Anul şcolar 2021-2022: Schimbări importante în ceea ce privește creşele de stat
Creşele de stat vor fi arondate unităţilor de învăţământ preşcolar cu program prelungit începând cu anul şcolar 2021-2022, potrivit unui proiect iniţiat de Guvern şi adoptat, miercuri, de plenul Senatului, în calitate de for decizional.
„Prin OUG nr.100/2021 se prevede ca, începând cu anul şcolar 2021-2022, creşele de stat să fie arondate unităţilor de învăţământ preşcolar cu program prelungit, cu personalitate juridică, la solicitarea primăriilor, urmare a hotărârilor autorităţilor deliberative, prin decizia inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti. Această decizie se comunică spre informare Ministerului Educaţiei, în termen de 15 zile de la emitere”, a motivat, în plen, Maria Manea, secretar de stat în Ministerul Educaţiei.
Potrivit reprezentantului Guvernului, în cazul în care autorităţile administraţiei publice locale nu solicită arondarea, creşele de stat rămân instituţii publice de subordonare locală, finanţarea fiind asigurată în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Autorităţile administraţiei publice locale pot contribui la finanţarea acestora, în limita bugetului aprobat, inspectoratele urmând să asigure coordonarea metodologică a acestor creşe.
Proiectul legislativ a fost adoptat cu amendamente
„Având în vedere că toate aspectele menţionate vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, vă solicităm adoptarea proiectului de lege privind aprobarea OUG nr.100/2021 pentru modificarea şi completarea Legii Educaţiei Naţionale nr.1/2011 şi abrogarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale„, a mai precizat Manea. Senatorul PSD Liliana Sbîrnea a precizat în plen că proiectul legislativ a fost adoptat cu amendamente care dau posibilitatea mamelor să-şi poată aduce copiii la grădiniţă mult mai devreme decât era prevăzut iniţial în ordonanţă.
„S-a venit cu amendamente care reuşesc să facă posibil ca mamele să-şi poată aduce copiii la grădiniţă mult mai devreme decât era prevăzut iniţial în ordonanţă, de la 11 luni. Pentru că le-am creat posibilitatea să se întoarcă la muncă, să le creăm posibilitatea să-şi lase copiii în siguranţă. Este un lucru bun pe care l-am făcut, prin faptul că uniformizăm cumva educaţia copiilor, de la 0 la 6 ani, în instituţii specializate cu oameni pregătiţi să facă acest lucru, mă refer la educatorii puericultori. Totodată, am creat posibilitatea ca cei care lucrează acum în sistem să nu fie efectiv daţi afară din sistem, ci să aibă o perioadă în care să-şi poată completa studiile sau să se poată perfecţiona„, a explicat Sbîrnea.
Senatorul USR Ştefan Pălărie a arătat că centrele de îngrijire ale copiilor, „care aveau doar această conotaţie de îngrijire”, se mută în subordinea Ministerului Educaţiei pentru a deveni unităţi de învăţământ ante-preşcolar, „astfel încât copiii cu vârste între 0 şi 3 ani să poată să se dezvolte şi cognitiv-educaţional, nu doar să poată să fie ţinuţi într-un regim de masă şi somn după-amiază”.