ANPC: Din 39 comercianți controlați la Hala Obor, 38 nu respectau legea
Comisarii de la Autoritatea Națională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au dat noi amenzi în urma controalelor efectuate în Hala Obor, valoarea sancţiunilor aplicate, miercuri, fiind de 447.000 de lei. Din 39 de operatori economici controlați, la 38 au fost constatate abateri de la lege, se arată într-un comunicat al Autorității.
Totodată, aceştia au înaintat două propuneri de închidere definitivă a unităţii pentru neducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse anterior şi 5 propuneri de închidere temporară a unităţii pe o perioadă de până la 6 luni, pentru abateri repetate. Alte sancţiuni dispuse de comisari au fost patru avertismente şi două măsuri de oprire temporară a prestării de servicii până la remedierea deficienţelor.
„Suntem deseori acuzaţi că nu dăm nicio şansă micului comerciant român. Au trecut trei ani de când eu, personal, făceam parte din echipa ce îndruma operatorii economici din Hala veche de la Obor. Este adevărat că nu le-am desenat pe tablă cu culori. În toţi aceşti aceştia şi-au rotunjit veniturile dispreţuind învăţăturile noastre şi, automat, consumatorul. În Hala veche, cumpărătorii principali sunt seniorii din zonă. Noi la aceştia ne-am gândit. Să le facem dreptate. Vom continua să scoatem de pe piaţă comercianţii aroganţi, lipsiţi de bun simţ comercial, ce nu se gândesc decât la buzunarul lor fără să ia în calcul legea sau interesele consumatorilor”, a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.
Echipe ale Comisariatelor Regionale pentru Protecţia Consumatorilor (CRPC) din Regiunile Bucureşti-Ilfov şi Sud-Muntenia, sub coordonarea preşedintelui ANPC, Horia Constantinescu, şi a directorului general, Paul Anghel, au derulat miercuri acţiuni de verificare a modului în care au fost duse la îndeplinire măsurile dispuse de comisari, în urmă cu o săptămână, şi pentru a controla operatorii economici care aveau magazinele închise atunci.
Au fost verificaţi 39 de operatori economici, dintre care la 38 au fost constatate abateri de la lege.
Printre cele mai importante nereguli constatate de comisari au fost: comercializarea unor produse cu data durabilităţii minimale depăşită, comercializarea unor produse fără documente de provenienţă a mărfii, comercializarea unor produse vrac fără a fi menţionat termenul de la data deschiderii cutiei din care erau vândute, comercializarea unor produse lactate fără preţ afişat sau unitate de măsură.
Alte probleme au vizat comercializarea unor produse din peşte şi fructe de mare expirate, comercializarea unor produse congelate din peşte fără elemente de identificare-caracterizare pe eticheta de produs, comercializarea unor produse alimentare cu starea termică modificată, lipsa informaţiilor, la raft, referitoare la denumirea ştiinţifică, zona de captură, data limită de consum pentru peşte proaspăt, nerespectarea condiţiilor de păstrare pentru produsele din peşte şi fructe de mare (fără gheaţă, expuse la temperatura mediului ambient), lipsa informaţiilor, de pe eticheta produselor de patiserie, referitoare la elementele cu efecte alergene, la produse provenite din materiile congelate sau la data producţiei, utilizarea unor vitrine de expunere a produselor neigienizate, cu resturi de produse, cu mucegai, scurgeri de lichide, cu praf în zona ventilatoarelor, cu grad avansat de uzură, cu insecte moarte.