Metavers, lumea care de fapt nu e a ta
Utilizatorii au descris „Second Life”, o lume virtuală lansată în 2003, ca fiind mai atractivă decât viața reală. În Metavers posibilitățile sunt mult mai mari, dar…
Andreas Kaplan, rector la Facultatea de Business ESCP din Berlin, explică într-un editorial publicat de The Conversation France: „Când în urmă cu mai bine de 10 ani, în 2010, am identificat împreună cu Michael Haenlein, profesor de marketing la Facultatea de Business ESCP, lumile virtuale ca fiind rețelele sociale, raționamentul nostru a fost adesea pus la îndoială.
Însă pentru noi legătura a fost mai mult decât evidentă, deoarece, la acea vreme, am făcut numeroase cercetări asupra acestor lumi virtuale, în special asupra Second Life. Recent, logica noastră s-a confirmat când Facebook, gigantul rețelelor de socializare, și-a anunțat intrarea în lumea metaversurilor, adică a lumilor virtuale.
Precedentul
Potrivit Kaplan, cercetările asupra Second Life, o lume socială virtuală tridimensională lansată în 2003, a arătat că mulți dintre utilizatorii săi, reprezentați sub forma unor avataruri personalizate sau, cu alte cuvinte, reprezentări grafice ale caracterului sau personalității unui utilizator, au privit această lume virtuală nu doar un simplu joc, ci ca o extensie a vieții lor reale. În Second Life, utilizatorii interacționează cu alte persoane în timp real, se întâlnesc și vorbesc între ei, devin prieteni și își construiesc relații, chiar vând și cumpără bunuri virtuale folosind moneda virtuală a Second Life, dolarul Linden, care poate fi obținut fie prin schimbarea de dolari americani sau muncind și câștigând un salariu (virtual). Treptat îsă această „a doua viață” a fost părăsită de către utilizatori. Oare de ce…
Actualul
În timp ce vibe-ul din jurul Second Life s-a stins rapid, metaversul Facebook ar putea fi de fapt începutul unei alte povești mai mari. Alegerea numelui de metavers de către Facebook, o combinație a „meta” – care înseamnă ‘dincolo’, și univers nu este neînsemnată. Scriitorul american de science fiction Neal Stephenson a folosit exact acest termen pentru a descrie lumea sa virtuală imaginară în Snow Crash, best seller-ul său din 1992.
În acest roman, plasat la începutul secolului al XXI-lea, Stephenson spune povestea curierului Hiro care locuiește fizic în Los Angeles dar își petrece aproape cea mai mare parte a zilelor în metavers, unde avatarurile participă la concerte, merg la muncă sau consumă droguri virtuale precum Snow Crash. Metaversul devine atât de popular încât unii oameni chiar decid să rămână conectați la el în permanență, petrecându-și viața reală în unități de depozitare, înconjurați doar de echipamentele tehnice necesare pătrunderii în lumea virtuală.
Cu ajutorul unei căști de realitate virtuală, utilizatorii vor face și vor vedea totul în trei dimensiuni. Să participi la un concert al idolul tău sau să te plimbi prin Galeriile Lafayette cu prietenii tăi în timp ce stai acasă nu va mai fi o problemă. Dar…Percolul credem că l-ați intuit imediat: sunteți dispuși să vă „transferați” viața în Metavers? DIscuția rămâne deschisă.