Cea mai bună glumă a lui Grindeanu: Se inaugurează o autostradă care nici în 2024 nu ar fi gata

Publicat: 22 feb. 2023, 09:30, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Cea mai bună glumă a lui Grindeanu: Se inaugurează o autostradă care nici în 2024 nu ar fi gata

Ministrul Sorin Grindeanu inventează obiective greu de realizat în 2023. Specialiștii în infrastructură susțin că nici în 2024 nu vor fi gata drumurile invocate de oficial.

Asociația Pro Infrastructură, ONG care monitorizează lucrările de infrastructură, susține că ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a făcut cea mai bună glumă din mandat: grecii de la Aktor inaugurează în 2023 lotul 3 din Autostrada A0 Sud, adică „vii pe autostradă de la Pitești și te duci până la Constanța doar pe autostradă”.

”Grecii sunt la un progres fizic de nici 30% după 16 luni din cele 30 pe care le au la dispoziție pentru execuție. Faceți voi calculul. Bașca, Aktor are termen contractual de finalizare în aprilie 2024. Va fi cu siguranță mult depășit. De fapt, cu „mobilizarea” actuală, începem să avem emoții că vom circula între A1 și DN6 în 2024, ce să mai vorbim de 2023! Mai mult, doar lotul 2 (DN6-DN5) este sigur de inaugurare în 2023, iar lotul 1 (DN5-A2) are termen septembrie 2023 dar realitatea din teren ne duce mai degrabă la limită, în decembrie”, susțin cei de la Pro Infrastructură.

„Pe A0 Sud vom putea circula la finalul acestui an. Asta înseamnă că vii pe autostradă de la Pitești și te duci până la Constanța doar pe autostradă”, a spus ministrul Transporturilor în cadrul unui interviu la Marius Tucă Show, transmis live pe gândul.ro.

Lotul 1 Glina – Vidra (16,93 km) și lotul 2 Vidra – Bragadiru (16,3 km)  din A0 Sud sunt construite de turcii de la Alarko. Acestea sunt realizate în proporție de circa 54%, respectiv 70%, potrivit celor mai recente date publice de pe site-ul Companiei de Drumuri.

Lotul 3 Bragadiru – Joița (17,96 km) este construit de Aktor și a ajuns la un stadiu fizic de 25,50%.

”Înțelegem că atitudinea domnului Grindeanu din ultima perioadă are motivații politice pe care nu vrem să le comentăm. Poate dorește să inventeze obiective imposibile doar ca să aibă cu ce să-i scoată ochii celui care-i va lua locul. Sau poate s-a plictisit ori nu îl (mai) interesează ce urmări au declarațiile iresponsabile lansate public. Sau pur și simplu nu înțelege că este mințit și dezinformat chiar de oamenii din subordine.

Cert este că aceste derapaje fac foarte mult rău proiectelor și domeniului transporturilor în general, atât la nivel privat (antreprenori, proiectanți) cât și la stat, unde ministrul ar trebui să fie un lider veritabil care să aducă viziune, energie și soluții… sau măcar să aibă un minim de claritate, înțelegere și chef de muncă”, au mai spus cei de la Pro Infrastructură.

Grindeanu a promis că Brăila-Galați va fi gata într-un an! Dar a semnat pentru doi

Nu e singura declarație prin care Sorin Grindeanu anunță pentru 2023 obiective imposibil de realizat.

Pe 27 ianuarie ministrul ne anunța triumfalist că Drumul Expres Galați-Brăila se va finaliza la sfârșitul acestui an.

În loc să arunce în spațiul public promisiuni fanteziste cu zero șanse de reușită, n-ar strica dacă ministrul Grindeanu ar citi hârtiile pe care le semnează (precum AC nr. 65/20.12.2022) și nu ar mai înghiți pe nerăsuflate termenele împinse de antreprenor și/sau de oamenii din subordine, susțin reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.

Conform acestora, pe cei 10,77 kilometri ai DEx6 Galați-Brăila, prima autorizație de construire (AC) a fost dată în 24.12.2021 pe aproximativ 7 km dinspre Brăila. Pe restul dinspre Galați AC a fost semnată de Grindeanu și emisă de MT în 20.12.2022 și prevede un termen de execuție de 24 luni. Asta înseamnă că drumul expres va fi gata la finele lui 2024, un an mai târziu decât promisiunea lui Grindeanu.

În capătul gălățean se execută o structură-mamut de aproape 1,8 kilometri compusă din 4 segmente: viaduct de acces pe mal drept Siret (lungime 896+ metri), pod HOBANAT peste Siret (aproape 308 m cu deschideri 71+165+71), viaduct de acces pe malul stâng (puțin sub 448 metri) și pasaj peste calea ferată/complex feroviar (139+ m).

”O asemenea lucrare se construiește în minim 18 luni, de unde și termenul realist de 24 luni din autorizație și din licitație/contract. Nici nu se pune problema să se finalizeze în 2023, având în vedere că AC abia a fost obținută și antreprenorul (UMB) abia a reușit să intre (timid deocamdată) în teren pe această zonă”, susțin reprezentanții Pro Infrastructură.

Sursa foto: Facebook/Asociația Pro Infrastructura

Centura Timișoara Sud: heirup de imagine

În urmă cu doi ani, reprezentanții ONG-ului au semnalat că pe centura Timișoara Sud, aflată în construcție are loc suprimarea accesului la oraș al unei întregi localități suburbane. Centura tăia în două drumul comunal Urseni-Timișoara, obligând locuitorii suburbiei sa se ducă la oraș pe rute alternative.

Între timp a apărut o oportunitate de a remedia această aberație deoarece s-a reziliat contractul cu antreprenorul general, Tirena Scavi, și proiectul trebuie re-licitat.

”Dar ministrul Grindeanu încearcă să ne convingă că nu se poate remedia, argumentând că o astfel de modificare ar întârzia și mai mult lucrarea. Fals. De fapt, este fix invers: menținerea inepției din teren va întărâta (pe bună dreptate) și mai mult cetățenii afectați din zonă care pot, prin diverse mijloace, să blocheze investiția.

Soluția este o banalitate aflată la degetul mic al lui Grindeanu care trebuie să ceară subordonaților din CNAIR să actualizeze caietul de sarcini și avizele aferente prin care să solicite măcar o banală girație în intersecția DNCT-DC98 pentru că un nod rutier (pasaj și bretele) este deja rocket science.

Dar prioritatea este să facă heirup de imagine, nu să țină cont de ce vrea o biată suburbie. Culmea, în Timișoara. Domnule Grindeanu, acum aveți o șansă de a ajuta la rezolvarea unei probleme reale a comunității pe care, teoretic, o aveți la suflet. Sau este ca și când ați plecat din fruntea ministerului și nu vă mai interesează?” au spus cei de la Pro Infrastructură.

Sursa foto: Facebook/Asociația Pro Infrastructura