Episodul 5: primii doi membri ai grupării care conduce AFER din umbră – interese ascunse şi afaceri proprii disimulate
Se apropie oare de final această serie de dezvăluiri legate de o instituție care până acum câțiva ani reprezenta o elită a domeniului feroviar din România? Nu se apropie. AFER este importantă şi în prezent. De aceea, beneficiază în continuare de atenția noastră sporită.
Însă, problema ei cea mai mare este aceea că deficiențele sistemului politic combinate cu influența tot mai puternică a cercurilor private şi cu lipsa interesului statului faţă de transporturile pe calea ferată au făcut ca activitatea AFER să devină o adevărată afacere de familie. Afacerea unei grupări care a captat în totalitate această instituție. Cancerul de la CFR Marfă s-a metastazat şi la AFER. Urmează CFR Călători? Aceste aspecte au fost deja detaliate în episoadele anterioare, precum şi în alte articole publicate anul trecut de ziarul Puterea.
Seria nu se va sfârși atât de repede. Am putea veni şi cu două sau trei episoade bonus. Despre cei 11 membrii ai acestei grupări din AFER, despre rolurile şi obiectivele lor vom vorbi pe rând în acest episod şi în următoarele.
M.M.C. Este un fel de tătuc al AFER, unul din oamenii zonelor private, omul cu combinațiile, cel aflat deasupra şi in spatele tuturor deciziilor din instituție, cel de neatins. Conduce din umbră AFER însă nu total. Împarte puterea cu nașu’ său. De la începutul anului 2020 când a fost schimbat din funcţia de director general, trage sforile atât cât poate şi prin cine poate, pentru a veni înapoi pe funcţia supremă. A promis şi unele răzbunări. Lasă impresia şi dorește să lase impresia tuturor că este un băiat cu ochi albaștrii, ca şi nașu’. Susține pe faţă interesele unor operatori feroviari privați importanți şi privilegiați în România. De asemenea susține discret interesele chinezilor de la un mare producător de material rulant. Cel mai mare din lume. Prietenia lui M.M.C cu China este adâncă dar precoce. S-a aflat în fruntea delegației AFER care a plecat în China timp de câteva zile în vara anului 2019, fiind şi semnatarul Acordului Cadru de trei pagini între AFER şi respectivul producător chinez. Un document controversat, semnat la data de 28.08.2019. În vara lui 2020 în timpul mandatului de ministru la Transporturi deținut de Lucian Bode, Acordul Cadru a fost anulat cu mare scandal, printr-un act elaborat la Biroul Juridic al AFER. M.M.C. are şi unele afinități faţă de Rusia, reprezentând interesele economice ale unor producători ruși, afinități despre care știe puțină lume. Are cel puțin două amante, respectiv G. şi M., dintre care una nu mai este angajată a AFER. Controlează integral activitatea şi combinațiile de la Centrul de Testări Feroviare Făurei. Aici au avut loc diverse nereguli financiare, în timp ce starea tehnică a acestui obiectiv s-a degradat. Valorificarea potențialului acestui Centru de Testări nu a fost nici pe departe unul din obiectivele lui M.M.C. Are legături cu firme de casă care au prestat diverse lucrări în AFER. Beneficiază de susținere din partea multor cercuri, atât politice cât şi economice. Suferă de un foarte intens cult al personalității. Principalele obiective personale actuale ale lui M.M.C. în contextul AFER: atragerea în subordinea sa activităților bănoase din AFER, de exemplu agrementarea transportului urban de șină; subminarea activităţii ONFR; eliminarea lui D.B. din conducerea AFER; creșterea influenței asupra AFER a unor operatori şi agenți economici privați din domeniul feroviar; reocuparea postului de director general.
G.M. Este nașul lui M.M.C. Lasă şi el impresia şi dorește să lase impresia tuturor că este şi el un băiat cu ochi albaștrii, având acces şi susțineri de nivel înalt, ca şi M.M.C. Reușește mai bine decât finu’.„E omu’ cu serviciili’ şi nu se leagă nimeni de el”, spun unii dintre membrii grupării. Este un apropiat al controversatului om de afaceri din domeniul construcției de drumuri D.B. A susținut discret interesele chinezilor de la același producător de material rulant. A făcut parte din delegația AFER care a plecat în China în vara lui 2019. Deține şi gestionează în mod disimulat afaceri în zona feroviară, pe care le coordonează şi le dezvoltă din biroul său, avantajat fiind de poziţia de director al ASFR. Astfel, G.M. deține în mod indirect tânărul operator privat U.R. S.R.L. înregistrat în Giurgiu. O altă firmă din domeniul feroviar deținută tot de G.M. este M.U. S.R.L. care la suprafață este condusă de către M.M., fratele lui G.M. Are afaceri şi în domeniul construcțiilor de căi ferate, unde este asociat cu un greu al platformelor mass-media. A fost în grațiile cercului apropiat al fostului ministru Cătălin Drulă, beneficiind de unele concesii, respectiv numirea în C.A. METROREX a băiatului său, accesul la butoanele OLFR din AFER prin emiterea OMTI nr. 1060/2021, apartenența la diverse grupuri de lucru sub patronajul MTI etc. În orice caz, îi place să se învârtă sus şi bine. Relativ recent, a impus un stil atipic de lucru în contextul activităţii de supraveghere din ASFR. În timp ce își coordonează propriile afaceri din birou, G.M. le impune inspectorilor de stat ca în urma acţiunilor de control aceștia să nu întocmească note de constatare individuale şi asumate personal. Datele obținute din controale sunt transmise conducerii ASFR, adică lui G.M., pentru a fi ulterior estetizate şi periate. Cum să îndrăznești să depistezi nereguli la unii dintre operatorii feroviari privați? Din perspectiva lui G.M. acest lucru este interzis. Un mod de lucru complet neeficient şi contrar prevederilor europene. Persoana care efectuează un control şi care semnează documente trebuie să beneficieze de o independență absolută şi de protecţia împotriva ingerințelor, inclusiv din partea conducerii instituției. La ASFR acest principiu nu există. Dimpotrivă. Dacă un inspector de stat îndrăznește ca în urma unui control să deranjeze anumiți operatori feroviari, este supus abuzurilor din partea conducerii, fiind pedepsit sub diferite forme. Principalele obiective personale actuale ale lui G.M. în contextul AFER: eliminarea din ASFR a „inamicului public” al marilor familii; dezvoltarea afacerilor U.R. S.R.L. şi a altor firme proprii; avantajarea unor operatori feroviari şi afectarea altora; suprimarea activităţii de supraveghere a sistemului feroviar; impunerea unui mod de lucru prin care evită mereu răspunderea directă.
Vom continua în episodul următor cu dezvăluiri despre M.C, G.B. şi alții.