Un producător din Alba vinde brânză de burduf pe piața americană. Cum a reușit să crească în pandemie, când mulți au dat faliment
Într-un sector în care multinaționalele fac legea pe piața lactatelor, iar producătorii români sunt tot mai puțini, o companie din Alba reușește să crească de la an la an și chiar să exporte mai mult de jumătate din producția de brânzeturi. Anul acesta a adus și o premieră: primele livrări de brânză proaspătă și de burduf pe piața din SUA. Pentru viitor, însă, piața locală va deveni prioritară.
Pandemia a afectat vânzărilor multor jucători din industria lactatelor, nu este cazul, însă, și al companiei Ferma cu Omenie, un business de familie, prezent de peste două decenii în piață. În acest an, creșterea a fost de 15%, oarecum departe de așteptările conducerii, însă, pentru 2022 există toate premisele pentru un avans și mai mare, după participarea la târgul de la Koln – Anuga 2021.
Un risc asumat, până la urmă, pentru că a presupus un efort financiar important pentru a participa cu stand propriu, România neavând stand national, dar care a meritat: 24 de potențiali clienți din țări cum ar fi Marea Britanie, Germania sau Grecia și contracte de aproximativ un milion de euro pentru 2022.
“A fost un an plin. Am avut un optimism ridicat la începutul anului, ne-am dorit să atingem o creștere de 40% a companiei și am reușit una de aproximativ 15%, în contextul în care mai multe companii din industria laptelui au avut scăderi. Noi nu depindem de HoReCa, mare parte din producție merge la export. Am făcut prima livrare în SUA, am trimis brânză proaspătă și de burduf. Din județul Cluj nu a exportat nimeni până acum în SUA. Eu cred că urmează o colaborare frumoasă acolo”, afirmă Marius Bîcu, director general al producătorului de brânzeturi.
Iar, după toate datele din piață, acesta pare să fie și primul transport direct de brânză în Statele Unite, din România.
Compania estimează pentru acest an o cifră de afaceri de 4 milioane de euro și vânzări de 1 milion de kilograme de brânză. Undeva la 50% din materia primă este asigurată din resursele proprii (Unilact, afacerea fondată de tatăl lui Marius Bîcu, are un efectiv de circa 500 vaci și oi în ferme).
Piața internă devine prioritate
Marius Bîcu este conștient totuși că pe viitor, nu exportul va fi cartea câștigătoare, ci piața internă. Tocmai de aceea este avută în vedere creșterea capacității de producție în câțiva ani, în urma unei investiții de circa patru milioane de euro la Ocna Mureș.
“Un alt proiect al nostru al nostru este în comerțul local, din luna mai am început să vindem în comerțul tradițional, noi am vândut până acum doar la export și în marile rețele: Am început să vindem în Cluj, Mureș, Alba. (…) Cu toate că noi facem cei mai mulți bani din export, este partea majoritară a afacerii noastre, prin prisma sustenabilității nu este ok să ducem noi brânză în Germania și Lidl să importe brânza din Germania și să o aducă în România. Nu este natural, nu este sănătos. Suntem fericiți că vindem și către românii din America sau către comunități balcanice din America, dar nu acesta este viitorul, nu poți să-ți bazezi creșterea afacerii pe niște excepții, nișe. Pentru o afacere sănătoasă, în următorii 5-10 ani, eu zic că trebuie să fim extrem de buni local”, a mai precizat Marius Bîcu.
Compania vrea să acceseze și bani europeni, mai precis, este vorba de un program pentru marketing pe lanțul scurt depus recent la AFIR.
“Un program în care noi suntem agricultori, cultivăm terenul, creștem animalele, producem laptele, producem brânza și vindem noi. Adică, o să ne concentrăm toată atenția pe distribuția locală pe acest proiect și pe magazinul de la poarta fermei. Cred în schimbarea business-ului nostru într-unul sustenabil și cred că schimbarea va fi mai rapidă decât mi-am imaginat eu acum 2-3 ani, când am auzit prima dată de economia circulară și de sustenabilitate în agricultură”, a declarat Marius Bîcu.
Multinaționalele fac regulile
Pe piața românească, companiile multinaționale sunt cele care fac regulile, după preluarea celor mai importanți jucători locali. La acest moment, în top 10 cele mai mari companii intră Albalact, Danone, Fabrica de Lactate Brașov, FrieslandCampina România, Hochland România, Simultan, Carmo-Lact Prod, Prodlacta, Gordon Prod și Five Continents Group.
Din păcate, numărul fabricilor de lactate s-a redus foarte mult în ultimii ani, existând zone în țară unde nu există nicio unitate de procesare, care să acopere colectarea laptelui, acesta fiind și unul dintre motivele pentru care efectivele de bovine s-au redus semnificativ. În acest context, și importurile au crescut semnificativ, procesatorii aducând volume tot mai mari de lapte din străinătate.