Facebook la apel: Formula prin care platforma social media a lui Mark Zuckerberg ar fi manipulat omenirea
Compania lui Mark Zuckerberg ar fi programat algoritmul care decide ce văd oamenii în news feed-ul lor și i-ar fi îndemnat să folosească anumite emoji-uri pentru a-i manipula.
Relatarea aparține The Washington Post, care vorbește despre documente interne ale Facebook ce dezvăluie că, începând cu 2017, platforma social media a lui Mark Zuckerberg a tratat emoji-urile de reacție ca fiind mai valoroase decât simplele „like-uri”. Teoria era simplă: postările care primeau multe reacții tindeau să îi țină pe utilizatori mai implicați iar acesta era un lucru cheie pentru modelul de afaceri al Facebook. Însă proprii cercetători ai companiei au ajuns să suspecteze rapid o eroare critică de judecată. Favorizarea postărilor „controversate”, inclusiv a celor care îi înfuriau pe utilizatori, ar putea inadvertent „deschide ușa către mai mult spam/agresivitate/clickbait”, după cum nota într-un document intern unul din angajații companiei.
„Este posibil”, a răspuns un coleg al său. Avertismentul s-a dovedit a fi profetic. Inginerii de date ai Facebook au confirmat în 2019 că postările la care s-a reacționat cu emoji-uri de furie erau în mod disproporționat legate de dezinformări, conținut dăunător și știri de calitate îndoielnică. Asta înseamnă că timp de trei ani, Facebook a amplificat în mod sistematic unele din cele mai nocive postări de pe platforma sa, făcându-le mai vizibile în news feed-urile utilizatorilor și răspândindu-le unui public mai larg. Această promovare disproporționată făcută de algoritmi a subminat eforturile moderatorilor de conținut și a echipelor de integritate de la Facebook care se luptau cu morile de vânt în ceea ce privește conținutul nociv și dăunător.
Semne de întrebare cu privire la valorile Facebook
Dezbaterile interne din cadrul companiei despre aceste lucruri au fost dezvăluite Comisiei pentru Bursă și Valori Mobiliare din Statele Unite și puse la dispoziția Congresului american în formă redactată de către avocații avertizoarei de integritate Frances Haugen, fost manager de produs al Facebook.
Documentele interne ale Facebook arată că algoritmii platformei cuantifică semnale subtile, pe care majoritatea utilizatorilor nici nu le-ar observa, ca de exemplu numărul de comentarii lungi pe care o postare le generează, dacă ele conțin doar text sau și alte elemente, sau dacă un videoclip este înregistrat live sau în prealabil. Algoritmii cuantifică inclusiv durata necesară de încărcare a fiecărei postări și viteza internetului utilizatorului. Toți acești factori influențează dacă în news feed îți apăr postări ale unor cunoștințe din viața reală sau „prieteni” virtuali, grupuri cărora Facebook din diverse motive vrea să li te alături sau postări care te-ar putea plictisi, înfuria sau inspira.
Pe lângă dezbaterile interne legate de emoji-ul ce exprimă furie, documentele ajunse acum pe masa congresmenilor americani arată că angajații lui Mark Zuckerberg și-au pus semne de întrebare și cu privire la valorile companiei.