21 de filme geniale care ar fi trebuit să câștige Oscarul pentru cel mai bun lungmetraj

Publicat: 18 ian. 2025, 19:19, de Andrei Ceausescu, în Cultură , ? cititori
21 de filme geniale care ar fi trebuit să câștige Oscarul pentru cel mai bun lungmetraj

Este ușor să te lași antrenat de entuziasmul sezonului premiilor, mai ales când se apropie Oscarurile – strălucirea și glamourul covorului roșu generează subiecte de discuție la nivel global, meme-uri și bârfe în puburi săptămâni întregi.

Dar, dacă ne uităm la esență, Oscarurile sunt în esență doar un microcosmos al Hollywoodului. Este un fapt deprimant că filmele regizate de câștigători anteriori par să aibă mai multe șanse de a fi nominalizate decât cele regizate de nou-veniți.

Din acest motiv, cel mai bun film al unui an dat aproape niciodată nu câștigă cel mai râvnit premiu al serii – de fapt, uneori nici măcar nu este nominalizat. Victoria lui „Parasite” în 2022 a fost o excepție rară recentă.

De-a lungul deceniilor, au existat nenumărate omisiuni flagrante – filme care au fost nominalizate, dar au fost învinse de filme mult inferioare, precum și filme clasice care nu au reușit să obțină nicio nominalizare.

Pe măsură ce se apropie Oscarurile 2024, The Independent trecut în revistă 21 de filme strălucitoare care, v-ați fi așteptat, ar fi trebuit să câștige premiul pentru cel mai bun film – dar nu au făcut-o.

Citizen Kane (1941) Considerat de mult timp unul dintre cele mai mari filme realizate vreodată, debutul lui Orson Welles – un film despre magnatul ziarelor Charles Foster Kane – a fost doar un alt nominalizat la acea vreme, pierzând în fața, de altfel, genialului „How Green Was My Valley”.

The Searchers (1956) „The Searchers” poate fi considerat cel mai mare film al lui John Ford, dar nu a fost tratat ca atare în anii 1950. De fapt, western-ul cu John Wayne nu a obținut nicio nominalizare. „Around the World in 80 Days” s-a dovedit a fi mai pe placul Academiei.

Vertigo (1958) Nu numai că Alfred Hitchcock nu a câștigat niciodată un Oscar (cu excepția premiului său memorial în 1968), dar niciunul dintre filmele sale nu a făcut-o – unul dintre ele fiind „Vertigo”, un clasic care a câștigat sondajul al celor mai mari filme ale tuturor timpurilor al revistei Sight & Sound în 2012. Dacă ar fi fost nominalizat, s-ar fi confruntat cu o concurență acerbă din partea eventualului câștigător, „All About Eve”.

The Graduate (1967) Unul dintre filmele care au dat startul erei New Hollywood Cinema, „The Graduate” poate că i-a adus regizorului Mike Nichols un Oscar, dar în cele din urmă a pierdut în fața filmului lui Norman Jewison, „In the Heat of the Night”.

2001: A Space Odyssey (1968) Clasicul de science-fiction al lui Stanley Kubrick rămâne una dintre cele mai influente opere cinematografice. Academia nu a fost de acord. Academia l-a nominalizat pe Kubrick pentru cel mai bun regizor și a acordat premiul pentru efecte vizuale în favoarea considerării lui „2001” pentru cel mai bun film (nici măcar nu a fost nominalizat). Câștigătorul acelui an a fost „Oliver!”, musicalul lui Carol Reed.

Taxi Driver (1976) În ciuda faptului că „Taxi Driver” nu a reușit să câștige premiul principal, nominalizarea sa în patru categorii a arătat că Academia a avut intenții bune. Faptul că „All the President’s Men” și „Network” au pierdut și ele în fața eventualului câștigător, „Rocky”, arată că, în cele din urmă, nu a avut nicio șansă reală.

Apocalypse Now (1979) Epopeea ambițioasă a lui Francis Ford Coppola despre războiul din Vietnam, „Apocalypse Now”, a primit un total de opt nominalizări, dar a plecat acasă doar cu două premii (pentru cinematografie și sunet), pierzând în fața dramei „Kramer vs. Kramer”.

Raging Bull (1980) Dintre toate loviturile Oscar primite de Martin Scorsese de-a lungul deceniilor, niciuna nu a fost mai dureroasă decât pierderea lui „Raging Bull” în fața filmului lacrimogen al lui Robert Redford, „Ordinary People”, o neglijență pe care mulți o consideră una dintre cele mai grave ale Academiei.

Do the Right Thing (1989) Faptul că filmul lui Spike Lee, „Do the Right Thing”, nu a câștigat premiul pentru cel mai bun film la Oscarurile din 1990 este un lucru – a pierde în fața lui „Driving Miss Daisy” este cu totul altceva.

Goodfellas (1990) După ce a acordat premiul pentru cel mai bun film atât pentru „The Godfather”, cât și pentru „The Godfather Part II” în 1972 și respectiv 1974, Academia părea destinată să aprecieze „Goodfellas” al lui Martin Scorsese. Dar nu – debutul regizoral al lui Kevin Costner, „Dances with Wolves”, a fost alegerea cea mai atrăgătoare pentru votanți.

Pulp Fiction (1994) Al doilea lungmetraj al noului talent de pe piață, Quentin Tarantino, „Pulp Fiction”, i-a adus acestuia râvnita Palme d’Or la Cannes în 1994 – un succes pe care nu a reușit să îl egaleze pe teren propriu. Deși a câștigat un Oscar pentru scenariu original, filmul său a fost învins de „Forrest Gump”…

The Shawshank Redemption (1994) …și nu a fost singurul. Adaptarea lui Frank Darabont a novelei lui Stephen King, „The Shawshank Redemption”, a căzut și ea victimă a „Forrest Gump”, prietenos cu Oscarurile, al lui Robert Zemeckis. Nu vedem acest film în fruntea top 250 IMDb, nu-i așa?

Heat (1995) Dacă „Heat” ar fi fost lansat astăzi, nu există nicio modalitate ca să nu fie un favorit la premiul pentru cel mai bun film. Faptul că a fost complet ignorat în favoarea lui „Braveheart” este o mare nedreptate.

Fargo (1996) Poate că vă gândiți că a fost o neglijență din partea Academiei să ignore „Fargo”, dar a fost destul de aproape de a câștiga, șansele sale fiind consolidate oarecum de șapte nominalizări și două premii (cea mai bună actriță pentru Frances McDormand și cel mai bun scenariu original pentru frații Coen). A pierdut în fața filmului „The English Patient”.

Saving Private Ryan (1998) După ce a câștigat premiul pentru cel mai bun regizor cu cinci ani înainte pentru „Schindler’s List”, Steven Spielberg era considerat un favorit puternic pentru a obține premiile principale pentru epopeea sa despre al Doilea Război Mondial. Apoi, „Shakespeare In Love” a supărat pe toată lumea.

We Need to Talk About Kevin (2011) Lynne Ramsay a regizat două filme care ar fi meritat premiul pentru cel mai bun film: „You Were Never Really Here” și acesta, „We Need to Talk About Kevin”. Este ușor de înțeles de ce Hollywood a fost temporar mai fermecat de „The Artist”, dar este clar că filmul va rezista testului timpului.

Inside Llewyn Davis (2013) Este aproape de neconceput să ne amintim că filmul fraților Coen, „Inside Llewyn Davis”, a obținut doar două nominalizări la Oscar, la cinematografie și mixaj sonor, respectiv. În anii următori, filmul a fost aclamat ca fiind unul dintre cele mai mari din anii 2010, ceea ce înseamnă că absența sa la Oscaruri va rămâne una dintre cele mai mari omisiuni ale Academiei. Cu toate acestea, ar fi avut dificultăți în a învinge pe „12 Years a Slave”.

Boyhood (2014) Pentru cursa Oscarurilor din 2015, erai fie în echipa „Birdman”, fie în echipa „Boyhood”. Opera de dragoste a lui Richard Linklater, filmată intermitent timp de 12 ani, în cele din urmă nu a câștigat.

American Honey (2016) Dacă există dreptate, Andrea Arnold va deveni într-o zi câștigătoare de Oscar, dar într-o lume perfectă, ar fi câștigat deja pentru „American Honey”, o dramă care merită premiul pentru cel mai bun film, dacă a existat vreodată una.

Get Out (2017) Horrorul este rar recunoscut la Oscaruri, dar „Get Out” este cel mai aproape de care genul a ajuns în ultimii ani. Jordan Peele poate că a primit premiul pentru cel mai bun scenariu original, dar stelele s-au aliniat pentru filmul fantasy al lui Guillermo del Toro, „The Shape of Water”.

Roma (2018) Se aștepta cu tărie ca „Roma” să devină primul film străin care să câștige premiul pentru cel mai bun film. Avea totul în favoarea sa, inclusiv un parcurs de festival remarcabil și aclamație universală. Dar apoi „Green Book” i-a smuls trofeul într-o întorsătură târzie a sezonului de premii care încă pare prea ridicolă pentru a fi adevărată.