Ce ținte are Ministerul Familiei şi Tineretului: de la sprijin pentru achiziţii de locuinţe pentru familii până la scutiri de taxe şi impozite
Ministerul Familiei şi Tineretului va fi condus de Gabriela Firea, noul portofoliu având ca drept obiectiv contribuţia la „construirea unei societăţi coezive”, fiind propuse mai multe măsuri cu privire la stimularea natalităţii şi egalităţi de gen. Tinerele familii vor fi sprijinite pentru achiziţionarea de locuinţe, dar vor beneficia şi de scutiri de taxe şi impozite.
În primul rând, ministerul va urmări stimularea natalităţii şi a familiei, arată programul de guvernare al coaliţiei PNL-PSD-UDMR, fiind explicat faptul că statisticile arată că până în 2050 România este în pericol să aibă o populaţie de doar 15 milioane, din care o treime vor fi pensionari. „Politicile publice ce vizează familiile trebuie să aibă în vedere tendinţele demografice, procesele de migraţie internă şi internaţională, realităţile de pe piaţa muncii din România şi din UE, precum şi sustenabilitatea sistemelor de protecţie socială. Aceste procese şi tendinţe indică în mod clar că îmbătrânirea societăţii româneşti ameninţă sustenabilitatea pe termen mediu a sistemelor de asistenţă socială din România”, arată programul de guvernare al coaliţiei.
Guvernul propune implementarea mai multor măsuri, precum un program de construire de creşe, extinderea programelor de tip after school, susţinerea financiară a familiilor pentru achiziţia de echipamente privind tranziţia digitală, sau acordarea unui grant de 30% din valoarea unei construcţii sau achiziţii a unei locuinţe noi, familiilor cu copii mai mici de 15 ani şi care nu deţin în prezent o locuinţă, începând din 2022. De asemenea, este urmărită încurajarea întreprinzătorilor care oferă lucrătorilor anumite beneficii familiei, precum decontarea cheltuielilor pentru creşe sau grădiniţe, prin facilităţi fiscale. Tot aici este propusă şi acordarea unui sprijin pentru angajatorii care amenajează spaţii destinate supravegherii şi îngrijirii copiilor cu vârstă preşcolară (0-6 ani) sau pentru crearea de parteneriate cu entităţi specializate care oferă servicii de îngrijire copii, în vederea asigurării echilibrului dintre viaţa profesională şi cea de familie. De asemenea, este prevăzută şi acordarea posibilităţii autorităţilor administraţiilor publice locale de a sprijini familiile care au în întreţinere copii prin reduceri/scutiri de taxe şi impozite, precum şi prin acordarea unor burse şcolare complementare pentru elevii care provin din familiile numeroase. Programul de guvernare prevede şi oferirea unui sprijin financiar acordat o singură dată, la naşterea fiecărui copil, familiilor vulnerabile, inclusiv familiilor monoparentale, al căror venit per familie este sub nivelul salariului minim brut pe economie garantat în plată Egaliatea de gen şi combaterea violenţei domestice Misiunea Ministerului Familiei şi Tineretului priveşte şi egalitatea de gen, unde sunt incluse măsuri pentru promovarea femeilor în câmpul muncii şi sprijin pentru familiile monoparentale.
Tot aici sunt prevăzute şi mai multe măsuri pentru combaterea violenţei domestice. „Campaniile de sensibilizare ar trebui dezvoltate diferenţiat în raport cu diferite forme ale violenţei, aşa cum se întâmplă deja în mai multe state membre, cuprinzând informaţii despre serviciile la care pot avea acces pentru protecţie şi asistenţă de urgenţă”, arată programul de guvernare al coaliţiei PNL-PSD-UDMR. De asemenea, se propune ca „apelul la linia telefonică pentru ajutor specializat oferit victimelor violenţei domestice să fie accesibil şi în limba minorităţilor naţionale, cheltuielile cu acest serviciu fiind acoperite din fonduri bugetare”. Adoptarea Legii Tineretului şi elaborarea unei Legi a taberelor Noua coaliţie de guvernare îşi propune mai multe măsuri legislative pentru adecvarea cadrului legislativ la nevoile actuale ale tinerilor, printre care „definitivarea procesului de aprobare a Proiectului „Legea Tineretului”, modificarea HG nr. 259/2006 privind aprobarea normelor de cheltuieli pentru realizarea programelor Ministerului Tineretului şi Sportului în domeniul activităţii de tineret, pentru a actualiza cuantumul sumelor cu rata de inflaţie şi elaborarea unei Legi a taberelor, care să reglementeze organizarea, monitorizarea şi controlul acestei activităţi. Un alt punct asumat de viitorul Excutiv este „continuarea dezvoltării infrastructurii în domeniul tineretului în fiecare judeţ prin folosirea fondurilor europene şi din bugetul de stat: centre de tineret fixe şi mobile, centre de agrement sau alte spaţii dedicate tinerilor”. Tot aici este menţionată prezentarea unui plan de către autorităţile locale cu privire la modul în care resursele vor fi folosite pentru sprijinirea tinerilor. În ceea ce priveşte digitalizarea, programul de guvernare al noii coaliţii prevede crearea unei platforme online menită atât pentru facilitarea depunerii de către organizaţiile de/pentru tineret a proiectelor, cât şi pentru procesul de evaluare a acestor online precum şi în vederea monitorizării şi raportării acestor proiecte (inclusiv ca suport pentru bugetare participativă).
Un alt punct important al programului de guvernare agreat de cele trei partide este cel referitor la infrastructură în domeniul tineretului, care prevede mai multe măsuri:
Crearea unei reţele naţionale de Centre de Agrement de interes naţional menită sprijinirii implementării programelor naţionale de tabără ale Ministerului • Dezvoltarea programului naţional de tabere prin programe tematice, unde să se pună accent pe dezvoltarea personală şi profesională a tinerilor;
• Dezvoltarea de standarde de calitate şi a ghidurilor pentru activitatea centrelor de tineret, inclusiv privind componentele de informare, consiliere şi formare;
• Dezvoltarea unei reţele naţionale de Centre de Tineret prin înfiinţarea şi operaţionalizarea (completarea) Registrului Centrelor de Tineret şi monitorizarea lor pe baza metodologiei de acreditare şi a standardelor de calitate pentru Centre de Tineret.
• Reorganizarea centrelor de agrement şi a infrastructurii Biroului de Turism pentru Tineret, pentru a oferi inclusiv oportunităţi de recreere şi petrecere a timpului şi alinierea României la piaţa mondială şi europeană a turismului de tineret;
• Revitalizarea infrastructurii culturale studenţeşti administrate de autoritatea publică centrală cu atribuţii în domeniul tineretului; • Dezvoltarea, instruirea şi asigurarea costurilor de personal pentru crearea unui corp de lucrători de tineret competent şi persoane care să lucreze cu tineri (de exemplu, manageri, animatori, facilitatori, formatori, consilieri, psihologi, asistenţi sociali, mentori sau coach), în funcţie de nevoile comunităţii şi de tipologia de tineri cu care lucrează (de exemplu, consiliere în carieră, mentorat pentru antreprenoriat, coaching pentru abilităţi de viaţă independentă, asistenţă pentru copiii instituţionalizaţi sau tinerii cu dizabilităţi etc.) şi ancorat cu strategia europeană de formare pentru tineret.
Creşterea accesului la finanţare pentru iniţiativele, proiectele şi programele de tineret Din punct de vedere al finanţării, programul de guvernare PNL-PSD-UDMR propune creşterea alocărilor bugetare pentru Concursurile naţionale şi locale de proiecte pentru tineret şi studenţeşti finanţate din programele de tineret ale Ministerului. De asemenea, este prevăzută implementarea unui program pilot pentru granturi operaţionale, pentru finanţarea activităţilor de bază ale organizaţiilor neguvernamentale de şi pentru tineret şi sigurarea unui acces facil la finanţare pentru iniţiativele, proiectele şi programele de tineret. Potrivit programului de guvernarea elaborat, creşterea impactului tinerilor asupra deciziilor autorităţilor publice va fi realizată prin sprijinirea înfiinţării de Consilii Consultative pe Probleme de Tineret, în mediul urban şi a Forumurilor Locale de Tineret, în mediul rural, prin realizarea şi distribuirea unui standard de organizare şi funcţionare a consiliilor consultative pentru tineret cât şi a forumurilor locale, având la bază principiile bunei guvernări. Un alt punct al programului de guvernare face referire la incluziunea tinerilor cu posibilităţi reduse, unde sunt prevăzute măsuri precum sprijinirea UAT-urilor în vederea integrării tinerilor instituţionalizaţi în comunitate, facilitarea accesului tinerilor din mediul rural la o educaţie de calitate şi oportunităţi de dezvoltare personală, profesională şi socială, dar şi îmbunătăţirea modului prin care se realizează cursurile de formare profesională a adulţilor cu vârsta de până în 35 de ani.