Exclusiv: Rectificarea bugetară lasă elevii fără masă caldă, program inclus în proiectul România Educată
Un program pilot, ce trebuia implementat în 150 de școli, a fost sacrificat vineri pe altarul rectificării bugetare. Este vorba 23 de milioane lei ce ar fi finanțat „Masa caldă”, proiect adoptat prin Ordonanță de Urgență încă de la mijlocul lunii august. La trei luni de la semnarea sa era inoperabil pentru că autoritățile au „uitat” să adopte și normele de aplicare, fără care nu se poate face nimic.
Deja în al șaselea an de implementare, figura și în programul de Guvernare PNL – USR-PLUS – UDMR la capitolul „măsuri operaționale” în România Educată: „Pe termen scurt și mediu am identificat mai multe măsuri specifice – parte din planul operațional de transformare a sistemului de educație prin implementarea strategiei România Educată, după cum urmează: generalizarea programului „masă caldă la școală” și ”școală după școală”.
Inițiatorul proiectului, Ministerul Educației, considera, în august, că este vorba de o urgență pe care o justifica la modul următor:
– Faptul că fiecare copil al României are dreptul la educaţie, însă statutul socio – economic al familiilor din care provine mare majoritate a copiilor de vârstă şcolară nu le permite nici măcar asigurarea zilnică a unui pachet pentru a fi prezenţi la orele de curs, aspect ce constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunându-se adoptarea de măsuri imediate pe calea Ordonanţei de urgenţă;
– Necesitatea aplicării urgente a unui sistem integrat de măsuri care să asigure accesul egal la educație pentru toți copiii și tinerii din România, în scopul prevenirii și combaterii abandonului școlar în toate ciclurile de învățământ preuniversitar, în contextul în care nu există o analiză de impact privind alte programe echivalente Programului – pilot, analiză diferențiată pe mediu social/geografic sau pe structură instituțională (unitate de învățământ cu un singur ciclu de învățământ sau unitate de învățământ cu mai multe cicluri de învățământ), având în vedere datele comunicate de Eurostat privind rata de părăsire timpurie a şcolii, aceasta având pentru România o valoare de 18,1% , în anul 2017, 16,4% în 2018 și 15,3% în 2019 (conform datelor oficiale Eurostat), având în vedere necesitatea asigurării de șanse egale tuturor elevilor unei unități de învățământ, indiferent de ciclul de învățământ în care aceștia sunt înmatriculați, de la copiii din ciclul preșcolar până la elevii din ciclul liceal, ținând cont de necesitatea reducerii, în continuare, a fenomenului de părăsire timpurie a școlii;
– Deoarece, în prezent cadrul legal în vigoare nu asigură soluții viabile care să permită un acces nediscriminatoriu la educație, iar până la începutul anului școlar este un interval de timp foarte scurt; urgența adoptării rezultă din faptul că un număr însemnat de preșcolari și elevi vulnerabili se află în situație de abandon școlar, descurajați de un cadru legal neadaptat nevoilor reale ale acestora. În lipsa adoptării prezentei ordonanțe de urgență, există un risc crescut de a nu se realiza incluziunea educațională a tuturor preșcolarilor și elevilor.
– Întrucât învăţământul constituie prioritate naţională, deoarece toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, este necesară emiterea prezentei ordonanțe de urgență.
Niciunul dintre argumentele de mai sus nu a fost considerat însă suficient de puternic vineri, la rectificarea bugetară, când a fost anulată finanțarea întregului program.
(foto: Programul “Pâine și Mâine” / World Vision România)