Din ce în ce mai puțini europeni folosesc plata cash
Mai mult de o treime dintre europeni folosesc în prezent banii cash ca metodă de plată. Cifra este în scădere cu 7% față de anul trecut.
Sondajul „Payments and Open Banking”, realizat de Strategy&, parte a reţelei PwC, arată că 36% dintre consumatori utilizează plata cash.
Chiar dacă cetățenii s-au reorientat către plătile fără numerar, majoaritatea nu este dispusă să împărtățească datele personale – o condiţie pentru dezvoltarea „open banking”. Doar 20% dintre respondenţi se arată dispuşi să ofere datele financiare.
De asemenea, 17% dintre europeni spun că au cea mai mare încredere în băncile tradiţionale şi în furnizorii de carduri pentru schimbul de informaţii personale.
În acelaşi timp, furnizorii de servicii de plată se bucură de încrederea a 9% dintre respondenţi, comercianţii cu amănuntul – 8%, giganţii internetului – 7%, iar băncile care operează exclusiv online (neobanks) şi FinTech ar primi date doar de la 3% din totalul celor chestionaţi.
În anul 2020, marcat de pandemia de coronavirus, utilizarea cardurilor de debit se află în creştere. Procentul celor care utilizează această metodă de plată a crescut la 31% faţă de 27% în 2018.
În același timp, folosirea aplicaţiilor şi a portofelelor electronice a cunoscut un trend ascendent la 14%, de la 11%.
Metodele pentru care unii europeni preferă plata cash.
34% spun că îl utilizează dacă nu este acceptat alt tip de plată
26% din comoditate
13% pentru că au îngrijorări privind securitatea
20% pentru că au control mai bun al cheltuielilor/bugetului.
„Preferinţa pentru numerar variază foarte mult şi a scăzut într-un ritm diferit, de exemplu în Elveţia a coborât în ultimii doi ani de la 60% la 45% şi în Italia de la 52% la 38%. Criza COVID-19 a influenţat comportamentul consumatorilor europeni atunci când fac cumpărături în magazine. Astfel, 44% folosesc mai des carduri fizice mai des şi 9% smartphone-uri (de exemplu Apple Pay). Respondenţii cred că aceste comportamente de plată sunt de lungă durată şi doar unul din cinci se aşteaptă să revină la obiceiurile anterioare”, se precizează în cercetarea PwC.