Sorin Cîmpeanu: În 2027, trebuie să avem 10.000 de consilieri şcolari
România trebuie să aibă în 2027 în unităţile de învăţământ 10.000 de consilieri şcolari faţă de puţin peste 3.000 câţi sunt în prezent, a declarat, joi, ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu
„În anul 2027, trebuie să avem 10.000 de consilieri şcolari în şcolile din România. În prezent, sunt puţin peste 3.000 de consilieri şcolari în toată România (3.138). Sunt situaţii în care un singur consilier şcolar trebuie să asigure servicii de consiliere pentru 2.400 de elevi. Acest lucru este în mod evident imposibil, într-o perioadă în care este nevoie mai mult decât oricând de consiliere şcolară”, a afirmat ministrul.
El a participat la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” din Bucureşti la o dezbatere privind rolul consilierului şcolar, conform proiectului legii învăţământului preuniversitar, alături de alţi reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi de consilieri şcolari, profesori logopezi şi mediatori şcolari, precum şi de reprezentanţi ai Centrelor Judeţene de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE).
Cîmpeanu a explicat că în cadrul fiecărei Direcţii judeţene de învăţământ preuniversitar (DJIP) vor exista structuri care vor prelua integral atât atribuţiile de coordonare, cât şi personalul de conducere/coordonare de la nivelul judeţean al Centrelor judeţene şi al municipiului Bucureşti de resurse şi asistenţă educaţională.
„Absolut toţi consilierii şcolari, fără excepţie, îşi vor păstra statutul de cadru didactic prevăzut şi în actuala Lege a educaţiei naţionale, beneficiind de toate avantajele care decurg din acest statut, inclusiv creşteri salariale, însă fără a mai exista obligaţia activităţii de predare. În interesul elevilor care au nevoie deopotrivă de servicii de asistenţă psihopedagogică şi de servicii de orientare şcolară, pentru consilierii care nu deţin ambele competenţe, dobândirea uneia dintre cele două sau a oricărei alte competenţe (necesare din perspectiva elevului sau consilierului şcolar) se va asigura prin bugetul unităţii de învăţământ, consilierii şcolari beneficiind de toate drepturile aferente calităţii de angajat al unităţii de învăţământ”, a menţionat el.
Potrivit ministrului, în cadrul dezbaterii au fost clarificate o serie de aspecte ce privesc transformările generate de aplicarea măsurilor de reformă din proiectul de lege pus în dezbatere publică:
* Consilierul şcolar trebuie să fie în fiecare şcoală pentru cartografierea nivelului de dezvoltare a copilului la începutul şcolarizării obligatorii. Se eficientizează parcurgerea cu succes a şcolarităţii în spiritul egalităţii de şanse. Consilierul şcolar, în şcoală, lângă elev, va creşte starea de bine a acestuia, fiind un sprijin real în alegerea celei mai bune strategii de învăţare, astfel încât elevul să-şi poată atinge potenţialul său maxim.
* Consilierul şcolar trebuie să devină profesor consilier şcolar şi pilon în formarea elevului. Consilierul şcolar se menţine ca funcţie didactică, prevăzută la art. 125 alin (1) lit. h) din proiect (cum este prevăzut şi în actuala Lege nr.1/2011, cu modificările şi completările ulterioare) şi devine profesor consilier şcolar în cadrul compartimentelor de asistenţă psihopedagogică din unităţile de învăţământ de masă. Norma didactică a consilierului şcolar este corespunzătoare unui post de consilier şcolar în compartimentele de asistenţă psihopedagogică şi se stabileşte prin raportare la un număr de maximum 500 de elevi, maximum 500 de elevi şi preşcolari sau de maximum 300 de preşcolari şi nu prevede obligaţia de a desfăşura activitate de predare;
* Din punct de vedere al statutului profesional, consilierii şcolari sunt cadre didactice şi vor fi preluaţi ca titulari în unităţile de învăţământ în care aceştia, în prezent, au punctul de lucru, pentru că sunt specialişti ai şcolii şi trebuie să fie parte a culturii organizaţionale a acesteia;
* Din punct de vedere metodologic vor fi îndrumaţi de inspectorul de specialitate din cadrul structurii de specialitate a Direcţiilor judeţene pentru învăţământ preuniversitar, sub coordonarea Centrului Naţional pentru Educaţie Incluzivă;
* Din punct de vedere administrativ, în calitate de cadre didactice titulare, încadrate în unitatea de învăţământ preuniversitar, consilierii şcolari vor fi subordonaţi directorului, în mod similar cu ceilalţi colegi, cadre didactice titulare;
* Consilierul şcolar, profesorul logoped şi mediatorul şcolar vor face posibilă educaţia individualizată. Educaţia va deveni individualizată, cu accent pe integrare, monitorizare şi progres;
* Compartimentele de asistenţă psihopedagogică vor fi implicate în procedura de stabilire a nivelului de sprijin;
* Consilierul şcolar, profesorul logoped, mediatorul şcolar devin sursă şi resursă pentru fiecare elev al şcolii;
* În ceea ce priveşte parteneriatul şcoală-părinţi-comunitate, consilierii şcolari vor sprijini demersuri importante pentru sistemul de educaţie precum prevenirea abandonului şcolar, educaţia parentală, prevenirea violenţei şi a bullying-ului, orientarea în carieră.
* Consilierul şcolar trebuie să fie factor de stabilitate şi echilibru pentru elev.