Ce trebuie să știe clienții care au mai multe contracte de energie electrică pe numele lor
În tentativa de a plăti cât mai puțin statul român caută să îi elimine pe cei „bogați”, adică persoanele care au mai multe proprietăți. Numai că Ordonanța publicată deja în monitorul Oficial provoacă un nou haos printre persoanele care au mai multe contracte de energie electrică pe numele lor, fără a fi în mod obligatoriu proprietarii mai multor case.
Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a dat un comunicat prin care a încercat să facă precizări referitoare la persoanele care trebuie să depună o declarație pe proprie răspundere pentru a beneficia de prețul plafonat sub 1,3 lei/kWh.
ANRE arată că „în cazul clienţilor finali casnici, preţul final plafonat se aplică doar la locurile de consum de domiciliu/reşedinţă, astfel:
- clientul final casnic cu un singur loc de consum, beneficiază automat de preţul plafonat la care se încadrează conform consumului lunar,
- clientul final casnic care are atât adresă de reşedinţă, cât şi adresă de domiciliu, poate beneficia de preţul plafonat la care se încadrează conform consumului lunar, fie la adresa de domiciliu, fie la adresa de reşedinţă, pe baza unei declaraţii depuse la furnizorul de energie electrică, privind faptul că nu beneficiază de preţ plafonat pentru un alt loc de consum.”
ANRE precizează și că „numai clienţii finali casnici care utilizează dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuării tratamentelor, cei care au în întreținere cel puțin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ, familiile monoparentale, care au în întreținere cel puțin un copil cu vârsta de până la 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ, precum şi clienţii finali casnici cu mai multe locuri de consum care vor să beneficieze de preţul plafonat pentru alt loc de consum decât cel de domiciliu/reşedinţă, trebuie să depună Cerere şi Declaraţie pe proprie răspundere la furnizor, restul clienţilor casnici beneficiază de preţ plafonat în mod automat fără alte formalităţi.”
Asociația Energia Inteligentă contrazice ANRE
Asociația Energia Inteligentă (AEI) contrazice ANRE:
„Noua Lege a plafonării prețului la energiei stabilește că prețul plafonat sub 1,3 lei/kWh se aplică exclusiv pentru ”locurile de consum de domiciliu/reședință”. Această situație determină necesitatea ca un furnizor să acorde aceste plafonări și să-și recupereze banii de la stat exclsuiv în situația în care se asigură că clientul casnic beneficiază o singură data de preț plafonat la un singur loc de consum. În aceste condiții furnizorul trebuie să fie informat și să primească o declarație pe proprie răspundere că acesta are un singur loc de consum unde va beneficia de preț plafonat și care este acela și să declare tot pe proprie răsăundere că nu are un alt loc de consum unde poate beneficia de preț plafonat sub 1.3 lei/kWh: ”poate beneficia de prețul plafonat prevăzut la alin. (1) lit. a) și b) fie la adresa de domiciliu, fie la adresa de reședință, pe baza unei declarații pe proprie răspundere depusă la furnizor, privind faptul că nu beneficiază de preț plafonat pentru un alt loc de consum.”
Astfel, legea este clară, nu poți să-ți alegi chiar unde vrei tu să spui că vrei să ai preț plafonat. Dar care este diferența între domiciliul și reședință:
Domiciliul, conform art. 87 din Codul Civil, „este acolo unde aceasta declară că îşi are locuinţa principală”. Astfel, adresa de domiciliu va fi cea trecută pe cartea de identitate.
Reședința, conform art. 88 din Codul Civil, „este în locul unde îşi are locuinţa secundară”. Adresa secundară (care trebuie să fie confirmată prin viza de flotant) este necesară atunci când se stă cu chirie în alt oraș. Conform OUG 97/2005, art 30, Reședința este acolo unde persoana fizică declară că are locuința secundară, alta decât cea de domiciliu. Conform OUG 97/2005, dacă locuiți mai mult de 15 de zile la o adresă diferită față de cea din domiciliu, puteți iniția procedurile pentru obținerea vizei de flotant care poate fi valabila maxim 1 an.”
Pentru a evita situația în care toată lumea trebuie să depună o declarație pe proprie răspundere, dar și situația în care furnizorii vor fi trași la răspundere pentru cei care nu sunt sinceri, AEI propune ca ANRE să facă o „verificare și să trimită fiecărui furnizor o bază de date cu clienții care nu mai trebuie să depună declarații pe proprie răspundere pentru că au un singur loc de consum unde beneficiază de preț plafonat”.
De altfel, o interogare pe baza CNP-ului clientului ar putea arăta unde apar mai multe contracte pe un singur client.
Dar AEI mai sesizează câteva anomalii care ar trebui corectate:
„În același timp putem să observăm multiplele situații existente în România:
- Client care a vândut o casă la care nu s-a realizat un nou contract pe numele noului proprietar, iar el locuiește într-o altă casă
- Client care a încheiat un contract cu furnizorul de energie electrică pentru părinții săi, pentru a-I achita facturile având în vedere pensia mica a acestora
- Client care a încheiat un contract cu furnizorul de energie electrică pentru copii săi care sunt studenți si nu au venituri
- etc.
În toate aceste cazuri, oamenii care locuiesc efectiv în aceste locuințe, dacă se încadrează în condițiile de consum, vor avea de achitat facturi cu 60-90% mai mari doar datorită modului in care a fost scrisă această lege sau vor alerga să facă contracte prin care să modifice contractele existente, pe numele copiilor, părințiilor etc. și după aceea să aleargă la furnizor cu declarațiile în conformitate cu legea, ceea ce sigur va determina ca oamenii să nu beneficieze de aceste drepturi de la 1 ianuarie 2023”, arată Dumitru Chisăliță, președintele AEI.
Legea haosului
Și mai putem sesiza și noi o situația, cea în care proprietarul a mai multor locuințe, iar în cea în care are reședința consumă peste 300 de kWh și nu se mai încadrează la prețul plafonat sub 1,3 lei, dar are o locuință de vacanță, să zicem, unde consumul este mai mic și ar putea cere prețul plafonat declarând că acolo locuiește.
Sunt multe situații absurde care cu greu pot fi corectate indiferent cât de corecți sunt consumatorii. Singura soluție în acest moment este implicarea masivă a ANRE în găsirea unor soluții cât mai rapide și mai facile pentru toți consumatorii.