Cum a fost posibilă întâmplarea jenantă cu trenul ucrainean încurcat în cabluri, în gara Sighet
Primul tren care a trecut granița în România, din Ucraina, după 16 ani, miercuri, 22 februarie, o garnitură de test, formată dintr-o locomotivă și un vagon, s-a încurcat în cablurile de fibră optică în gara Sighet.
Problema rezolvată cu prăjina
Pentru a salva situația și a nu lăsa locuitorii fără internet și semnal TV, un angajat a luat o prăjină și a ținut cablurile până a trecut locomotiva pe sub acesta. Imaginile au făcut înconjurul internetului, iar cei care le-au văzut au dat vina pe CFR pentru că nu a avut grijă să amenajeze linia așa cum trebuie.
În replică, CFR a transmis un comunicat prin care spunea că au cerut operatorilor tv din zona respectivă să ridice cablurile respective.
”În ceea ce privește cablurile de fibră optică de la respectiva trecere la nivel cu calea ferată, acestea nu aparțin companiei noastre, iar după cursa de probă, la solicitarea Regionalei CF Cluj, societatea care deține/administrează cablurile respective a intervenit operativ pentru întinderea cablurilor în zona trecerii la nivel, fiind astfel asigurat gabaritul de liberă trecere pentru acest tip de locomotivă”, a transmis CFR.
Horațiu Cosma: ”A fost nevoie de rușinea publică să își miște posterioarele să dea un telefon”
Consultat de Ziare.com, referitor la cum se dă în folosință o linie de cale ferată, Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor a spus că în acest caz ”e greu să găsești o explicație logică la cât de absurdă este situația”.
O posibilă situație, în opinia sa ar fi că ”nemaifiind în circulație linia feroviară de peste 15 ani, nimeni nu s-a mai gândit că vine vreodată vreun tren pe acolo. Cu toate acestea ar fi trebuit să rezolve acum problemele știind că vin ucrainenii să verifice linia”.
Comentând reacția CFR, expertul în infrastructură a spus că ”a fost nevoie de rușinea publică ca să își niște posterioare să dea un amarat de telefon, în loc să o facă proactiv”.
Cosma a făcut o comparație cu o situație domestică. „Tu când chemi la tine acasă un meserias să îți repare ceva, mă gândesc că îl aștepți acasă, faci puțină ordine, eventual îl servești cu un pahar de apă, ceva, nu pleci de acasă, închizi tot și când ajunge îi zici să se descurce, să intre pe geam în cel mai rău caz, că de aia e meseriaș”, a comentat Horațiu Cosma care a mai admis că ”e enorm de multă incompetență și delăsare în unele instituții”.
Ucrainenii au așteptat după români să tundă iarba după ce au reabilitat calea ferată
De altfel, la infrastructura feroviară, România pare că este mult mai în urmă decât alte state din Europa.
”Este destul de greu de comparat, dar pe mine m-a frapat momentul redeschiderii liniei de la Vișeul de Sus.
Ucrainenii în câteva luni au reușit să facă această reabilitare a liniei de pe partea lor în plin război. Ei au pus și auto-motorul la dispoziție care e produs, tot așa, în Ucraina și arată extraordinar. Iar pe partea românească, țară în Uniunea Europeană, aflată în timp de pace, linia arăta îngrozitor: buruieni, viteză redusă.
Chiar spuneau ucrainenii că după ce au reabilitat linia, au mai așteptat câteva luni ca românii să tundă iarba, să mai facă mici investiții să se poată da drumul circulației”, a explicat fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, într-un interviu anterior.
Linia cu encartament larg trece prin spatele unor case în apropiere de gara Sighet. De fapt în imaginile înregistrate în momentul sosirii în gară a garniturii ucrainene se vede cum acesta trece, cu viteză redusă, printr-o zonă unde se plimbă nestingherite păsările locuitorilor.
”Lucrările de reparații executate de SRCF Cluj în regie proprie, în perioada septembrie 2022 – decembrie 2022, pe relația Teresva (UZ) – Câmpulung la Tisa (CFR) – Sighetu Marmației – Bocicoi – Valea Vișeului (CFR) – Berlibas (UZ), au avut drept scop reluarea și fluidizarea traficului feroviar transfrontalier prin cele două granițe feroviare cu UZ, pe unde de mai bine de 16 ani, Căile Ferate Ucrainene nu au mai pus în circulație niciun tren”, potrivit CFR, a mai transmis CFR după incidentul de la Sighet.
România are 10.000 de kilometri de cale ferată. Cea mai mare parte trebuie modernizată pentru a se putea circula decent, în alte cazuri se ia în considerare reconstrucția. Multe dintre aceste lucrări sunt cuprinse în PNRR. Problema este că, deși cererea pentru acest tip de transport crește, lucrurile se mișcă prea lent.