Ce este Metaversul? Facebook vrea să se extindă în ceva despre care nimeni nu știe (VIDEO)
Se spune că există demult…Că, la fel ca multe vise SF, Metaversul s-a născut și a murit de mai multe ori deja. Unii au simțit asta în anii 2000, când jocul „Second Life” a sedus mulțimile…
Jocul este încă online, dar nebunia s-a domolit rapid:sistemul a devenit lent când prea mulți utilizatori de internet l-au accesat, după cum notează Les Echos. în plus, unii dintre utilizatori dezvoltaseră psihoze: nu mai deosebeau real life de second life…La apogeul său, acel univers virtual a găzduit centre de conferințe IBM, magazine American Apparel, linii telefonice politice pentru candidații la alegeri și un milion de conexiuni simultane. Sună familiar? Da, deoarece Mark Zuckerberg promite iar omenirii El Dorado-ul numit Metavers!
Mark Zuckerberg cel dornic de Metavers spune că acesta „nu se limitează la o singură companie, iar fiecare dintre noi are un rol pentru a-l realiza”. Creatorul Fcebook a subliniat, când a prezentat transormarea numelui companiei în Meta, că se adresează în special micilor dezvoltatori care vor îmbogăți lumea Meta cu experiențe imersive (comerț, cultură, turism, divertisment etc.), în același mod în care start-up-urile au multiplicat serviciile disponibile pe smartphone-uri, în anii 2000.
„Facebook vrea să se extindă în Metavers. Nimeni nu știe ce este”, scrie Business Insider.
Ce este Metaversul
Inspirat de science fiction, și în special de romanul „Snow Crash” al lui Neal Stephenson sau „Ready Player One” de Ernest Cline, Metaversul este o lume online virtuală și captivantă. Toată lumea își poate trăi o parte din viață acolo, sub forma unui avatar sau a unei holograme. Pentru Meta, acest univers promite mai mult contact social fără a te deplasa, fie că este vorba de organizarea unei întâlniri de afaceri, participarea la un curs de fitness sau plimbarea printr-un magazin. Dar competiția are alte idei: pentru Epic Games, universul popularului joc Fortnite găzduiește deja mini-concerte virtuale cu 12 milioane de spectatori.
Potrivit Les Echos, dacă este să ne „conformăm” imaginției lui Zuckerberg, metaversul se deschide celor care dețin dispozitive electronice cum ar fi căști de realitate virtuală și ochelari de realitate augmentată. Oculus Quest, dezvoltat de Meta și vândut cu aproximativ 300 de dolari, introduce utilizatorul într-un cadru 3D. Pentru a te deplasa, trebuie să te echipezi și cu controlere. Pentru a se deplasa, unii își imaginează un sistem similar cu o bandă de alergare. Pe lângă Meta, HTC și Sony au deja căștile lor.
Astfel, va fi posibil să urmărești cu coada ochiului un eveniment din Metavers în timp ce participi la o discuție din lumea fizică… Meta lucrează și la o pereche de ochelari de realitate augmentată. Microsoft are deja dispozitivul său cu Hololens.
Sună frumos, dar…
În momentul în care lucrurile sună atât de frumos este imposibil să nu existe o fisură. Mai ales la nivel virtual. Nu că nu ne-ar plăcea progresul, dar în cele din urmă, vorba cântecului, „Sună periculos...”. Viziunea lui Zucky – cum e alintat de presă uneori magnatul noului Meta fost Facebook – e legată de o tehnologie care ar putea transforma Internetul așa cum îl cunoaștem astăzi. Unii dintre analiștii fenomenului vorbesc despre faptul că Matrix va deveni realitate, ceea ce, pentru cine a urmărit faimoasa serie, nu este de bun augur. Ce te faci dacă acolo, în Metavers găsești și „altceva”?
Mark Zuckerberg a compus ceva ce în prezent circulă pe net sub titlul „Scrisoarea lui Mark Zuckerberg”. Printre altele, autorul notează: „Gândește-te câte lucruri fizice ai astăzi care ar putea fi doar holograme în viitor. Televizorul tău, configurația perfectă de lucru cu mai multe monitoare, jocurile tale de masă și multe altele – în loc de lucruri fizice asamblate în fabrici, vor fi holograme proiectate de creatorii din întreaga lume (…). Intimitatea și siguranța trebuie să fie încorporate în metavers încă din prima zi. La fel și standardele deschise și interoperabilitatea. Acest lucru va necesita nu doar o muncă tehnică inedită – cum ar fi sprijinirea proiectelor cripto și NFT în comunitate – ci și noi forme de guvernare. În primul rând, trebuie să ajutăm la construirea ecosistemelor, astfel încât mai mulți oameni să aibă o miză în viitor și să poată beneficia nu doar ca consumatori, ci ca creatori”. Noi forme de guvernare? Vom vedea…