Blue Air – zile și mai grele! O firmă a solicitat în instanță falimentul companiei aeriene
Refuzul instanței de a recunoaște concordatul preventiv lasă Blue Air în bătaia vântului. Deja au apărut solicitări pentru recuperarea daunelor sau pentru declararea falimentului societății.
Compania Air Claim, care asistă pasagerii să-și recupereze banii pe care companiile aeriene le datorează ca urmare a anulării sau întârzierii peste măsură a zborurilor, a cerut în instanță falimentul Blue Air, conform dosarului 6050/3/2023 deschis la Tribunalul București, în data de 27 februarie.
Este de altfel o mișcare așteptată pentru că Blue Air este expusă și mai mult dispariției după refuzul concordatului preventiv.
Justiția română a constatat recent nereușita concordatului preventiv privind societatea Blue Air Aviation, trecută de puțină vreme în posesia statului român, și a decis închiderea acestei proceduri.
Prin această sentință, Blue Air se vede văduvită de protecția pe care legea română o oferă companiilor pentru a evita insolvența.
Concordatul preventiv este un contract încheiat între debitorul în dificultate financiară, pe de o parte, și creditorii care dețin cel puțin 75% din valoarea creanțelor acceptate și necontestate, pe de altă parte, omologat de judecătorul-sindic, contract prin care debitorul propune un plan de redresare și de realizare a creanțelor acestor creditori, iar creditorii acceptă să sprijine eforturile debitorului de depășire a dificultății în care se află.
Prin urmare, este creditorii Blue Air au liber acum să ceară în instanță falimentul.
De la privat la stat
Anul trecut, pe 6 septembrie, Blue Air a suspendat toate cursele programate până pe 12 septembrie motivând că Ministerul Mediului a pus poprire pe toate conturile companiei. Administraţia Fondului pentru Mediu a anunţat o zi mai târziu că a decis suspendarea popririi şi stabilirea unui grafic pe 12 luni pentru achitarea creanţei, însă compania a anunţat ulterior că va relua zborurile abia din 10 octombrie, argumentând lipsa banilor pentru combustibil şi pentru celelalte cheltuieli operaţionale. Și acel termen a fost însă amânat.
În data de 19 august 2020 Guvernul României, condus atunci de Ludovic Orban, a aprobat Ordonanța de urgență nr. 139/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat Societăţii „Compania naţională de transporturi aeriene române – TAROM” – S.A. şi Societăţii Blue Air Aviation – S.A. pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19 publicată în Monitorul Oficial al României nr. 763/20.08.2020, Partea I.
Pentru Societatea Blue Air Aviation – S.A., Ministerul Finanțelor Publice a fost autorizat să garanteze, în numele şi contul statului, în procent de 100% unul sau mai multe împrumuturi, precum și dobânzile și comisioanele aferente, în limita sumei de 300.775.000 lei, pe o perioadă de până la 6 ani, cu titlu de ajutor de stat şi ajutor de salvare, contractarea împrumutului/rilor urmând a se realiza până la data de 31 octombrie 2020, iar disponibilizarea fondurilor către companie se va realiza până la data de 31 ianuarie 2021. Nota de fundamentare a actului normativ scrie negru pe alb că emiterea scrisorii de garantie la acel moment prezinta un risc major de executare și de nerecuperare a sumelor platite de stat, prin Ministerul Finanțelor Publice, în contul ajutorului de stat acordat.
În luna noiembrie 2022, acţionarii Blue Air Aviation au notificat Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) pentru a se prezenta la viitoarea Adunare Generală a Acţionarilor, în vederea predării către stat a dreptului de proprietate asupra a 75% din acţiunile operatorului aerian, se arată într-o comunicare a companiei aviatice.
În ziua de 17 noiembrie, șeful AAAS, Daniel Geantă, a notificat Blue Air că a inițiat această procedură, după ce Ministerul Finanțelor a decis să fie executată garanția privind ajutorul de stat acordat în vara anului 2020. „În baza adresei pe care am primit-o de la Ministerul Finanțelor, vă pot spune că am inițiat procedura prin care o să devenim acționar majoritar al Blue Air”, a declarat șeful AAAS.
Discuții eșuate cu un potențial investitor
AAAS, entitate prin care Statul Român este acționar majoritar al Blue Air, ar fi avut discuții cu un potențial investitor privind preluarea de către acesta a companiei low-cost Blue Air, însă în final nu a rezultat nici o tranzacție între cele două părți. „Discuțiile despre un potențial investitor au eșuat, iar acum rămâne de văzut ce va decide judecătorul sindic”, a declarat Daniel Geantă, președintele AAAS, pentru Fanatik.
Datorii de 250 milioane de euro
Datoriile pe care compania aeriană le are față de creditori se ridică la aproximativ 250 de milioane de euro, însă, potrivit președintelui AAAS, valoarea exactă este necunoscută din cauza faptului că nu au intrat în posesia tuturor documentelor, conform Boarding Pass. Recent Blue Air a pierdut și procesul pe care l-a intentat Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), proces prin care cerea anularea amenzii de două milioane de euro.
În prezent cele șase avioane deținute de compania low-cost sunt puse sub sechestrul ANAF în contul unei datorii de aproximativ 402 milioane de lei. Doar două dintre acestea ar mai fi apte de zbor, mai spune Boarding Pass.