15 iulie devine Ziua mărcii poștale românești
Senatorul PSD Robert Cazanciuc a anunțat că, împreună cu senatorul Lucian Romașcanu, a propus o lege pentru a desemna data de 15 iulie ca Ziua mărcii poștale românești.
Inițiativa legislativă prevede ca Poșta Română și Romfilatelia să sărbătorească anual Ziua mărcii poștale românești prin organizarea unui Târg al mărcilor poștale și al cărților poștale maxime. De asemenea, consiliile județene, împreună cu inspectoratele școlare județene și cel al Municipiului București, pot organiza expoziții filatelice tematice. Romfilatelia va colabora cu Institutul Cultural Român pentru a promova marca poștală și va emite anual un produs filatelic special dedicat Zilei mărcii poștale românești, conform postării lui Cazanciuc pe Facebook.
În postare se menționează că s-au împlinit 165 de ani de la prima emisiune filatelică. Primul timbru poștal românesc, numit „Capul de bour” și cu o puternică încărcătură identitară, a fost tipărit la Iași într-o emisiune sub egida Poștei Domnești a Principatului Moldovei pe data de 15 iulie 1858.
Ziua mărcii poștale românești este sărbătorită la data de 15 iulie pentru că în acel an, în Moldova, au fost tipărite primele mărci poștale românești, denumite „Cap de bour”. Emisiunea era compusă din patru valori: 27, 54, 81 și 108 parale. Aceasta a intrat în circulație la 22 iulie/3 august 1858, dar a fost retrasă la 31 octombrie 1858. Acest eveniment a avut loc la 18 ani după apariția primului timbru poștal din lume, cunoscut în rândul filateliștilor ca „Black Penny” și emis în Marea Britanie.
Marca poștală a avut un impact semnificativ în România, fiind introdusă în timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza (1859-1866). Acest lucru a dus la apariția obiceiului colecționării mărcilor poștale în țară. Colecționarii și comercianții de tutun vindeau mărci poștale precum „Capul de Bour”, „Principatele Unite” sau „Cuza”. În scurt timp, au apărut diferite societăți și cluburi filatelice, care au avut o activitate intensă în începutul secolului al XX-lea, satisfăcând nevoia de comunicare și schimburi între colecționari, conform g4media.ro.