TikTok devine intelectuală! Se schimbă foaia?
Rețeaua de socializare care n-are legătură cu literatura schimbă foaia: TikTok devine intelectuală!
#BookTok, subcomunitate a aplicației TikTok, axată pe cărți și literatură, a explodat recent, tot mai mulți cititori postând recenzii și discutând cu scriitorii, în timp ce aceștia din urmă o folosesc pentru a-și promova operele.
Pentru unii, poate părea contra-intuitiv ca o platformă cunoscută pentru videoclipurile sale scurte, „haioase”, să încurajeze lectura, o activitate departe de social-media.
TikTok devine intelectuală!
Această tendință „este foarte importantă pentru mine”, spune Sarah Sprinz, autoarea bestsellerului „Dunbridge Academy”, a cărui acțiune este plasată într-un internat din Scoția. „Cred că a contribuit la succesul meu, pentru că am văzut o mulțime de videoclipuri care îmi recomandă cărțile”, a adăugat ea, vorbind la târgul de carte din orașul german.
Este un canal deosebit de eficient pentru a atrage un public nou și pentru a-i face pe tineri să fie interesați de lectură, a estimat autoarea de 26 de ani.
TikTok devine intelectuală!
Potrivit TikTok – care este deținut de ByteDance, cu sediul în China, #BookTok a adunat peste 84 de miliarde de vizualizări. A devenit „un loc unde se pot recomanda cărți și descoperi cărți, dar și unde se pot împărtăși recenzii și se poate accesa cultura fanilor”, spune Tobias Henning, manager al TikTok în Germania și în Europa Centrală și de Est.
Sarah Sprinz explică parțial fenomenul #BookTok prin faptul că TikTok este o platformă vizuală, care permite oamenilor să arate ce cred despre o carte. Iar restricțiile din timpul pandemiei Covid-19 au accelerat probabil această tendință, spune ea.
„Este posibil ca mulți oameni să se fi simțit singuri și izolați”, spune ea, subliniind că platforma le-a permis oamenilor „să lucreze din nou în rețea și să găsească hobby-uri comune, cum ar fi cititul”.
TikTok devine intelectuală!
Pentru Sprinz nu există o contradicție majoră între a petrece mai mult timp pe rețelele de socializare și încercarea de a promova literatura: în prezent, oamenii citesc în moduri diferite, pe cărți electronice și smartphone-uri, nu doar pe cărți tipărite.
Dar o carte nu poate avea succes doar pe rețelele sociale, subliniază ea. „TikTok și #BookTok sunt un fel de multiplicator și o bună oportunitate de a recomanda cărți”.