Lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda va fi deschis începând de mâine, 30 noiembrie
Autostrada Sebeș – Turda va fi deschisă mâine, 30 noiembrie, după finalizarea unor lucrări, dar cu restricție de circulație pe o porțiune de 1 km, unde se va merge pe o singură bandă, a anunțat luni Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
Lotul 2 Sebeş-Turda are o lungime de 24,25 km şi va lega Alba Iulia Nord şi Aiud.
„Am fost să verific personal ce se întâmplă pe lotul 2 din autostrada Sebeș – Turda. Azi dimineață i-am chemat la minister pe cei care se ocupă direct, beneficiarul, CNAIR. Având în vedere că mai sunt câteva lucruri minore care pot fi terminate până mâine. Mâine după-masă se va da drumul la Lotul 2.
„Fără festivisme, fără tăieri de panglici pentru că nu e loc de festivism. Datoria statului față de cetățeni este una mare, de 30 de ani. Am fost, am verificat personal, am luat toate măsurile de siguranţă şi am discutat cu colegii din minister. Imediat cum sunt finalizate ultimele, care sunt minore, şi pot fi făcute până mâine, acest tronson va fi dat în circulaţie astfel încât de la Sebeş până la Cluj să se poată circula în regim de autostradă, cu acele restricţii”, a spus Grindeanu.
Lotul 2 al Autostrăzii Sebeş – Turda este singurul aflat în construcţie. Pe loturile 3 şi 4 se circulă de câţiva ani şi pe lotul 1, dat în folosinţă de câteva luni, au mai rămas circa doi kilometri de finalizat.
Constructorul va trebui să monteze toate elementele de siguranță și să semnalizeze prin marcaje provizorii zonele unde acestea nu sunt definitivate.
Mai multe proiecte începute
Totodată, şeful de la Transporturi a subliniat că trebuie urmărite toate proiectele deja începute, fie că este vorba de rutier sau de feroviar.
„Avem foarte multe proiecte, fie că vorbim de rutier, fie că vorbim de feroviar şi măcar pe acestea să le urmărim să se întâmple aşa cum trebuie. S-au desenat foarte multe lucruri în aceşti 30 de ani. S-au făcut trasee, s-au dat bani foarte mulţi pe studii, unii dintre ei au rămas daţi, fără finalizare. Sunt un utilizator al drumurilor patriei. Inclusiv în acest weekend am parcurs Valea Oltului la volan şi ştiu necesitatea de a avea aceste autostrăzi care să lege provinciile istorice, fie că vorbim de Moldova spre Transilvania, unde sunt mai multe variante care sunt prinse în următoarea decadă, fie că vorbim de PNRR, fie că vorbim de viitorul exerciţiu bugetar, fie că vorbim de ce v-am spus mai devreme, şi anume Valea Oltului, unde se lucrează în acest moment la acel tronson Sibiu-Boiţa. Eu am toată convingerea că la anul vom da drumul la ceea ce înseamnă licitaţie şi la toate etapele care trebuie parcurse pentru loturile 2 şi 3 de pe acea bucată. Sunt lucruri pe care trebuie să le facem mai mult decât să le povestim şi ăsta e rostul nostru aici şi sper ca împreună cu echipa de aici mai mult să facem decât să povestim„, a susţinut oficialul.
Potrivit lui Grindeanu, deschiderea circulaţiei nu va însemna că antreprenorul va fi scutit de finalizarea tuturor lucrărilor, aşa cum prevede contractul. Deşi se află în întârziere, antreprenorul şi-a asumat că încheie toate lucrările, până în aprilie 2022.
Contractul pentru lotul 2 al A10 (Sebeş-Turda) a fost semnat în noiembrie 2014, cu Asocierea Aktor SA – SC Euroconstruct Trading SRL şi avea iniţial ca termen de finalizare a lucrărilor luna octombrie 2016.
La momentul semnării, valoarea contractului era de aproximativ 550 de milioane de lei, fără TVA. În atribuţiile Asocierii intra, conform contractului, inclusiv elaborarea Proiectului Tehnic, în baza căruia urma să se construiască acest sector de autostradă. Însă, chiar propriul proiect a început să creeze probleme Antreprenorului, care a intrat într-o cascadă de întârzieri. Astfel, o lucrare care ar fi trebuit să dureze 2 ani, a ajuns să dureze peste 7 ani şi aceasta în condiţiile în care pe toate celelalte trei loturi ale A10 se circulă deja, pe primele două încă din vara anului 2018.
„Nici acum nu se poate vorbi despre recepţia lucrării, ci doar despre deschiderea circulaţiei, între Alba Iulia Nord şi Aiud, unde se află cei aproximativ 24 de km ai lotului 2, nefinalizat în totalitate, din cei 70 de km ai A10„, precizează MTI.