3.000 de locuri de muncă suprimate după închiderea fabricii Audi
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/Audi-Bruxelles.jpg)
Vinerea aceasta, cei 3.000 de muncitori de la uzina Audi din Forest, Bruxelles, au venit la muncă pentru ultima dată. Locația se închide, punând capăt anilor de producție de vehicule de lux. Pentru a reduce costurile, producătorul german de automobile intenționează să mute ansamblul mașinilor sale de lux, în special în China și Mexic.
Anul trecut, între 1.500 și 2.000 de locuri de muncă fuseseră deja sistate. La sfârșitul lunii octombrie, confruntat cu absența investitorilor sau a cumpărătorilor serioși, s-a luat decizia de a închide definitiv fabrica, închiderea fiind stabilită pentru februarie 2025.
Uzina a fost salvată de la închidere în 2006 prin reorganizarea Volkswagen. Dar aproape două decenii mai târziu, producătorul german a anunțat că producția va fi transferată în China și Mexic, deoarece marjele de profit erau considerate insuficiente și costul ridicat al forței de muncă belgiană prea mare.
Angajații, cuprinși de furie dar și de tristețe
Mulți angajați și sindicatele au protestat împotriva deciziei Audi organizând greve. Unii chiar au luat „ostatice” sute de chei de la mașină pentru a-și arăta dezaprobarea.
„Este ca un divorț, de fapt. Nu știi dacă ar trebui să dai vina pe conducere, dacă e vina noastră, dacă… Emoțiile sunt puțin ciudate„, a spus un muncitor în fața fabricii, vineri, înainte de a adăuga: „Poate vina este a conducerii Audi, pentru că nu este faliment, ei pleacă doar să facă profituri suplimentare”.
„Lucrez aici de zece ani”, a spus un alt muncitor. „M-am gândit că o să-mi petrec toată cariera la Audi, dar nu va fi cazul. Sunt tânăr, cred că îmi voi găsi ușor un loc de muncă, dar, din păcate, salariul poate să nu urmeze. La Audi suntem foarte bine plătiți, așa că va fi greu să găsim același salariu în altă parte”.
Industria auto belgiană, în declin
În Belgia, industria auto a cunoscut o scădere bruscă în ultimii treizeci de ani. Producția de vehicule a scăzut cu 80% de la sfârșitul anilor 1990. La rândul său, ministrul belgian al Apărării Theo Francken a venit cu ideea transformării fabricii Audi într-un loc de producție de arme, ca răspuns la cererea tot mai mare de echipamente militare.