Rusia continuă să fure cereale din Ucraina, constată Il Fatto Quotidiano, detaliind că BBC a urmărit prin GPS și pe baza unor imagini prin satelit traseul camioanelor de la silozurile ucrainene.
GTps-ul BBC a urmărit până la porturile din care încărcăturile sunt expediate mai departe de Rusia și a constatat că Moscova fură fără echivoc, pentru consum propriu sau pentru revânzare, grâul produs în țara pe care a invadat-o.
De altfel, duminică, la intrarea în strâmtoarea Bosfor, autoritățile vamale turcești au reținut o navă rusească suspectată că transportă cereale ucrainene furate, a anunțat BBC.
Ancheta BBC, bazată pe interviuri cu fermieri ucraineni, analiza imaginilor din satelit și a datelor GPS, prezintă rutele și destinațiile folosite de ruși în transportul cerealelor furate din Ucraina. „Ne-au furat grâul. Ne-au distrus facilitățile și ne-au furat echipamentul”, a declarat Dmitro, unul dintre fermierii ucraineni din zonele aflate sub ocupație rusă, intervievați de BBC („Dmitro” este, în cazul de față, un pseudonim, întrucât numele său real nu a fost făcut public pentru a-l proteja de posibile represalii din partea armatei ruse).
Dmitro spune că toată munca sa de 25 de ani s-a pierdut după patru luni de război și ocupație rusă.
Astfel, 80% din zecile de mii de hectare cultivate de Dmitro se află acum sub controlul armatei ruse, pe care fermierul ucrainean o acuză că fură cereale la „scară industrială”.
Unde au oprit inițial camioanele
Rușii au furat inclusiv camioane pentru transportul grâului care erau prevăzute cu sisteme de navigație GPS. BBC a analizat aceste date și a aflat astfel că cerealele au ajuns în sudul peninsulei Crimeea și apoi în Rusia.
Conform datelor GPS, camioanele cu cereale au oprit inițial la un depozit situat în orașul Oktiabrske, aflat în sudul peninsulei Crimeea. Din analiza în paralel a imaginilor din satelit, pe data de 14 iunie se observă mai multe camioane aflate pe un drum în apropierea acestui depozit.
Respectivul depozit se află, de asemenea, în apropierea unei căi ferate, care poate fi folosită pentru transportul cerealelor spre Rusia sau către porturile aflate în sudul Crimeii.
Alte imagini din satelit prezintă coloane, unele de 5 kilometri lungime, de sute de camioane – despre care BBC susține că ar fi încărcate cu cereale ucrainene – aflate în alte două-orașe cheie aflate sub controlul armatei ruse: Conhar (regiunea Herson) și Armiansk (Crimeea). Creșterea traficului terestru dinspre zonele ocupate din Ucraina spre Crimeea este un lucru neobișnuit, în condițiile în care acest trafic nu a existat din 2014, când peninsula a fost anexată ilegal de Rusia.