Lovitură pentru micii producători de electricitate: o facilitate nu a trecut de Consiliul Legislativ
Veste proastă pentru cei care își produc enegia prin forțe proprii și au mai multe proprietăți: vor beneficia de curent electric gratuit doar acolo unde sunt amplasate echipamentele, fără a putea compensa supra-producția și la celelalte locații.
În prezent, legea permite compensarea energiei electrice doar la proprietatea unde se află instalația de panouri fotovoltaice, nu și la alte eventuale alte construcții aflate în prorprietate.
Din acest motiv, un grup de 40 de parlamentari, în mare parte aparținând PNL, USR și UDMR, a inițiat o modificare legislativă conform căreia „prosumatorii cu instalații de panouri fotovoltaice beneficiază de compensarea energiei electrice la toate locațiile proprietate a prosumatorului în cauză”.
Potrivit legii, prosumatorul este persoana care deține instalații de producere a energiei electrice și care poate consuma, stoca și vinde energie electrică din surse regenerabile produse în clădirea lui.
Ei bine, concenptul nu a ajuns încă și la echipa de juriști a Consiliului Legislativ, ce reproșează tocmai termenul de „prosumator” pentru a nu aviza modificarea.
„Sunt stabilite concepte care nu sunt definite în actul normativ de bază și nici în cadrul prezentei propuneri legislative, precum „prosumatori” și „instalații de panouri fotovoltaice”, ceea ce face ca norma să fie insuficient de clară, afectând accesibilitatea și predictibilitatea acesteia”, se arată în avizul negativ al Consiliului Legislativ.
Și reducerea facturilor la energie a picat testul legislativ
Nu este prima dată când o propunere legislativă este avizată negativ din motive lingvistice. Un set de măsuri ce ar fi diminuat valoarea facturilor cu aproape o treime nu a întrunit condițiile de legalitate din partea aceluiași Consiliului Legislativ. Principalul reproș nu se referă la indicatorii economici ci la modul cum a fost redactată expunerea de motive, în care se vorbește de „măsuri populiste” sau „băieții deștepți din energie”.
Proiectul de lege, inițiat de USR, prevede cinci măsuri de termen scurt menite să răspundă creșterilor de prețuri la energia electrică și gazele naturale:
1) Scăderea cotei TVA la 5% aplicată energiei electrice pentru consumatorii finali pe o perioadă de 6 luni.
2) Abrogarea accizei aplicată energiei electrice.
3) Scăderea sub formă de credit fiscal din impozitul pe profit datorat sau impozitul pe venitul microintreprinderilor, după caz, a 50% din cheltuielile suplimentare generate de creșterea de prețuri raportată la indicele prețurilor de consum la energie electrica și gaze naturale, pe o perioadă de 6 luni.
4) Exceptarea de la obligația de achiziție a certificatelor verzi pentru energia facturata consumatorilor casnici, pe o perioada de 6 luni.
5) Acordarea unui ajutor centralelor electrice de termoficare în sumă de 50% din creșterea cheltuielilor cu achiziția de gaze naturale raportată la indicele prețurilor de consum la gaze naturale din luna iulie 2021.
Nemulțumirea juriștilor
Pe lângă argumentele tehnice, inițiatorii au folosit însă și o serie de etichetări sau epitete ce nu au fost pe placul Consiliului Legislativ.
„Statul a sabotat sistematic exploatarea de gaze naturale în România prin instabilitate legislativă. Numeroase proiecte au fost fie amânate, fie oprite de aceste decizii politice iresponsabile”, este un exemplu de text ce nu le-a convenit juriștilor din Consiliul Legislativ.
„Expunerea de motive și textul propunerii legislative sunt redactate într-o manieră care nu este specifică normelor de tehnică legislativă. Menționăm utilizarea unor expresii care nu sunt proprii stilului normativ și juridic, dintre care exemplificăm: „criza energetică agaravată de măsurile populiste”, „actuala schemă de plafonare duce la aberații economice”, „măsurile propuse vor reduce impactul creșterilor, fără a stimula noi „băieți deștepți”, argumentează reprezentanții Consiliului Legislativ.