Seacă Dunărea! Din cauza nivelului scăzut al apelor, navigația se desfășoară cu dificultate și 4 convoaie de barje au eșuat
Din cauza volumului redus al precipitațiilor din ultimele luni, debitul apelor Dunării este de 2.700 mc/s, cu mult sub media acestei perioade, de 6.500 mc/s.
Sunt probleme în special pe Dunărea Fluvială, pentru că pe multe sectoare este asigurată cu greu adâncimea minimă de navigație recomandată de Comisia Europeană a Dunării, de 2,5 metri. Singura soluție este dragarea, scoaterea la suprafață a aluviunilor depuse, dar pe sectorul româno-bulgar situația este complicată din cauză că autoritățile de navigație din Bulgaria nu realizează dragarea la volumul necesar pentru asigurarea adâncimii de navigație.
„Debitele sunt foarte mici, sunt la 2.700 metri cubi pe secundă şi sunt încă în scădere. Atâta timp cât nu vine apă de nicăieri, nu are unde să se ajungă în Dunăre, să crească cotele. Problema e că pe partea de dragaj, partea română, noi, AFDJ, ne-am făcut şi ne facem treaba însă din păcate colegii bulgari nu sunt alături de noi, pentru că problemele sunt pe partea de administrare româno-bulgară”, ne-a declarat șeful Direcției Căi Navigabile din cadrul AFDJ Galați.
Patru convoaie de barje au eșuat în zona Belene
Din cauză că pe sectorul româno-bulgar nu este asigurată adâncimea de navigație, săptămâna trecută au eșuat patru convoaie de barje în zona Belene (km 568 – km567).
„Noi facem, ei nu fac şi de aceea săptămâna trecută la Belene am avut patru convoaie de nave ce au avut eveniment de navigaţie, nave care au eşuat din diferite motive”, a adăugat Florin Uzumtoma.
Pentru a evita asfel de incidente, convoaiele de barje sunt desfăcute și se traversează zona barjă cu barjă, operațiuni extrem de costisitoare pentru armatori. Din cauza adâncimilor reduse, armatorii trebuie să reducă și cantitatea de marfă încărcată în barje, iar de aici alte pagube.
La Galați, a reapărut insula din mijlocul Dunării
Tot din cauza secetei a apărut şi insula de nisip din mijlocul Dunării, insulă care însă nu este în şenalul navigabil destinat navelor maritime, așa că nu împiedică navigația acestora. Doar cursele de la trecere bac între Galaţi și Tulcea trebuie să ocolească şi 500-600 de metri din cauza apariţiei insulei.
Mulți gălățeni ceva mai înaintați în vârstă susțin că nu-i o noutate, că în urmă cu câteva zeci de ani insula exista în mijlocul Dunării și avea și vegetație. E posibil ca insula să nu mai fi apărut după lucrările hidrotehnice efectuate în Lunca Dunării, inclusiv la Galați, în anii 60-70, iar acum să reapară pe fondul schimbărilor climatice, care în perioadele secetoase reduc debitele și nivelurile apelor Dunării. Oricum, specialiștii în navigație știau de existența acestui banc de nisip cu lungimea de 2 km, în zona căruia nivelul apei este foarte redus.