Premiile César. Care este marele câștigător al ediției 2023. Lista completă a premiilor
Filmul poliţist „La Nuit du 12” a fost desemnat „Cel mai bun film” la cea de-a 48-a ediţie a galei premiilor César care a avut loc, vineri seară, în sala Olympia din Paris.
Producţia a câştigat în total şase trofee. Surprizele serii: apariţia surpriză a lui Brad Pitt care i-a oferit un César onorific regizorului David Fincher şi cea a unei militante ecologiste care a întrerupt pentru câteva momente ceremonia.
Benoît Magimel a câştigat premiul César pentru „cel mai bun actor” cu rolul din „Pacifiction: Tourment sur les Îles” de Albert Serra. Magimel a câştigat şi anul trecut trofeul la această categorie, pentru rolul din „De son vivant” de Emmanuelle Bercot, cu Catherine Deneuve. La această categorie, au mai fost nominalizaţi: Jean Dujardin („Novembre”), Louis Garrel („L’Innocent”), Vincent Macaigne („Chronique d’une liaison passagere”) şi Denis Menochet („Peter Von Kant”).
Virginie Efira a câştigat premiul César pentru „cea mai bună actriţă” cu rolul din „Revoir Paris” de Alice Winocour. „Este atât de grozav”, a exclamat ea când a urcat pe scenă. La această categorie au mai concurat actriţele: Fanny Ardant („Les Jeunes Amants”), Juliette Binoche („Ouistreham”), Laure Calamy („A Plein Temps”) şi Adele Exarchopoulos („Rien a foutre”).
Premiul César pentru „cel mai bun scenariu original” le-a fost atribuit lui Louis Garrel, Tanguy Viel şi Naïla Guiguet pentru „L’Innocent”. Această comedie a fost deja premiată la categoria „cea mai bună actriţă într-un rol secundar”.
Trofeul pentru „cea mai bună adaptare” a fost înmânat lui Gilles Marchand şi Dominik Moll pentru „La Nuit du 12”.
Premiul César pentru „cea mai bună regie” i-a fost acordat lui Dominik Moll pentru filmul poliţist „La Nuit du 12”, care spune povestea unei anchete imposibile. „Am avut şansa în Franţa de a avea un public care are o apetenţă pentru filmele care sunt în afara drumurilor bătute, este o curiozitate pe care trebuie să o menţinem”, a declarat cineastul pe scenă. La această categorie au mai fost nominalizaţi: Louis Garrel („L’Innocent”), Cédric Klapisch („En corps”), Cédric Jimenez („Novembre”) şi Albert Serra („Pacifiction”).
„La Nuit du 12” de Dominik Moll a primit alte două premii: cel pentru „speranţă masculină” (Bastien Bouillon) şi pentru „cel mai bun sunet” (pentru François Maurel, Olivier Mortier şi Luc Thomas).
Brad Pitt a avut o apariţie surpriză pentru a-i înmâna lui David Fincher premiul César onorific. „Bună seara, mă numesc Brad Pitt şi sunt un supravieţuitor al filmelor lui Fincher”, a glumit el.
„Am jucat în trei filme ale lui David, sunt un supravieţuitor”, glumeşte superstarul hollywoodian din „Seven”, citând cel mai bun sfat de la regizorul său: „Distrează-te, dar în weekendurile tale!”, „Nu a făcut 90 de duble, ci 92 pentru aceeaşi scenă!”. „Îl ador pe acest om. Lucrul cu el este aproape de excelenţă. Pentru el, ne vom târî pe sticlă zdrobită pentru a reface o scenă”.
După ce a triumfat la gala premiilor Goya în Spania, filmul „As Bestas”, regizat de spaniolul Rodrigo Sorogoyen, filmat în Galicia cu actori francezi, a câştigat premiul César pentru „cel mai bun film străin”, vineri seară, la Paris.
Denis Ménochet, aflat în cursa pentru premiul César pentru cel mai bun actor cu rolul din „Peter von Kant” de François Ozon, şi Marina Foïs nterpretează aici un cuplu de agricultori care se stabileşte în nord-vestul Spaniei. Sosirea lor stârneşte ostilitatea ameninţătoare a doi fraţi vecini.
„Mulţumim că ne-aţi lăsat să fim o parte din cinematografia franceză”, a declarat regizorul Rodrigo Sorogoyen, 41 de ani, primind premiul.
Acest thriller, prezentat în afara competiţiei la Cannes, a câştigat deja în februarie nouă trofee Goya în Spania, dintre care pentru „cel mai bun film spaniol”, „cel mai bun regizor”, „cel mai bun scenariu original” şi „cel mai bun actor” pentru Denis Ménochet. Pedro Almodovar era până acum singurul cineast spaniol care a primit premiul César pentru cel mai bun film străin cu „Todo sobre mi madre” şi „Tacones lejanos”.
Difuzarea ceremoniei a fost întreruptă 5 minute de Canal+ după intervenţia pe scenă a unei activiste din cadrul grupării ecologiste Dernière Rénovation. „Acest eveniment marchează reluarea acţiunii pentru campania de rezistenţă civilă”, a spus grupul pe Twitter. Activista a purtat un tricou pe care era scris: „Ne-au mai rămas 761 de zile”. O numărătoare inversă care corespunde datei de 1 decembrie 2024. O dată de la care, nu se va mai putea „acţiona pentru a determina viitorul umanităţii” conform acestor apărători ai mediului. Grupul ecologist a blocat deja o etapă din Turul Franţei şi Roland-Garros anul trecut.
Ceremonia a fost prezentată de nouă personalităţi din industria cinematografică franceză, printre care Emmanuelle Devos, Eye Haidara, Alex Lutz, Jamel Debbouze şi Ahmed Sylla, scrie hotnews.ro
Lista completă a premiilor
Cel mai bun film: „La Nuit du 12” regizat de Dominik Moll
Cea mai bună regie: Dominik Moll pentru „La Nuit du 12”
Cea mai bună actriţă: Virginie Effira în „Revoir Paris”
Cel mai bun actor: Benoît Magimel în „Pacifiction: Tourment sur les Îles”
Cea mai bună actriţă într-un rol secundar: Noémie Merlant în „L’Innocent”
Cel mai bun actor într-un rol secundar: Bouli Lanners în „La Nuit du 12”
Cea mai bună imagine: Artur Tort pentru „Pacifiction”
Speranţă feminină: Nadia Tereszkiewicz în „Les Amandiers”
Speranţă masculină: Bastien Bouillon în „La Nuit du 12”
Cel mai bun film de debut: „Saint Omer” regizat de Alice Diop
Cel mai bun film străin: „As Bestas” regizat de Rodrigo Sorogoyen
Cel mai bun scenariu original: Louis Garrel, Tanguy Viel, Naïla Guiguet pentru „L’Innocent”
Cea mai bună adaptare: Gilles Marchand şi Dominik Moll pentru „La Nuit du 12”
Cel mai bun sunet: François Maurel, Olivier Mortier şi Luc Thomas pentru „La Nuit du 12”
Muzică originală: Irène Drésel pentru „À plein temps”
Efecte vizuale: Laurens Ehrmann pentru „Notre-Dame brûle”
Cel mai bun montaj: Mathilde Van de Moortel pentru „À plein temps”
Cel mai bun documentar: „Retour à Reims (Fragments)” de Jean-Gabriel Périot
Cel mai bun scurtmetraj documentar: „Marie Schneider, 1983” de Élisabeth Subrin
Cel mai bun lungmetraj de animaţie: „Ma famille afghane” de Michaela Pavlatova
Cel mai bun scurtmetraj de animaţie: „La Vie sexuelle de mamie” de Urska Djukic şi Émilie Pigeard