Premieră în transportul fluvial. Nava „Anaconda” va naviga pe Dunăre, pilotată de la Galați prin sateliții lui Elon Musk
O companie românească de shipping, Trading Line Group, înființată în 2016, și-a propus să revoluționeze transportul de mărfuri pe Dunăre utilizând tehnologiile 4G și 5G în operațiunile de pilotare de la distanță a unei nave.
Motonava „Anaconda”, prima navă cu care va fi realizată prima cursă „teleghidată” este în prezent în Olanda pentru punerea la punct a ultimelor dotări pentru a naviga pe Canalul Rhin-Main și pe Dunăre către România.
În loc să aibă la bord un căpitan, nava va fi pilotată din „Centrul de Pilotare la Distanță de la Galați” prin tehnologii moderne, care presupun utilizarea unor modemuri 5G și 4G, precum și rețeaua de sateliți Starlink a lui Elon Musk.
Proiect dezvoltat în cadrul Programului „European Synergy on the Horizon 2022”
Paul Ivanov, CEO-ul și acționarul majoritar al companiei Trading Line Group este specialist IT și a intrat în transporul fluvial de Dunăre în 2012, când descoperea o oportunitate în potențialul dezvoltării transportului pe Dunăre, care a devenit una din principalele căi de transport de mărfuri și pasageri din Europa, de la Rotterdam la Constanța, prin Canalul Rhin Main, Dunărea fluvială, Canalul Dunăre – Marea Neagră și sectorul Dunării Maritime. Atunci, Paul Ivanov a luat decizia de a se implica în acest domeniu, să investească în navigația pe Dunăre.
Compania a fost înființată în anul 2016, cu capital privat româno-olandez. Trading Line concentrează activitățile sale de transport fluvial în special pe sectorul dintre Regensburg și Constanța. Trading Line Group a devenit este prima, deocamdată și singura, companie din România care investește în proiectul de manevrare a navelor și covoaielor de barje de la distanță.
Trading Line a dezvoltat sisteme informaționale de control și manevrare a motonavelor și barjelor de la distanță. Acest sistem presupune existența unui „Centru de Pilotare de la Distanță” la Galați, ca un hub strategic de transportare pe Dunăre.
Proiectul este implementat prin Programul „European Synergy on the Horizon 2022” și cu suportul Guvernului României.
Prin introducerea tehnologiilor inovaționale Starlink în România, „Centrul de Pilotare” va reprezenta și un hub de cercetare și interconectare informațională Starlink-sol.
Următoarea etapă, servicii de pilotaj de la distanţă pe Dunăre, Rhin şi în zona Belgia-Olanda
„Centrul de Pilotaj” de la Galați va avea 100 de posturi de pilotare a navelor. Trading Line are în plan să construiască un centru de pilotaj în cadrul căruia să ofere atât servicii de pilotaj de la distanţă, cât şi o facilitate de formare a viitorilor căpitani. Tehnologia inclusă în proiectul de 20 de milioane de euro prevede şi mai multe simulatoare 4D.
„Ne dorim să construim o clădire de 4 sau 5 etaje şi să avem consolele instalate în această clădire, să avem un simulator pentru mai multe ipostaze pentru a forma noul tip de căpitan remote, şi să oferim servicii de pilotaj de la distanţă în tot ce înseamnă sectorul Dunării, Rin şi pe zona Belgia-Olanda. (…) Investiţia s-ar ridica la 20 de milioane de euro pentru că trebuie să ai centru de date intern în care să implementezi inteligenţa artificială, consolele respective. Vizăm tot fonduri europene”, a declarat Paul Ivanov în cadrul unui inteviu pentru presa economică.
Odată cu apariţia tehnologiei 5G, segmentul „Internet of Things” (IoT) va exploda, iar antreprenorii trebuie să fie pregătiţi
Grupul Trading Line își concentrează dezvoltarea în acest domeniu pentru a ține pasul cu evoluțiile din vestul Europei. Pe Rhin sunt deja 40-50 de nave pilotate de la distanţă, unele fiind pilotate de computere cu inteligenţă artificială. Navele pot fi adaptate destul de uşor, toate componentele de nautică, inclusiv motoarele, putând fi conectate foarte simplu.
Pentru Dunăre va fi o premieră utilizarea acestei tehnologii. De altfel, Dunărea are și unele avantaje în implementarea acestor tehnologii, pentru că albia fluviului este mai lată decât aceea a Rhinului, iar traficul naval este mai redus.
În opinia lui Paul Ivanov, odată cu apariţia tehnologiei 5G, segmentul „Internet of Things” (IoT) va exploda, iar antreprenorii trebuie să fie pregătiţi.
„În alte zone tehnologia este foarte bine pusă la punct. Nu trebuie să reinventăm roata, dar trebuie să o luăm şi să o aplicăm la noi în România. (…) Competitorii noştri au o flotă învechită. Comportamentul lor de business este pe stil vechi, ca acum 15 ani, dar piaţa este în continuă mişcare. Ca antreprenor este foarte greu să ţii pasul cu ceea ce se dezvoltă în vest şi în lume”.
Noi investiții în dezvoltarea flotei
Compania deține cea mai tânără flotă de transport pe Dunăre, construită în 2008, din care fac parte nave de transport moderne, cu aport ideal de 2400 de tone si 3.200 mc pe fiecare barjă. Compania oferă până la 50.000 de tone de capacitate de încărcare la mărfurile de tip vrac și 3.000 de tone pentru mărfurile de tip lichid. Puterea totală a împingătoarelor care propulsează convoaiele de barje este 18.000 CP.
Transportatorul investeşte 50 de milioane de euro în dezvoltarea flotei de nave pentru acoperirea cererii pieței, mai ales în contextul războiului din Ucraina, care mărit cererea în privința transportului de cereale pe Dunăre și Canalul Rhin – Main. Sunt achiziționate 14 nave noi, investițiile fiind în valoare de 50 de milioane de euro. Din cele 50 de milioane de euro, 20 de milioane de euro provin de la Grupul Trans-Oil, controlat de cetățeanul american Vaja Jhashi și fondul american de investiții Oaktree Capital Management.
Cele 14 nave noi achiziționate de Grupul Trading Line vor avea acomodare „on-board” doar pentru doi marinari, iar un high-tech server al fiecărei nave va funcționa ca un centru informațional de operare/manevrare.