EXCLUSIV. Majorarea salariilor celor 11.000 de angajați de la CFR Călători, blocată de șantajul liderilor sindicali
Negocierile din această săptămână privind noul contract colectiv de la CFR Călători s-au blocat din cauza liderilor sindicali care vor doar să-și mențină privilegiile lor și nicidecum să crească salariile angajaților, adică să huzurul sindical să meargă mai departe.
De ce nu doresc liderii sindicali creșterea salariilor cu 10%, a tichetului de masă cu 5 lei și acordarea unei clase profesionale
De la 1 iunie 2022 ar trebui să intre în vigoare noul contract colectiv pentru angajații companiei CFR Călători, însă negocierile s-au blocat din cauza liderilor sindicali de la cele două organizații sindicale care participă la negocieri cu cei din conducerea companiei CFR Călători. Este vorba de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane condusă de Viorel Istrate și Alianța Federațiilor Tehnice Feroviare păstorită de Maxim Rodrigo.
Ultima ofertă făcută la sfârșitul acestei săptămâni de către conducerea de la CFR Călători a fost refuzată de sindicaliști. Directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, le-a propus sindicatelor acodarea unei clase profesionale pentru toți cei 11.000 de angajați, creșterea salariului cu 10% de la 1 iunie 2022 și mărirea valorii tichetului de masă de la 15 la 20 de lei, și la 30 de lei de la 1 noiembrie 2022.
Dar, în același timp, s-a propus și desființarea funcției de expert relații sociale. Numai că desființarea funcției de expert relații sociale nu a fost acceptată de sindicaliști fapt pentru negocierile s-au blocat și există riscul ca noul contract colectiv de muncă de la CFR Călători să nu intre în vigoare la 1 iunie 2022.
Liderii sindicali nu renunță la huzurul sindical decontat de CFR Călători
De fapt, cei 29 de liderii sindicali de la CFR Călători grupați în jurul lui Maxim Rodrigo, Viorel Istrate și Mare Grigore, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane (FNFMCV), vor să mențină remunerațiile lunare de nababi, adică 10.000-12.000 de lei, plus mașină, carburanți, telefoane, toate gratis, adică plătite de CFR Călători.
Iar prin dispariția funcției de expert relații sociale, liderii sindicali ar cam trebui să meargă în producție, adică la locul de muncă avut înainte de a ajunge lider sindical, ceea ce ar însemna că va pierde foarte mulți bani și totodată ar cam spune adio huzurul sindical suportat de CFR Călători. Practic, cei 29 de lideri sindicali condiționează semnarea noului contract colectiv de la 1 iunie 2022 de menținerea privilegiilor lor ca lideri sindicali, în special a funcției de expert relații sociale.
70 de nababi sindicali deghizați în experți relaţii sociale
Trebuie precizat că de vreo șapte ani, liderii sindicali de la calea ferată beneficiază, printr-o șmecherie ieftină, de un bonus financiar incredibil. Potrivit informațiilor furnizate către PUTEREA de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, CFR SA are astăzi 33 de experți relații sociale, CFR Călători-29, iar CFR Marfă-7. Asta înseamnă 69 de lideri sindicali deveniți și experți în relații sociale.
Ca urmare a acestei smecherii, de la 1 decembrie 2014, an de an, circa peste 70 de liderii sindicali, au devenit experți în relaţii sociale, postura din care au beneficiat şi de o remuneraţie lunară la nivelul unui operator de exploatare comercială (gradul II), între 2.500 şi 2.560 de lei, sau la nivelul unui instructor sau mecanic-instructor (gradul I), între 3.305 şi 3.365 de lei.
Între timp aceste remunerații lunare s-au majorat ajungând anul trecut la circa 5.700 de lei. În plus, toţi experţii în relaţii sociale au beneficiat gratuit din partea companiei CFR de un autoturism cu 150 până la 250 de litri de carburant lunar şi de telefon cu un abonament de 20 de euro.
Să tot fi lider sindical cu 3.700 de euro pe lună!
Cel mai elocvent exemplu de huzur sindical la calea ferată este Rodrigo-Gabriel Maxim, controversatul președinte al Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR) care amenință, iar, cu greva generală.
Conform ultimei declarații de avere aferente anului fscal 2020, acesta a încasat ca expert relații sociale suma de 68.718 lei, adică 5.726 de lei pe lună. Pe lângă acești bani, în 2020, Rodrigo Maxim a mai băgat în buzunar încă 35.504 lei, adică 2.958 de lei pe lună, dar cei mai mulți i-au venit de la Consiliul Economic și Social (CES).
Ca membru CES, sindicalistul Rodrigo Maxim a încasat în 2020 suma de 105.218 de lei, adică 8.768 de lei. Astfel, în 2020, acest lider sindical de la calea ferată a fost remunerat cu 209.440 de lei, adică circa 44.000 de euro, ceea ce a însemnat vreo 3.700 de euro pe lună.
Practic, sindicalistul Rodrigo Maxim a încasat în 2020 mai mulți bani decât fostul ministru al Transporturilor, Lucian Bode (166.697 lei), dar și de decât foștii premieri Ludovic Orban și Florin Cîțu (171.247 lei) și președintele Klaus Iohannis (178.391 lei). Așadar, trai pe vătrai pentru liderii sindicali care se dau de ceasul morții pentru binele ceferiștilor doar în fața camerelor de luat vederi.
Însă, dacă doresc binele ceferiștilor, de ce oare liderii sindicali nu renunță la bonusul de expert relații sociale și toate privilegiile sindicale, inclusiv la încasarea gratuită a cotizației sindicale de către companie?