3.200 de microbuze școlare blocate în PNRR de diletantismul a doi miniștri ai Educației
Programul național „Microbuze electrice pentru elevi” care urmează fie implementat de către Ministerul Educației s-a blocat, din cauza unor prevederi aberante și imposibil de realizat introduse în PNRR de doi miniștri ai Educației, Sorin Cîmpeanu și Ligia Deca.
Pe hârtie totul e perfect, dar în realitate…
Prin Programul național „Microbuze electrice pentru elevi”, finanțat cu 200.000.000 de euro, prin PNRR, un număr de 3.200 microbuze electrice ar trebui să ajungă la școlile din țara noastră. Pe 16 februarie 2023, ministrul Ligia Deca anunța cu mare tam-tam că ”Ministerul Educației, în calitate de coordonator de reforme și investiții finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), lansează în cadrul Investiției 10 – Dezvoltarea rețelei de școli verzi și achiziționarea de microbuze verzi, Programul Național „Microbuze electrice pentru elevi”, iar ”Bugetul Țintei 486 – Achiziția de microbuze electrice, Componenta 15 – Educație din PNRR beneficiază de un buget de 200 milioane Euro”. ”Susținerea și dezvoltarea unei rețele a „Școlilor verzi” este un obiectiv strategic din domeniul prioritar „Infrastructura sistemului de educație”, iar elementele europene și globale privind dezvoltarea durabilă sunt prevăzute în mai multe domenii prioritare ale Proiectului „România Educată”, declara ministrul Educației Ligia Deca. Dar, una s-a spus pe 16 februarie 2023, iar realitatea este cu totul alta.
Microbuze cu 8 locuri în loc de 16 locuri
Numai că acest program de achiziționarea de microbuze electrice este acum blocat la Ministerul Investițiilor și Fondurilor Europene din cauza unor aberanții incluse în program de către fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, consiliat de actualul ministru Ligia Deca, care la aceea vreme era consilier prezidențial pentru probleme de educație la Palatul Cotroceni. Prima aberație și poate cea mai gravă este aceea că 3.200 de microbuze electrice sunt menționate în program a fi cu opt locuri, deși toate microbuzele școlare din România, chiar dacă nu sunt electrice sunt cu 16 locuri. Practic, prin achiziționare de microbuze electrice cu 8 locuri, numărul elevilor transportați va fi redus la jumătate, dar numărul șoferilor va fi același.
Stații de încărcare electrice în localități fără curent electric
Ceea de a doua mare problemă a Programul național „Microbuze electrice pentru elevi” este aceea că se va asigura și înființarea celor 3.200 de stații de încărcare pentru microbuzele electrice. Însă, nu există nicio normă de repartizare echitabilă a microbuzelor electrice, dar nici criterii sau grilă de punctaj pentru distribuirea acestora către școli. De asemenea, atenție, nu se știe cum se va proceda în situația școlilor care nu sunt conectate la o rețea de curent electric sau nu au posibilitatea să amenajeze stații de încărcare pentru microbuze electrice. Ca atare, acest proiect are toate șansele să eșueze, adică să pierdem 200.000.000 de euro din PNRR, pentru că a fost făcut din birou fără să țină cont de realitatea din teren.