Șeful Profi: Pentru 100 lei, un angajat cu salariul minim se mută pe loc
Retailul se numără printre sectoarele economiei cu cea mai mare nevoie de forță de muncă, dar și cu o mare fluctuație de personal. Șeful Profi România, Gaetan Pacton, recunoaște că este greu să ții un angajat care are un salariu minim pe economie și care pentru 50-100 lei este dispus să se mute imediat la un alt anjator.
‘’La momentul la care am un om cu câștig minimum pe economie, să zicem, și are 3 sau 4 variante la fel de serioase de job, fie că este un depozit logistic, magazin alimentar sau orice fel de societate, experiența spune că pentru 50 de lei un angajat poate să ia decizia să se mute, pentru 100 de lei, decizia este imediată. Pentru 50 de lei se duce acasă și vorbește, pentru 100 de lei a luat deja decizia, a plecat și în cel mai bun caz, dacă este un angajat respectuos, vine și spune că este important pentru familie, are nevoie de banii aceștia și ne ințelegem să plece în 3 – 7 zile’’, spune Gaetan Pacton.
Trebuie să ținem cont, însă, și de contextul pieței forței de muncă din România, unde rata șomajului este una dintre cele mai mici din Europa. Să recunoaștem că, într-adevăr, este bătaie mare pe piața de muncă necalificată, vânată de către industrie, de țările din Europa Occidentală care au nevoie de mână de lucru, de HoReCa, dar și de retail.
Ori, în condițiile în care mare parte dintre angajatori se adresează aceluiași tip de salariat, este clar că devine cumva decizia salariatului și nu a angajatorului, declară Gaetan Pacton.
‘’Fiecare angajator se va lupta să facă tot felul de programe, va veni cu inițiative ca să încerce să îi rețină, dar este extrem de complicat, să zicem, că putem să micșorăm semnificativ rotația de personal. Dacă mă uit la fluctuația de la un anumit nivel în sus, la nivel de director de magazin, șefi regionali, tot ce presupune sediu, vă pot spune că stăm mult mai bine decât piața, pentru că am știut să ne îndreptăm către acei oameni și să oferim partea de promovare’’, a mai precizat Gaetan Pacton, care a recunoscut că în România poți să promovezi mult mai rapid decât în țările din Vestul Europei.
La nivelul Profi, anul trecut, au fost raportate 2000 de promovări interne la un efectiv de personal care se ridică la 28.000 de salariați, potrivit datelor retailerului.
Anul 2022 a fost cel mai bun din istoria firmei, cu o cifră de afaceri estimată la aproximativ 11,6 miliarde lei, ceea ce înseamnă o creștere de circa 20% față de 2021, în condițiile unei inflații ridicate, dar și a unor deschideri sau remodelări care au vizat un număr total de 250 de magazine, obiectiv avut în vedere și pentru acest an.
Mai trebuie menționat și faptul că, în prezent, costul de creditare este de cinci ori mai mare, a mai spus șeful Profi, ceea ce va avea efect asupra deciziilor cu privire la programul de investiții în 2023.