CE Oltenia a rămas fără cărbune! Situația va fi dramatică dacă vine gerul
Producătorul de cărbune CE Oltenia a rămas fără cărbune după ce a fost sistat transportul minerilor către punctele de lucru.
Centrala termoelectrică de la Rovinari, a doua ca putere din țară, funcționează în aceste zine doar cu un singur grup energetic, blocul 4. Grupurile 3 și 6 stau închise nu pentru că nu pot funcționa ci pentru că nu există cărbunee.
După accidentru care s-a soldat cu moartea a trei mineri și rănirea altor 11, a fost sistat transportul ortacilor către punctele de lucru. Astfel producția de cărbune are de suferit.
Secretarul de stat din Ministerul Energiei, Constantin Ștefan, susține că situația poate veni dramatică, dacă nu se rezolvă rapid problema transportului. Dacă va veni un ger năprasnic peste România, Hidroelectrica nu va mai putea livra suficientă energie, spune oficialul, citat de Radio Infinit.
Acum, la Complexul Energetic Oltenia sunt pornite patru grupuri energetice: unul la Rovinari, două la Turceni și unul la Ișalnița. Livrările medii sunt de 700 de MW, conform Gorj Online.
Complexul deține trei termocentrale: Turceni, Rovinari și Ișalnița, și are concesionate cea mai mare parte din minele de lignit din bazinul carbonifer Oltenia.
Producție slabă de energie din cărbune
Din datele prezentate de Transelectrica, se observă centralele pe cărbune produc sub cele eoliene, și cum mult sub reactoarele de la Cernavodă, centralele pe gaz și hidrocentralele. Pentru că nu este foarte frig și pentru că lacurile de acumulare au apă iar Dunărea are un debit convenabil, România reușește să exporte mai multă electricitate decât importă.
Constantin Ștefan spune că problemele din Complexul Energetic Oltenia, care au generat și tragicul accident de la Cariera Jilț Sud, sunt cunoscute tuturor factorilor de decizie din Ministerul Energiei. Întrebat de ce nu s-au luat măsuri, Ștefan a răspuns sec: ”Această întrebare trebuie pusă mai sus”.
În data de 17.01.2023, in jurul orei 13:00, în perimetrul carierei Jilț Sud, personalul care a participat la intervenția mecanică la Excavatorul 1400-05 a urcat într-un mijloc auto pentru a se deplasa la sediu. În timpul coborârii pe o pantă, înaintea podului de traversare a transportatorului cu banda T 204, autovehicolul a derapat pe pod și a căzut peste transportor, impactul soldându-se cu 16 victime. Printre acestea se numară 14 salariați ai CE Oltenia, din care 3 au decedat.
Transportul minerilor în carierele CE Oltenia a fost oprit în urma controalelor efectuate de inspectorii de muncă. Muncitorii sunt transportați cu mașini vechi de 50 de ani.