Peste 700.000 de elevi nu au acces la lecțiile online, USR-PLUS face propuneri fanteziste
În condițiile în care toți cei 2,8 milioane de elevi vor învăța de luni doar pe internet, sistem la care un sfert dintre ei nu au acces, Dacian Cioloș a cerut luarea urgentă de măsuri guvernamentale și a propus, în numele alianței pe care o reprezintă, o serie de măsuri. Printre ele sunt și unele fanteziste, cum ar fi montarea de uși exterioare de acces la toate clasele de la parterul unităților de învățământ.
Într-o conferință de presă susținută duminică dimineață, copreședintele Alianței USR – PLUS a criticat faptul că peste 700.000 de elevi, mai ales din comunități dezavantajate, nu au acces la echipamente dedicate ori la conexiune de internet pentru a putea participa la lecțiile online.
„În condițiile în care trecem brutal în sistem de educație on-line fără să asigurăm acestor copii condițiile pentru a putea participa la predare online înseamnă că pe termen mediu vom accentua și mai mult abandonul școlar exact în mediile defavorizate”, a spus Cioloș.
Acesta a citat studii internaționale conform cărora trei luni de școală pierdute pot fi echivalente cu un an școlar ratat.
„Putem să înțelegem că s-au luate aceste decizii radicale pentru că nu prea există alternativă pe termen scurt, pentru că sănătatea este lucrul cel mai important pentru orice om. Dar, după sănătate, cel mai important lucru la care ar trebui să fim atenți este educația. Chiar dacă decizia de închidere a școlilor a fost una firesc de luat în condițiile actuale, ar trebui să ne gândim și așteptăm din partea Guvernului să ne spună ce are de gând să facă pentru ca în timpul cel mai scurt posibil să avem, treptat – trepta, flexibilizare pentru prezența fizică la școli, acolo unde acest lucru este posibil”, a solicitat Cioloș.
Propunerile USR-PLUS
Copreședintele Alianței a cerut disponibilizarea datelor pe baza cărora a fost luată decizia de mutare în scenariul roșu a tuturor școlilor și crearea unei echipe de supraveghere la nivelul ministerului Educației, care să prezinte un plan de remedierepentru situația sutelor de mii de elevi și dascăli fără acces la rețeaua online.
Aceeași echipă să elaboreze proceduri de redeschidere treptată a școlilor, pe baza unui protocol sanitar acceptat de unitățile școlare și comunități. În plus, să fie crescută și capacitate de testare acolo unde se poate relua. De asemenea, cere flexibilizarea structurii anului școlar la nivel de instituție școlară astfel încât să se mențină la nivelul celor 167 de zile de școală, dar vacanțele să fie alternate în funcție e condițiile epidemiologice.
Pe lângă aceste propuneri, a mai făcut unele a căror aplicabilitate este discutabilă.
„Ar putea exista și anumite activități de amenajare a unor spații de prezență fizică a școlarilor sau preșcolarilor, ne gândim aici la sălile de clasă care sunt la parterul unităților de învățământ să fie dotate cu uși care să dea direct în afară, tocmai pentru a reduce contactul elevilor pe holuri”, a solicitat Cioloș, fără să spună cât ar dura rpoiectarea și execuția unor asemenea activități, cum ar putea fi bugetate și cum s-ar proceda în cazul sutelor de unități de învățământ cu regim de monument istoric, ce ar fi mutilate printr-o astfel de decizie.
O altă propunere a fost organizarea, pentru elevii claselor a 8-a și a 12-a, de tabere de recuperare a materiei, pe perioada de primăvară – vară. Participarea ar fi voluntară doar pentru cei care consideră că au nevoie să recupereze materia. Nu s-a spus însă și cine ar putea preda, în condițiile în care ar reprezenta o muncă în plus pentru dascăli, care eventual s-ar putea afla chiar în concediu în perioadele respective.