Atenție mare când cumpărați micii și berea de 1 Mai. Avertismentul ANPC
Cum românilor le place să sărbătorească ziua de 1 Mai cu mici din belșug și valuri de bere, Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) vine cu câteva sfaturi, astfel încât să fie evitate surprizele neplăcute, care pot să dea peste cap planurile multora în aceste zile.
Astfel, la cumpărarea produselor din carne tocată trebuie acordată atenție mare aspectului produsului și să fie refuzate cele din carne tocată pentru care există îndoieli privind calitatea și modul de informare prin etichetare, arată Paul Anghel, director general în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), într-o postare pe Facebook.
El le dă românilor și câteva sfaturi de care să țină seama când merg la cumpărături:
– să urmărească modul de etichetare, să nu cumpere produse preambalate neetichetate, iar pentru cele comercializate vrac este obligatorie înscrierea, la locul de comercializare a datei durabilității minimale/ datei limită de consum și a ingredientelor alergene;
– să refuze produsele din carne pe care nu este înscrisă data durabilității minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau depășită;
– să nu cumpere produse din carne tocată din locuri neautorizate, întrucât comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu poate elibera bon de casă cu care să fie justificată tranzacția comercială și riscă să achiziționeze un produs neconform sau chiar nesigur care le poate afecta sănătatea;
– la cumpărarea berii să verifice starea ambalajelor (integritate, etanșeitate), limpiditatea lichidului și data durabilității minimale.
Păstrați bonul de casă
În cazul în care consumatorii petrec ziua de 1 mai în zone de agrement trebuie să fie atenţi la câteva aspecte, precizează Paul Anghel. Astfel, trebuie urmărit modul de expunere și comercializare a produselor alimentare pentru a observa unele indicii care pot să conducă la identificarea riscurilor pentru sănătate și anume:
- existența și funcționarea vitrinelor frigorifice în care sunt expuse alimentele;
- integritatea ambalajelor, care trebuie să asigure protecție pe timpul transportului, depozitării și comercializării;
- etichetarea acestora, cu date referitoare la tipul produsului, originea acestuia, termenul de valabilitate, etc.
De asemenea, înainte de achiziționarea alimentelor, din locuri specializate în acest sens, consumatorii trebuie să se asigure că vânzătorul este echipat corespunzător, poartă halat de protecție și bonetă, iar manipularea alimentelor neambalate o realizează cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință.
În același timp, trebuie să acorde atenție prețului afișat și să verifice concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă.
Și un ultim sfat să solicite și să păstreze bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, dorește să reclame calitatea/siguranța unui produs.
Cele mai întâlnite abateri
În urma acțiunilor de supraveghere și control desfășurate de comisarii ANPC în anii trecuți s-au constatat abateri, după cum urmează:
– folosirea de produse si proceduri nesigure care puneau în pericol viața și sănătatea consumatorilor:
- materii prime cu data limită de consum depășită (cârnați, carne de mici, băuturi răcoritoare);
- materii prime fără elemente de identificare (carne de mici, muștar, Ketchup);
- produse cu urme de mucegai (chifle);
- utilizarea unui ulei excesiv de ars pentru prăjire;
- nerespectarea condițiilor de păstrare și depozitare a produselor;
- decongelarea materiilor prime congelate la temperatura mediului ambiant;
- schimbarea stării termice inițiale a produselor;
- ustensile neigienizate cu aspect înnegrit;
- cântar fără verificare metrologică;
- prezența la comercializare a unor produse cu modificări organoleptice (maioneză, sosuri pentru salate, roșii, ceapă, cartofi, castraveți);
- utilizarea unor grătare neigenizate corespunzător și a unor ustensile pentru bucatărie degradate (clești pentru grătar, cuțite).
– deficiențe de informare către consumator, de exemplu:
- lipsa informării cu privire la ingredientele cu potențial alergen;
- lipsa informării cu privire la faptul că preparatele provin din produse decongelate;
- lipsa afișării datei limită de consum.