Cheltuielile de sărbători s-au majorat cu 5% la americani, în acest an. Cât de mare este bugetul
După un declin de 7%, anul trecut, pe fondul pandemiei, americanilor le-a revenit, acum, apetitul pentru cumpărături, cheltuielile de sărbători majorându-se cu 5%, comparativ cu 2020, chiar dacă 68% dintre consumatori se aşteaptă la preţuri mai ridicate faţă de sezonul precedent, potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2021.
Peste 30% dintre comercianţii participanţi la studiu mizează pe o creştere de două cifre a comenzilor de sărbători, spre deosebire de 43%, care se așteaptă la vânzări mai mari cu până la 10%.
Sumele alocate cheltuielilor de sărbători de americani se vor ridica, în medie, la 1.463 de dolari de persoană, față de 1.387 de dolari, în 2020, evoluţie care se bazează în mare parte pe comportamentul persoanelor cu venituri ridicate. În acelaşi timp, 73% dintre comercianţi se așteaptă la cheltuieli mai mari sau mult mai mari în acest sezon.
Bugetele mai mari din acest an sunt puse pe seama creşterii preţurilor de către 39% dintre consumatori. Cei care vor cheltui mai puţin anul acesta (50%) sunțin că de vină este scumpirea alimentelor. Totodată, jumătate dintre comercianţii participanţi la studiu admit că produsele vor fi mai scumpe anul acesta, iar promoţiile nu vor fi atât de ample încât să anuleze avansul preţurilor.
În ceea ce privește veniturile consumatorilor, 78% dintre participanţi afirmă că situaţia lor financiară a rămas stabilă sau s-a îmbunătăţit faţă de anul trecut, îm timp ce 67% estimează că ritmul economiei va accelera în 2022 sau se va menţine la acelaşi nivel ca în 2021.
„Îmbunătăţirea percepţiei consumatorilor cu privire la siguranţa sanitară a determinat creşterea încrederii în perspectivele economice şi în evoluţia situaţiei financiare personale, cu impact pozitiv asupra obiceiurilor de consum specifice sărbătorilor. Cu toate acestea, cumpărătorii conştientizează trendul inflaţionist care se manifestă la nivel global şi rămân prudenţi în privinţa cheltuielilor. Spre exemplu, în zona euro, ponderea cetăţenilor care estimează o inflaţie mai mare în 2021 faţă de 2020 este de 67%, cea mai ridicată din 2008 până în prezent, potrivit unui Eurobarometru publicat recent. În România, BNR estimează o inflaţie de 7,5% pentru anul acesta şi de 5,6% pentru finalul lui 2022”, a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, şi Liderul industriei de retail şi bunuri de larg consum.
Se mențin tendinţele din pandemie
Temperarea temerilor cu privire la riscul de îmbolnăvire îi motivează pe unii consumatori să iasă mai mult pentru cumpărături sau în alte scopuri. Cei care evită ieşirile sunt mai puțini, procentul a scăzut la 40%, de la 51% în 2020, aspect care a determinat creşterea cheltuielilor destinate diverselor activităţi cu 15%.
Totuşi, anumite tendinţe accentuate în timpul pandemiei se menţin. Interacţiunea cu platformele digitale rămâne ridicată – peste 60% din cheltuieli vor fi realizate online anul acesta. În acelaşi timp, 40% dintre comercianţi estimează o creştere de două cifre a vânzărilor realizate prin intermediul canalului digital.
Pentru 60% dintre consumatori, principalul criteriu în alegerea unui comerciant este reprezentat de amploarea reducerilor acordate, dar creşterea preţurilor şi scăderea numărului de promoţii ar putea să diminueze impactul ofertelor, arată studiul. În jur de 60% dintre comercianţi se așteaptă ca activitatea promoţională să rămână constantă sau să se reducă, în acest an, faţă de 2020.
Studiul Deloitte 2021 Holiday Retail Survey a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat peste 4.300 de consumatori din SUA şi 30 de directori din companii de retail care au, în proporţie de 90%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.