Portul Constanța – Circa 100.000 tone de cereale din Ucraina au plecat deja. Se pregătește a treia navă
La Constanța se pregătește plecarea celei de-a treia nave încărcate cu cereale, care ar urma să plece în șase zile. Între timp, însă, Ucraina a impus restricţii, temporare, privind exporturile de cereale pe calea ferată spre România şi Republica Moldova, din cauza numărului mare de vagoane aflate la puncte de trecere a frontierei, după cum a anunţat firma de consultanţă APK-Infrom.
„Plecarea celei de a treia nave este prevăzută peste şase zile şi sperăm să accelerăm ritmul”, a declarat pentru AFP Viorel Panait, directorul general al Comvex, primul operator de cereale din Constanţa.
Acum, pleacă Nava Lady Dimine, un cerealier de 160 de metri lungime şi cu o capacitate de 26.000 de tone, cea de-a doua navă din ultimele cinci zile. Prima navă a plecat în aprilie si a avut o capacitate de 71.00 tone, fiind încărcată cu porumb.
„Războiul din Ucraina este o provocare, dar şi o oportunitate”, susţine şi directorul portului Constanţa, Florin Goidea.
În 2021, Constanţa a devenit polul european al exporturilor de cereale, devansând portul francez Le Havre. În acest an, Florin Goidea speră că va fi depăşit traficul record de 67,5 milioane de tone înregistrat anul trecut.
Restricții pe calea ferată
Ucraina a fost forţată să utilizeze calea ferată drept principala rută pentru exporturile de cereale, după ce porturile sale de la Marea Neagră au fost blocate de Rusia, ceea ce a condus la aglomerarea vagoanelor de cale ferată la punctele de trecere a frontierei.
Inițial, autorităţile de la Kiev au suspendat exporturile de cereale pe calea ferată spre Polonia. Din data de 4 mai, rescţricțiile s-au extins și la România, iar din 5 mai la Republica Moldova, precum şi spre porturile ucrainene de la Dunăre.
Conform Ministerului ucrainean al Agriculturii, exporturile de cereale în sezonul agricol 2021/2022, care a început în luna iulie 2021, au ajuns la 46 milioane de tone.
Mai mulţi oficiali din Ministerele Agriculturii şi Transporturilor din Ucraina au anunţat că ţara vecină vrea să îşi majoreze capacitatea de export a porturilor de la Dunăre, pentru a permite ca cerealele să ajungă în porturile româneşti de la Marea Neagră.