Marea necunoscută din noua lege a educației schimbă programele școlare (surse)

Publicat: 26 ian. 2023, 06:52, de Cezar Amariei, în Cultură , ? cititori
Marea necunoscută din noua lege a educației schimbă programele școlare (surse)
scoala elevi

Noua lege a educației ar putea produce schimbări majore în programa de învățământ, fără a se cunoaște până la acest moment exact în ce vor consta acestea. Asta înseamnă că ar putea fi introduse discipline noi sau că ar putea fi redusă ori extinsă durata de studiu a celor deja prezente, conform documentelor obținute de Puterea.ro.

Programa școlară ar urma să acopere trei sferturi din orele de predare şi evaluare pentru fiecare materie, diferența de timp fiind la dispoziția profesorului.

„Curriculumul naţional pentru învăţământul preuniversitar se axează pe competenţele promovate la nivel european/ internaţional pentru învăţarea pe parcursul întregii vieţi, care stau la baza profilului de formare a elevului.

Profilul de formare al absolventului reprezintă o componentă reglatoare a curriculumului naţional, un referenţial pentru proiectarea, implementarea şi evaluarea acestuia şi este aprobat prin ordin al ministrului educaţiei. Acesta indică nivelurile preconizate în dobândirea  competenţelor, în funcţie de stadiile de dezvoltare ale elevilor.

Pentru fiecare disciplină şi domeniu de studiu, programa şcolară acoperă 75% din orele de predare şi evaluare, lăsând la dispoziţia cadrului didactic 25% din timpul alocat disciplinei/ domeniului de studiu respectiv.

În situaţii justificate, Ministerul Educaţiei poate modifica, pe durată limitată, prin ordin de ministru, numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire prin planurile-cadru de învăţământ, precum şi ponderea numărului de ore de predare/evaluare/învăţare în programa şcolară aprobată”, se arată în proiectul noii legi a educației.

Bacalaureat mai complicat

Conform proiectului de lege obținut în exclusivitate de Puterea.ro, proba maturității nu doar că nu se va simplifica dar va include obligatoriu matematica la profilul uman și o disciplină umanistă ( la alegere din cinci) la cel real. 

Astfel, elevii de la profilul Uman vor susţine o probă de „competențe de bază la Matematică”, iar elevii de la Real ar urma să dea „competențe de bază socio-umane” ca probă scrisă complementară profilului ales.

Conform proiectului de lege, una dintre probele care vizează competenţele de bază se va da după cum urmează:

a) pentru profilul umanist, filiera teoretică, proba scrisă pentru evaluarea competenţelor de bază la matematică;

b) pentru profilul real, filiera teoretică, probă scrisă pentru evaluarea competenţelor de bază, la alegere, la una dintre disciplinele socio-umane: logică, psihologie, sociologie, economie, filozofie;

Noile prevederi ar putea intra în vigoare în cursul anului următor. Asta înseamnă că, dacă legea ar intra în vigoare în anul 2023, elevii care intră în septembrie 2024 în clasa a IX-a ar da BAC-ul pe regulile din proiectul de lege, în anul vara anului 2028, potrivit surselor Edupedu.ro.

Liceele pot organiza concurs de admitere pe 90% din locuri

O modificare în legea educației va permite liceelor din întreaga țară să organizeze concurs de admitere pe 90% din locuri. Varianta anterioară oferea această opțiune doar în cazul colegiilor naționale.

Examenul de admitere la liceu ar urma să se aplice pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul următor intrării în vigoare a legii. Asta înseamnă că, dacă legea ar intra în vigoare în anul 2023, elevii care intră în septembrie 2024 în clasa a V-a ar da admiterea la finalul clasei a VIII-a, pe regulile din proiectul de lege, în anul vara anului 2028, potrivit surselor Edupedu.ro

În actualul proiect de lege a educației ar fi vizate clasele la care la precedentele sesiuni a existat concurență, respectiv mai mult de un candidat pe loc.

Examenul va consta din două probe scrise cu subiecte adaptate fiecărei specializări din fiecare profil, cu subiecte standardizate la nivel național, făcute de Ministerul Educației prin CNPEE, potrivit surselor Edupedu.ro.

Adică Ministerul Educației ar urma să conceapă subiecte cu un grad de dificultate mai mare decât cele de la Evaluarea Națională pentru toate disciplinele, iar liceele vor da elevilor câte două teste. Pentru profilul real, specializarea matematică-informatică, de exemplu, toate liceele care organizează admitere pentru aceste clase vor da subiectele făcute pentru disciplinele informatică și matematică. La specializările științele naturii, subiectelor vor fi din chimie și biologie sau matematică și biologie, spre exemplu.

O altă noutate ar fi că liceele pot pune condiție de intrare ca un procent din media de admitere să fie reprezentat de media de la Evaluarea Națională, pe lângă media de la concursul propriu. De exemplu, liceul ar putea stabili ca media de admitere să fie calculată ca 50% media de la Evaluarea Națională și 50% media de la concursul de admitere.

Liceele pot opta pentru admitere sau pot decide să rămână doar pe repartizarea computerizată, ca acum.

Elevii care nu au reușit să ocupe un loc într-un liceu prin procedura de admitere prin concurs sau care nu s-au înscris la concursul de admitere în niciun liceu participă automat la repartizarea computerizată care are loc imediat după concursul de admitere la liceu, pe baza rezultatelor de la Evaluarea Națională.