Se anunță un decembrie modest pentru retaileri, după un Black Friday slab

Publicat: 14 dec. 2022, 17:00, de Viorela Pitulice, în ACTUALITATE , ? cititori
Se anunță un decembrie modest pentru retaileri, după un Black Friday slab

După poate cel mai slab Black Friday din ultimii ani, retailerii sunt destul de rezervați și pentru luna cadourilor. În decembrie, comercianții se așteaptă să vândă cu 5%-20% mai puține produse, față de perioada similară din 2021, mizând, însă, pe încasări mai mari cu aproximativ 5%, în contextul inflației ridicate.

Potrivit unei analize realizate de White Image, cea mai mare agenție de email marketing din România, business-urile care nu au investit în profilarea audienței vor avea de suferit, fiindu-le afectate în continuare vânzările.

Deși este luna cadourilor, în care istoric vorbind consumatorii români cheltuiesc mai mult decât într-o perioadă fără sărbători, în decembrie 2022 retailerii care nu au o analiză concretă a profilului clienților, care nu colectează date ale acestora, care nu promovează produsele potrivite și care nu au campanii de discount-uri vor înregistra venituri mai mici decât anul trecut.

Printre motivele acestor scăderi se află faptul că românii sunt tot mai sensibili la preț, acesta fiind cel mai important criteriu de achiziție în contexul actual, dar și faptul că multe campanii de promovare nu sunt pregătite strategic, din timp, ci în ultimele momente și fără un plan bine pus la punct.

“Aproape fiecare afacere este îngrijorată sau se confruntă deja cu încetinirea sau scăderea creșterii veniturilor, deoarece mulți experți consideră că ne îndreptăm către o recesiune. Dacă până recent se vorbea de creșteri și iar creșteri de cifre, în ultima periodă se vorbește de strategii  pentru susținerea afacerii sau, în cel mai fericit caz, pentru a avea o creștere durabilă. În acest context, marketingul are un rol major în orice business, devenind un instrument care trebuie să se adapteze noilor condiții și să mențină operațiunile sănătoase”, explică Andrei Georgescu, co-fondator White Image.

Acesta susține că acum încep să se simtă investițiile anterioare în tehnologiile de gestiune a relației retailerilor cu clienții și potențialii clienți, în sisteme de CRM și strategii de email marketing și SMS marketing, dar și în corectitudinea colectării și gestiunii datelor consumatorilor. Business-urile care nu au investit în profilarea audienței vor avea de suferit, arată Georgescu.

Ce se vinde de Crăciun 2022

În situatia actuală, doar câteva categorii de produse se vând usor, precum brazii sau decorațiunile de Crăciun, vacanțele pentru aceasta perioadă sau produsele bancare cum ar fi cardurile de credit.

Astfel, pentru a impulsiona vânzările, în retailul tradițional și online sunt promovate preponderent campaniile de discount deoarece românii sunt interesați să economisească.

Cea mai preferată metodă de retaileri este promovarea ofertelor prin email marketing, o soluție mai puțin costisitoare, prin care trimit consumatorilor produsele de care aceștia sunt interesați și pentru care există cea mai mare șansă de vânzare. În completare, în apropiere de Crăciun, mai intens folosită este promovarea ofertelor prin SMS. Per total, pentru campaniile de promovare în decembrie, companiile au majorat bugetele cu 10%-20% față de o lună obișnuită.

“Consumatorii au devenit mai sensibili la preț și caută oferte atractive pentru a economisi bani. Astfel, mai mult ca niciodată, companiile trebuie să vândă cât mai inteligent și să se folosească de toate tehnologiile în care au investit până acum sau să folosească de acum tehnologii și soluții care îi ajută să vândă mai bine. Puterea cifrelor este de multe ori subestimată, însă promovarea, ca să aducă rezultate, depinde acum de adunarea datelor și de informații precise. Am anticipat acest moment si am dezvoltat sistemul propriu de CRM, pentru a genera vânzări mai mari în retail”, susține Grațiela Lupu, co-fondator White Image.

După un Black Friday mai slab decât în anii trecuți, retailerii au înțeles că produsele sau serviciile nu se vând în mod natural doar pentru că există oferte și discount-uri. Astfel, companiile caută soluții care să le asigure promovarea corectă și vânzarea dorită, susțin realizatorii analizei.