Oficial MADR: Au fost presiuni politice de la ONU, UE și SUA să tranzităm marfa din Ucraina cu un minimum de birocrație
Fluxul de mărfuri, în special cereale, din Ucraina este tot mai mare, portul Constanța este blocat practic, iar problemele României sunt tot mai numeroase. Dacă costurile cu logistica au crescut spectaculos, prețul la grâu a căzut, iar fermierii încep să arate cu degetul spre autoritățile române, care par interesate mai mult de soarta cerealelor ucrainene, pe fondul presiunilor externe, și mai puțin de nevoile agricultorilor nostri.
“S-au făcut presiuni politice din toate direcțiile, de la ONU, UE, de la SUA să tranzităm marfa din Ucraina cu minimum de birocrație. Este o decizie politică, trebuie să fim solidari cu o țară vecină care este în război, dar o să ne afecteze. Deja se vede, a căzut piața în România un pic, preturile au fost influențate”, a declarat pentru Puterea Costin Telehuz, secretar de stat în Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).
El spune că portul Constanța este sub presiune foarte mare, fiind sufocat practic de fluxul de marfă dinspre Ucraina.
“S-a aglomerat transportul fluvial, rutier și feroviar, este presiune foarte mare pe România să tranziteze marfa ucraineană ca să se facă loc pentru cerealele din sezonul nou de recoltat, care la ei încă n-a început… În curând, din caza fluxului mare și a problemelor organizatorice, este foarte posibil să avem portul blocat, iar în momentul acela va pierde toată lumea”, a mai afirmat Telehuz.
În urmă cu câteva zile, a intrat în vigoare Acordul pentru liberalizarea temporară a transportului rutier de mărfuri cu UE din Ucraina și Republica Moldova. Acordul oferă posibilitatea operatorilor de transport rutier de marfă din Ucraina și Republica Moldova să tranziteze, fără autorizații speciale de transport, teritoriul Uniunii Europene.
Concret, cerealele din Ucraina tranzitează România fără să fie controlate, țara noastră conformându-se astfel deciziilor luate de Bruxelles.