Unde și când vor fi construite noi poduri peste Dunăre între România și Bulgaria

Publicat: 13 iun. 2022, 15:00, de Otilia Caloian, în ECONOMIE , ? cititori
Unde și când vor fi construite noi poduri peste Dunăre între România și Bulgaria

Avem doar două poduri peste Dunăre, între România și Bulgaria, mai puțin decât insuficiente. Oficialii celor două țări vecine au stabilit unde și când vor fi construite noi poduri pentru a lega România de Bulgaria.

În 4 ianuarie 2022, ministrul de Finanţe, Asen Vasilev, a dezvăluit un pachet de investiţii în infrastructură de 12 miliarde de leva pentru următorii patru ani. El a spus că o parte din bani vor fi folosiţi pentru finanţarea construcţiei a patru sau cinci poduri noi peste Dunăre între Bulgaria şi România.

Prim ministrul Kiril Petkov a confirmat planul. După întâlnirea cu omologul său român, Nicolae Ciucă, la Bucureşti, în 29 aprilie 2022, Petkov a spus că vor mai fi construite cinci poduri între cele două ţări.

Conform unui memorandum de conectivitate de transport între Bulgaria şi România, cele două ţări vor alege una dintre cele cinci posibile locaţii pentru un viitor pod: la Oryahovo/Bechet, Nikopol/Turnu Măgurele, Svishtov/Zimnicea, Ruse/Giurgiu (lângă Podul peste Dunăre 1), sau Silistra/Călăraşi.

Posibilitatea de a construi un alt pod la Ruse/Giurgiu, alături de Podul peste Dunăre 1, se discută de ani de zile. Potrivit unei analize publicate pe Capital.bg în 29 ianuarie 2022, Podul peste Dunăre 1 este atât de învechit încât nu poate suporta traficul greu. În 8 februarie 2022, presa l-a citat pe ministrul bulgar al Dezvoltării Regionale şi al Lucrărilor Publice, Grozdan Karadjov, spunând că facilitatea va fi reparată între 2022 şi 2023, informează agenția BTA, citată de Agerpres.

Potrivit unor informaţii neoficiale, românii insistă ca al treilea pod între cele două ţări să fie la Oryahovo/Bechet, spun experţii.

Ce poduri leagă România de Bulgaria

Al doilea râu ca lungime din Europa, după Volga, formează trei sferturi din graniţa Bulgariei cu singurul său vecin din nord, România. Sectorul bulgar al râului, lung de 470 kilometri, se află în cursul său inferior. Sectorul variază între 500 m şi 1.500 m lăţime.

Primul pod peste Dunăre între Bulgaria şi România a fost proiectat şi construit de sovietici şi inaugurat în 1954. El face legătura între oraşele Ruse şi Giurgiu, iar lungimea sa totală este de 2,2 kilometri. Iniţial numit Podul Prieteniei, este cunoscut în zilele noastre ca Podul peste Dunăre 1 (sau simplu Podul peste Dunăre). Este un pod din oţel format din două punţi, cea de sus având o parte carosabilă cu două benzi şi cea de jos o cale ferată cu o singură cale. Sunt incluse şi trotuare pentru pietoni. Partea centrală a podului (85 m lungime) este mobilă şi poate fi ridicată pentru a permite trecerea bărcilor supradimensionate.

Podul peste Dunăre 2 (Podul Noua Europă) leagă Vidin, în Bulgaria, şi Calafat, în România. Construcţia a început în 2007, când cei doi vecini au aderat la Uniunea Europeană, şi s-a încheiat în 2013. Acest pod de tip ” extradosed”, construit de o companie spaniolă, are o lungime totală de 2 kilometri. Partea carosabilă are patru benzi, există o cale ferată cu o singură cale şi o pistă combinată pentru biciclete/pasarelă pietonală.

Pe lângă cele două poduri, malurile bulgare şi româneşti ale Dunării sunt conectate şi prin trei servicii de feriboturi, la Oryahovo/Bechet, Nikopol/Turnu Măgurele şi Svishtov/Zimnicea. Al patrulea serviciu de feribot va fi lansat între Ruse şi Giurgiu în baza unui acord semnat în prezenţa premierilor Kiril Petkov şi Nicolae Ciucă la Bucureşti, în 29 aprilie 2022.