muncii.

Ministrul a subliniat că sistemul educațional se concentrează excesiv pe cunoștințe declarative, în detrimentul competențelor reale, ceea ce explică rezultatele slabe ale elevilor români în testările internaţionale precum PISA sau TIMSS. OCDE recomandă, în acest context, trecerea la un curriculum bazat pe competenţe şi modernizarea metodelor de predare, inclusiv prin introducerea unor manuale interactive și digitale, cu sarcini adaptate noilor tehnologii și stilurilor de învățare.

Un alt punct critic abordat de ministru a fost evaluarea standardizată din clasa a VIII-a, considerată de OCDE ca fiind prea restrictivă și nealiniată cu scopul educaţional actual, într-un sistem unde învăţământul este obligatoriu până în clasa a XII-a. David a sugerat luarea în considerare a mediilor din clasele VII–VIII și ajustarea formatului evaluării pentru a reflecta mai bine competenţele generale ale elevilor.

Totodată, ministrul a criticat lipsa unui sistem coerent de notare la nivel naţional, ceea ce duce la diferenţe semnificative între unităţile de învăţământ. În ceea ce priveşte Bacalaureatul, Daniel David a apreciat că forma propusă în noua lege a educaţiei este „relativ acceptabilă”, deoarece reflectă diferenţele dintre profilurile liceale şi oferă o evaluare mai adaptată parcursului educaţional al fiecărui elev.