Monorail între Galați și Brăila. Proiectul este analizat de Comisia Europeană pentru aprobarea finanțării
Între Galați și Brăila, aflate la o distanță de 15 km unul de celălalt, ar putea circula o linie de monoroail, care ar asigura transportul rapid între cele două orașe. Consiliile județene și primăriile celor două municipii au transmis la Comisia Europeană documentația pentru realizarea acestui proiect și solicitarea de aprobare a finanțării.
„Am trimis o scrisoare comună Brăila-Galaţi către Comisia Europeană. Aşteptăm un aviz pozitiv în ceea ce priveşte acest proiect. Înţeleg că se aşteaptă deschiderea noului exerciţiu financiar pentru perioada 2021-2027. Partea bună este că cele patru entităţi, respectiv consiliile judeţene din Brăila şi Galaţi şi primăriile reşedinţă din cele două judeţe, au trimis această scrisoare și suntem patru jucători mari. Am speranţa că vom fi printre cei care vor câştiga. Eu cred că este un proiect frumos şi inovativ pentru zona noastră”, a declarat președintele Consiliului Județean (CJ) Brăila, Francisk Chiriac.
Linia monorail ar urma să aibă un terminal la sud de Brăila, în zona Stațiunii Lacu Sărat, va străbate municipiul Brăila și distanța dintre Galați și Brăila și va avea un alt terminal în Cartierul Dunărea din Galați.
„Traseul va începe de la Mall Brăila, unde se află și accesul către Stațiunea Lacu Sărat şi va traversa municipiul Brăila. Va trebui să stabilim care va fi calea de rulare. Va traversa apoi Galaţiul şi se va opri la ieşirea din municipiu. Este o distanţă destul de lungă, vor exista mai multe staţii pe traseu”, a mai precizat președintele CJ Brăila.
La Bruxelles au fost depuse două proiecte de finanțare a construirii unor linii monorail, la Galaţi-Brăila şi între Oradea şi Băile Felix.
Argumentele economice ale proiectului liniei monorail în ansamblul dezvoltării zonei Galați – Brăila
Realizarea acestui proiect este susținută de mai multe argumente economice. În primul rând, zona Galați – Brăila este adoua aglomerare urbană după București, cele două orașe și localitățile situate pe o rază de 40 km în jurul lor având o populație de aproximativ 650.000 de locuitori.
Regele Carol I, care în timpul domniei sale a vizitat de zeci de ori Galațiul și Brăila, avea în plan unificarea celor două orașe, pentru că împreună pot deveni un puternic centru economic.
Dacă la nivelul politicienilor a fost menținută artificial rivalitatea dintre cele două orașe, brăilenii și gălățenii au închis de mult acest subiect. În condițiile distanței de numai 15 de kilometri care desparte cele două orașe, pentru brăileni și gălățeni cele două municipii sunt ca două cartiere aceluiași oraș, pentru că mulți și-au găsit un loc de muncă în orașul vecin, merg la cumpărături sau pentru a-și petrece timpul liber în orașul vecin. „Avem mulţi brăileni care lucrează în Galaţi, dar şi gălăţeni care lucrează în Brăila şi putem valorifica acest mijloc de transport modern pentru cele două oraşe”, a mai adăugat președintele CJ Brăila, Francisk Chiriac.
Deși în prezent cele două orașe se confruntă cu o cădere economică din cauza desființării sau reducerii capacităților de producție a unor mari societăți industriale, perspectivele economice ale zonei sunt încurajatoare. Construirea podului peste Dunăre și a unei rețele de drumuri expres care vor lega zona de vestul și sudul țării, va scoate zona Galați – Brăila din izolarea de restul țării, încurajând investițiile.
Există perspective încurajatoare și în context european. Galațiul și Brăila sunt cele mai mari porturi de la Dunăre, iar în acest context sunt importante în dezvoltarea Strategiei Dunării, programul Uniunii Europene de transformare a Dunării în unul din principalele culoare de transport al Europei. La Galați se contruiește un Terminal Intermodal, care conectează în regiunea din estul Europei cele trei modalități de transport de mărfuri, naval, rutier și feroviar.