Inaugurarea Podului de la Brăila, amânată cu șase luni. CNAIR plătește despăgubiri de 29 milioane lei
Amânarea termenului de finalizare a lucrărilor, care până acum a „funcționat” la toate proiectele de construire a unor sectoare de autostrăzi și drumuri expres, va afecta și cel mai important proiect de infrastructură construit în România după 1990, podul peste Dunăre de la Brăila, care ar fi trebuit inaugurat până la 31 decembrie 2022.
Companiile care construiesc podul, WeBuild SpA (fostă Astaldi SpA) și IHI Infrastructure Systems (Japonia) au respectat termenul de proiectare și ritmul lucrărilor de construire, dar lucrările au fost întârziate de partea română, Ministerul Transporturilor și CNAIR, ai căror funcționari au întârziat punerea la dispoziție a terenurilor pentru construirea drumurilor de legătură a podului.
CNAIR a pierdut procesul cu WeBuild SpA – IHI Infrastructure Systems și trebuie să plătească despăgubiri de 29 milioane lei
Întârzierea lucrărilor se prefigura din această vară, când au apărut tensiuni între reprezentanții constructorilor și CNAIR. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a dispus deschiderea unei acțiuni în instanță împotriva asocierii WeBuild SpA – IHI Infrastructure Systems, pentru nerespectarea termenului din contract, de 48 de luni.
Pe rolul Curții de Apel București a existat mai multe procese, în care cele două părți s-au războit pe fond sau au contestat procedural unele decizii ale instanțelor. Între CNAIR și WeBuild SpA – IHI Infrastructure au existat peste 20 de litigii în instanță în legătură cu executarea lucrărilor la pod.
Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, a pierdut procesul cu WeBuild SpA, instanța de la Curtea de Apel București aprobând prelungirea termenului de finalizare a lucrărilor cu 193 de zile.
Curtea de Apel București a obligat CNAIR să plătească constructorului despăgubiri de aproape 29 de milioane de lei, pentru că, prin neîndeplinirea unor obligații contractuale, a întârziat graficul de proiectare și execuție.
Drumurile de legătură vor fi finalizate în aprilie în zona Brăila și prin septembrie în zona Măcin
Potrivit reprezentanților CNAIR, chiar și cu extensia de timp de 193 de zile acordată pentru finalizarea lucrărilor prin decizia Curții de Apel București, constructorul este în continuare în întârziere pe întregul proiect, pod și drumuri de legătură.
„Pe pod, efectiv, multe nu mai sunt de făcut. În schimb, pe descărcări mai e de lucru. Descărcarea pe zona de Brăila intră direct în Drumul Expres Galați -Brăila, care se termină în 2023, eu cred că undeva, cu tot cu vremea rea de iarnă, în aprilie-mai ar putea fi dat în trafic. Pe varianta Măcin în județul Tulcea, în august-septembrie”, a declarat recent ministrul Sorin Grindeanu.
Potrivit CNAIR în luna noiembrie, stadiul fizic al lucrărilor la pod era de 82,27%, iar stadiul drumurilor de legătură era de numai 40%.