Aviz pozitiv pentru confiscarea mașinilor vitezomanilor. Legea permite abuzuri grave
Proiectul care prevede că vitezomanii pot rămâne fără mașină, dacă sunt prinși depășind viteza legală cu peste 100 km/h, a primit aviz pozitiv din partea Consiliului Legislativ. Sub pretextul că ar descuraja excesul de viteză, inițiativa deschide larg poarta abuzurilor.
În urmă cu o lună, 28 de parlamentari din toate grupările politice (mai puțin AUR) depuneau la Senat o inițiativă ce-i vizează pe vitezomanii extremi.
Extremă este și sancțiunea propusă în cazul celor care depășesc cu peste 100 km/h limitele admise: ridicarea talonului mașinii, pentru șase luni, și chiar confiscarea ei, dacă e găsită în acest interval circulând pe drumurile publice.
Săptămâna trecută, reprezentanții Consiliului Legislativ au decis să avizeze pozitiv proiectul.
Noile modificări
Prima lovitură vizează perioada de suspendare a permisului celor în culpă.
„Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 180 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a faptei de depăşire cu mai mult de 100 km/h viteza maximă admisă pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic”, se arată în proiectul de lege avizat de Consiliul Legislativ.
Anterior, durata era de 120 de zile, cu 60 mai mică.
Mai mult, dacă în şase luni de la data restituirii permisului săvârșește alte contravenții ce duc la pierderea dreptului de a conduce, noua perioadă de suspendare se majorează de drept cu încă 30 de zile.
Cum rămâi fără mașină
Noile modificări prevăd că depăşirea cu mai mult de 100 km/h a vitezei maxime admise se sancţionează complementar cu reţinerea certificatul de înmatriculare sau de înregistrare a autovehiculul pe o perioadă de 6 luni. Ceea ce înseamnă că, în tot acest interval, mașina nu poate fi mișcată din parcare sau curtea casei.
„Dacă în perioada de 6 luni de reţinere a certificatul de înmatriculare sau de înregistrare a autovehiculului, perioadă începută cu ziua imediat următoare celei expirării valabilităţii dovezii înlocuitoare, un agent constatator identifică în trafic autovehiculul care are certificatul de înmatriculare sau de înregistrare reţinut, acesta dispune sancţiunea contravenţională complementară a confiscării autovehiculului”, se mai arată în proiectul de lege.
Mașina intră în proprietatea privată a statului și poate fi vândută de acesta.
Abuzuri legale
Pedepsele propuse sunt considerate mult prea mari atât de conducătorii auto cât și de juriști.
„Este o măsură disproporționată, trebuie să existe o proporție justă între gravitatea faptelor și limitele de pedeapsă”, susține avocatul Costel Popa.
Acesta atrage atenția că, în forma actuală, inițiativa are multe lacune și deschide calea către nenumărate abuzuri. În textul propunerii legislative se pornește de la presupunerea că șoferul este și proprietarul mașinii, ceea ce nu este întotdeauna adevărat, caz în care și proprietarul de drept se trezește afectat.
Apoi, se poate ajunge la situații în care un hoț fură o mașină, fuge cu ea și proprietarul nu o poate recupera apoi pentru că hoțul a fost vitezoman iar mașina este sechestrată sau chiar confiscată.
Alt caz ar putea fi al companiilor ce se pot trezi cu o parte din flotă imobilizată timp de șase luni sau chiar confiscată din cauză că unul sau mai mulți angajați au apăsat prea adânc pedala de accelerație.
Noile limite de viteză
Modificat anul trecut, noul Cod Rutier a permis creșterea limitei de viteză pe drumurile expres de la 100 la 120 km/h.
Limitele maxime de viteză în afara localităților, pentru autovehiculele din categoriile A și B, sunt următoarele: 130 km/h pe autostrăzi, 120 km/h pe drumurile expres, 100 km/h pe drumurile naţionale europene, 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri și 50 km/h pe raza localității.
Țări în care se confiscă mașinile vitezomanilor
Modificările propuse în România au corespondent și în legislația altor state.
În Elveția, cei care depășesc viteza legală și conduc sub influența băuturilor alcoolice pot rămâne fără mașină, cu dreptul de a conduce retras pe viață și cu riscul de a face între unu și patru ani de închisoare.
Și în Olanda, cei care depășesc viteza legală cu 100% rămân fără mașină, confiscată în folosul statului.
A devenit notoriu și cazul din Danemarca, unde poliția rutieră a confiscat în octombrie 2021 un Lamborghini Huracan abia cumpărat cu 310.000 de euro. Șoferul conducea cu 236 km/h pe o porțiune de autostradă unde viteza maximă este de 130 km/h.
O inițiativă similară cu cea românească a fost anunțată în decembrie și de autoritățile din Austria. Șoferul care conduce cu 60 km pe oră peste limita de viteză în localităţi (de obicei de 50 km/h) sau cu 70 km/h peste limita de viteză în afara localităţilor (în general 130 km/h), va avea maşina confiscată până la două săptămâni.
În cazul unor abateri repetate sau dacă viteza depăşeşte 80 km/h în localitate, respectiv 90 km/h în afara ei, maşina va fi confiscată definitiv.