Ucraina are bătăi de cap cu cerealele
O posibilă foamete mondială bate tot mai mult în ușile populației. Ucraina, care este al patrulea producător și exportator de cereale la nivel internațional, se confruntă cu două probleme serioase în privința grânelor.
Pe de o parte, nu poate să-și transporte marfa, pentru că navele care ar trebui să pornească de la Odesa către toate colțurile lumii, nu sunt în siguranță, din cauza conflictului armat cu rușii. Pentru asta ar fi nevoie de intervenția și implicarea comunității internaționale care să ajute la formarea și respectarea unui coridor pe mare care să permită navelor să se deplaseze în siguranță.
Acest lucru ar fi benefic nu doar pentru Ucraina, ci și pentru întreaga lume, care ar putea să evite o criză mondială. Aceasta este declarația prim-vicepremierului ucrainean Iulia Sviridenko, care a vorbit despre aceste lucruri la BBC, arătând totodată: „Ne-ar lua cinci, șase, șapte ani ca să exportăm toate aceste producții agricole pe calea ferată sau rutier. Așa că, în acest moment, este extrem de important pentru noi să deblocăm porturile maritime”.
Pe de altă parte, ucrainenii, după cum afirmă ministrul ucrainean de externe Dmytro Kuleba pe Twitter, se confruntă cu un furt masiv de cereale. Cine le fură? Kuleba zice că rușii: „Hoții ruși fură cereale ucrainene, le încarcă pe nave, trec prin Bosfor și încearcă să le vândă în străinătate. Îndemn toate statele să rămână vigilente și să respingă orice astfel de ofertă. Nu cumpărați cerealele furate! E o crimă ce se întâmplă!”
Un purtător de cuvânt de la președinția ucraineană a declarat și el că rușii fură cereale de la ucraineni: „Putin folosește problema alimentației ca armă și impactul se simte nu numai asupra Ucrainei, ci și în Africa și Asia. Nu avem nicio îndoială că trupele ruse fură grâu ucrainean sau distrug stocurile, există diverse dovezi. Nu putem spune ce putem și vrem să facem pentru a contracara situația, pentru că este în desfășurare un război, dar se poartă discuții cu privire la modul de transport și securizare al navelor care pleacă din porturi spre diferite destinații. Trebuie să ridicăm problema la nivel global și chiar o facem. Egiptul este prima țară care a refuzat să accepte cereale furate din Ucraina”.
Problema cerealelor este una destul de stringentă. Pentru că, pe câmp așteaptă o nouă recoltă fie băgată în depozite. Dar acestea sunt încă pline cu recolta de anul trecut.