158.000 de imobile vândute la nivel național în T2 2021. Prețurile cerute, în creștere cu 4,6% față de trimestrul anterior
Un raport de piață realizat de Imobiliare.ro relevă că, pe fondul relaxării măsurilor restrictive impuse ca reacție la COVID-19, piața rezidențială autohtonă și-a continuat trendul ascendent în al doilea trimestru din 2021, iar prețurile solicitate de către vânzătorii de locuințe au consemnat cel mai mare avans de la declanșarea epidemiei încoace. Astfel, în perioada aprilie-iunie, valorile de listare ale proprietăților rezidențiale din România (apartamente, dar și case) s-au majorat, în medie, cu 3,1% față de trimestrul anterior. Marja de creștere consemnată trimestrul trecut este specifică, totuși, unor condiții normale de piață, o evoluție similară fiind consemnată, spre exemplu, în trimestrul al treilea din 2019.
În ceea ce privește diferența anuală de preț, un alt indicator important pentru evoluția pieței rezidențiale, aceasta a ajuns, în T2 2021, la o valoare de +7,6% – ceea ce marchează un avans de 4,6% puncte procentuale față de cele trei luni anterioare, când se situa la +3%. De menționat este însă că în primele trei luni ale anului în curs acest indicator se situa la un minimum al ultimilor șase ani.
„Pandemia a schimbat preferințele românilor în ceea ce privește selectarea unităților locative, oamenii au înțeles importanța alegerilor lor pe termen lung și că un apartament este mai mult decât «un acasă», este și cea mai bună metodă de păstrare sau creștere a banilor investiți. Ca tendință generală, oamenii caută apartamente mai luminoase, mai spațioase, cu balcoane mari sau cu grădini, caută spații libere și deschise, doresc mai multă verdeață. Majoritatea cumpărătorilor au căutat să facă un upgrade al spațiului de locuit în această perioadă, de la garsonieră la două camere sau de la două la trei camere, pentru că oamenii au fost nevoiți să transforme locuința în birou sau sală de școală pentru copii fără a renunța la un loc unde să-și petreacă și timpul liber”, spune Liviu Lepădatu, Director General, Atria Urban Resort
Creșteri pe linie în marile orașe
Cel mai semnificativ avans trimestrial a fost consemnat de Craiova (+4,8%, până la până la 1.260 de euro pe metru pătrat), capitala Olteniei fiind urmată de Brașov (+4,7%, până la 1.320 de euro pe metru pătrat) și de București (+4%, până la 1.540 de euro pe metru pătrat).
Pe următoarele locuri în clasamentul creșterilor de preț se situează Constanța (+3,3%, până la 1.320 de euro pe metru pătrat), Cluj-Napoca (+2,2%, până la 1.890 de euro pe metru pătrat util), Iași (+1,9%, până la 1.110 euro pe metru pătrat), Timișoara (+1,6%, până la 1.310 euro pe metru pătrat), Ploiești (+1,5%, până la 980 de euro pe metru pătrat), Brăila (+1,5%, până la 900 de euro pe metru pătrat), Oradea (+1,4%, până la 1.100 de euro pe metru pătrat), și, în cele din urmă, Galați (+1,2%, până la 1.010 euro pe metru pătrat).
De remarcat este faptul că Bucureștiul înregistra, în cele trei luni anterioare, cel mai mic avans, anume +0,4%.
Cererea, oferta și vânzările de imobile
Aproximativ 151.000 de potențiali cumpărători au căutat, pe Imobiliare.ro, locuințe în cele mai mari șase centre regionale ale țării. Această cifră relevă un avans de 12% față de al doilea trimestru al anului anterior. Raportat la ultimele 12 luni, interesul pentru achiziția de proprietăți rezidențiale s-a înscris, în cinci dintre cele șase mari centre regionale, pe o traiectorie ascendentă – excepția de la regulă fiind reprezentată de Constanța, unde cererea s-a diminuat cu 4% în ultimul an.
Evoluții pozitive au avut loc în București (+12%), Timișoara (+20%), Brașov (+9%), Cluj-Napoca (+29%) și, respectiv, Iași (+12%).
În ciuda dificultăților create de epidemia de COVID-19, 2021 a fost caracterizat de o evoluție pozitivă și din punctul de vedere al vânzărilor de proprietăți imobiliare. Astfel, datele publicate de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) relevă că în al doilea trimestru al anului în curs au fost vândute aproximativ 158.000 de imobile la nivel național, în creștere cu circa 49% față de perioada similară a anului anterior.
Cele mai căutate locuințe
„În T2, cele mai tranzacționate apartamente rămân cele cu două camere, de aproximativ 50-60 de metri pătrați utili, dar există solicitări și pentru structuri cu suprafețe mai mari, de 80-100 de metri pătrați. Apartamentele cu trei camere reprezintă prima opțiune pentru familiile cu copii. O tendință identificată în ultimul an a fost dorința clienților de a avea la îndemână, în cartier, cât mai multe facilități și servicii, precum magazine, cabinete medicale sau farmacii ce vor deservi comunitatea. Proiectele de dimensiuni medii și mari integrează și o zonă dedicată spațiilor comerciale”, explică Dragoș Țigău, General Manager, Qualis Properties.
Comparativ cu trimestrul precedent, oferta totală de apartamente și case construite înainte de anul 2000 și disponibile spre vânzare în cele șase mari centre regionale ale țării a fost, în T2 2021, cu aproximativ 13% mai ridicată – aceasta s-a cifrat, mai exact, la 17.780 de oferte, comparativ cu 15.750 în cele trei luni anterioare.
În contextul situației din domeniul sanitar, însă, raportat la perioada similară a anului anterior poate fi observată o diferență (pozitivă) mai semnificativă, respectiv 24,6%. Pe parcursul ultimelor 12 luni, toate cele șase mari orașe analizate au consemnat majorări ale ofertei rezidențiale de pe piață – marjele de creștere fiind, în majoritatea cazurilor, de două cifre. Astfel, cel mai mare avans, în cuantum de circa 34%, a avut loc în București, capitala țării fiind urmată de Timișoara (un plus de 31,6%), Brașov (+13,3%), Constanța (+11,9%), Iași (+11,9%) și, respectiv, Cluj-Napoca (+7%).