Cazul OMV PETROM, o infracțiune contra securității naționale

Publicat: 20 feb. 2023, 12:12, de Eugen Teodorovici, în ECONOMIE , ? cititori
Cazul OMV PETROM, o infracțiune contra securității naționale
Eugen Teodorovici (INQUAM Photos Octav Ganea)

Despre subiectul OMV PETROM s-a discutat mult dar s-a făcut exact atât cât “a trebuit” sau atât cât s-a acceptat de către cei care de ani buni “girează” o afacere de zeci de miliarde de euro, o afacere profitabilă NU și pentru statul român. Cei care au “girat” și care acum “veghează” la derularea în liniște a multor astfel de mega afaceri îi știm, îi bănuim și din când în când … îi mai și numim. Nu cred că cineva mai crede că astfel de afaceri se pot derula fără încuviințarea “celor fără de nume” și fără respectarea întocmai a regulilor și a condițiilor impuse de aceștia.

Cu alte cuvinte, faptele derulate din 2004, momentul privatizării PETROM, și până în prezent, nu fac decât să argumenteze cele spuse anterior și anume că, grupurile de interese din România, cu mâna “instrumentelor” politice și administrative (șefi de partide politice, parlamentari, miniștri, funcționari publici etc.), unele corupte, fără experiență și pregătire, dar dornice de afirmare, au asigurat liniștea necesară respectării înțelegerilor inițiale și încasarea de către “partenerii” lor străini a unor profituri exorbitante, în detrimentul intereselor acestei țări.

Ultima dovadă a “protecției” de care se bucură OMV PETROM din partea statului român o reprezintă ordonanța de urgență nr.186/2022, denumită generic “taxa de solidaritate”. Această ordonanță, emisă aproape “noaptea ca hoții” în ultimele zile ale anului trecut, nu a fost asumată de ministrul de finanțe (ca inițiator) și nici de ministrul energiei (ca avizator), ci de secretarii de stat din cele două ministere. Această ordonanță sau mai bine spus modul în care s-a ajuns la forma sa finală,  dar și modalitatea de aprobare a acesteia, ar fi trebuit să “atragă” interesul DNA deoarece s-a acționat vădit împotriva intereselor României.

În susținerea acestei ipoteze vine și gafa impardonabilă făcută de ministrul de finanțe care a solicitat Comisiei Europene o verificare a modului de transpunere a Regulamentului (UE) 2022/1854, privind impozitarea super-profiturilor companiilor din energie prin aprobarea ordonanței de urgență nr.186/2022. De ce nu s-a făcut această consultare între responsabilii români și instituțiile Uniunii Europene înainte de aprobarea ordonaței și înainte de adoptarea Regulamentului european? O întrebare pertinentă, dar lipsită de răspunsul moral și legal din partea miniștrilor de finanțe și energie.

Elementul cheie în disputa OMV PETROM versus România, element care devoalează atât parșivenia decidenților români, cât și puternicele și influentele conexiuni ale OMV PETROM la nivelul structurilor europene, îl reprezintă nivelul de 75%, inclusiv, din cifra de afaceri provenit din activități în sectoare precum: extracția țițeiului, extracția gazelor naturale, extracția huilei și fabricarea produselor obținute din rafinarea petrolului.

Numai în situația depășirii nivelului de 75% s-ar fi putut aplica taxa de solidaritate de către statul român.

Sigur, la stabilirea unei “plase de pescuit” cu ochiuri generoase, adică un nivel minim (75%) mult prea ridicat din cifra de afaceri provenit din activitățile indicate în Regulamentul european, în așa fel încât “peștii mari” din “specia” OMV PETROM să scape de obligația plății “taxei de solidaritate” față de statul român au contribuit, exact cei puși să protejeze interesele acestui popor, decidenții români.

Aceștia, prin acțiuni “întâmplătoare” precum vizita domnului Popescu Virgil la Viena, în septembrie 2022, cu doar câteva zile înainte de reuniunea Consiliului de miniștri ai Energiei, de la Bruxelles, în cadrul căreia s-a aprobat Regulamentul (UE) 2022/1854, dar și prin “bâlbe” controlate,  precum lipsa de cooperare dintre artizanii acțiunii de subminare a economiei naționale, ministrul finanțelor și cel al energiei, atunci când aceștia trebuiau să formuleze împreună poziția oficială a României în cadrul negocierilor la nivel european, astfel încât să putem impozita super-profiturile companiilor din energie.

Cine se face responsabil de aceste “încurcături” legislative? Cine este vinovatul? Ca și în alte situații similare, subiectul se va “stinge” atunci când cei care ne veghează vor considera, din motive doar de ei înțelese, că totul trebuie să se încheie.

Cu siguranță, vinovații de ieri vor fi salvatorii de mâine!

Citește și Eugen Teodorovici se alătură echipei editoriale de la Puterea (VIDEO)