Uniformele școlare: Cine vrea reintroducerea lor generală în România
Uniformele școlare au consituit în România, mai ales după Revoluție, un subiect aprins de discuții și dezbateri. Referitor la faptul dacă hotărârea purtării lor de către elevi aparține fiecărei instituții de învățământ, sau se generalizează purtarea lor.
Iată că AUR a depus la Senat un proiect de lege privind reintroducerea uniformelor şcolare în învăţământul preuniversitar. Iniţiatorii sunt deputaţii George Simion şi Lilian Scripnic. Ei susțin că „o uniformă elimină etalarea ultimei mode, a blugilor ultimul răcnet sau a bluzelor fancy cumpărate din mall-uri, în cazul copiilor ai căror părinţi au posibilităţi financiare, în timp ce alţi copii cu posibilităţi materiale mai modeste să dezvolte complexe de inferioritate în baza a ce au sau nu, ca haine pentru şcoală”.
Uniformele școlare: Nu au fost efectuate studii sociologice
„Purtarea uniformei elimină stresul copiilor (dar şi al părinţilor) de a decide zilnic cu ce să se îmbrace, precum şi a tentaţiei de a purta la şcoală o vestimentaţie excentrică, din tendinţa specifică vârstei de a epata în faţă colegilor sau de a se impune în faţa acestora”, mai susțin inițiatorii.
Uniformele școlare: Avantajul economic
Ei invocă și avantajul economic, pentru că părinții nu vor mai trebui să reînnoiască frecvent garderoba de şcoală a copiilor.
De asemenea, „purtarea constantă a uniformei la şcoală contribuie semnificativ la identificarea „intruşilor” care ar putea pătrunde în incintă, altminteri, neobservaţi”.
În plus, purtarea uniformei i-ar împiedica pe elevii mai mari să îşi declare făţiş apartenenţa la un grup (ca sa nu îi spunem „bandă”, care ar putea suna exagerat, dar care devine din păcate o realitate tot mai frecventă şi în învăţământul românesc), lucru ce ar putea genera conflicte, afirmă AUR.
Totodată, inițiatorii mai susțin că elevii cu uniformă îşi concentrează atenţia pe ce au de învăţat şi pe relaţia dintre ei, nu neapărat „ce are x sau y pe ea/el astăzi”.