Cine este Rodrigo Maxim, liderul de sindicat de la CFR care azi a dat peste cap circulația trenurilor
Protestul spontan al angajaților CFR de luni dimineață, declanșat la inițiativa președintelui Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim, a dat peste cap traficul feroviar din întreaga țară. Fix în preajma sărbătorilor de iarnă, o perioadă extrem de aglomerată din an, lucrătorii CFR au decis că sunt nemulțumiți de salariile pe care le au.
Se pare, însă, că deși angajații CFR consideră că au salarii foarte mici, unii dintre sindicaliști au salarii enorme. Este și cazul lui Rodrigo Maxim.
Stimulent pentru lider sindical: 5.700 de lei pentru expert relaţii sociale
Din 2011 și până în 2014, liderii sindicali au beneficiat de un bonus financiar substanţial, mascat în contractul colectiv de muncă sub formă unei remuneraţii lunare pentru „asistent relaţii sociale”.
Însă, în 2014, Curtea de Conturi a României a constatat că asistentul în relaţii sociale nu figurează ca job în nomenclatorul de meserii al Ministerului Muncii, şi, ca atare, acordarea acestui stimulent financiar era ilegală.
Profitând de faptul că ministrul Transporturilor de la acea vreme, Ioan Rus, era în concediu, mai exact, pe 11 august 2014, Direcţia de Resurse Umane din Ministerul Transporturilor, prin semnătura lui Petre Mărculeţ, jolly-jokerul angajărilor şi încadrărilor din acest minister de peste 20 de ani, transmite celor trei companii CFR o adresă prin care le anunţa că a găsit o şmecherie prin care liderii sindicali să beneficieze în continuare de încă un salariu în plus.
În acea adresă, Petre Mărculeţ precizează că s-a transmis către Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice acordul Ministerului Transporturilor „de includere în nomenclatorul Clasificării Ocupațíilor din România a ocupaţiei de “expert relaţii sociale”, Cod 441903″. Practic, s-a înlocuit funcţia de “specialist relaţii sociale” cu cea de “expert relaţii sociale”.
Astfel, de la 1 decembrie 2014, an de an, circa peste 70 de liderii sindicali, au devenit experți în relaţii sociale, postura din care au beneficiat şi de o remuneraţie lunară la nivelul unui operator de exploatare comercială (gradul II) – între 2.500 şi 2.560 de lei -, sau la nivelul unui instructor sau mecanic-instructor (gradul I) – între 3.305 şi 3.365 de lei.
Între timp aceste remunerații lunare s-au majorat ajungând la circa 5.700 de lei. În plus, toţi experţii în relaţii sociale au beneficiat gratuit din partea companiei CFR de un autoturism cu 150 până la 250 de litri de carburant lunar şi de telefon cu un abonament de 20 de euro.
Potrivit informațiilor furnizate către PUTEREA de Ministerul Transporturilor, CFR SA are astăzi 33 de experți relații sociale, CFR Călători-29, iar CFR Marfă-7. Asta înseamnă 69 de lideri sindicali deveniți și experți în relații sociale.
Rodrigo Maxim, salariu mai mare și decât președintele Klaus Iohannis
Poate cel mai elocvent exemplu de huzur sindical la calea ferată este Rodrigo-Gabriel Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR).
Acesta a încasat anul trecut ca expert relații sociale suma de 68.718 lei, adică 5.726 de lei pe lună. Pe lângă acești bani, în 2020, Rodrigo Maxim a mai băgat în buzunar încă 35. 504 lei, adică 2.958 de lei pe lună, dar cei mai mulți i-au venit de la Consiliul Economic și Social (CES) (vezi declarația de avere).
Ca membru CES, sindicalistul Rodrigo Maxim a încasat anul trecut suma de 105.218 de lei, adică 8.768 de lei. Astfel, în 2020, acest lider sindical de la calea ferată a fost remunerat cu 209.440 de lei, adică circa 44.000 de euro, ceea ce a însemnat vreo 3.700 de euro pe lună.
Practic, sindicalistul Rodrigo Maxim a încasat în 2020 mai mulți bani decât încasează un ministru al Transporturilor. De exemplu, în anul 2020, Lucian Bode a fost remunerat cu 166.697 de lei. Mai mult decât atât, Rodrigo Maxim a fost plătit mai bine și decât președintele României, Klaus Iohannis, care în 2020 a primit suma de 178.391 de lei.