INCREDIBIL. Sorin Grindeanu face reforma feroviară cu un… profesoraș de istorie

Publicat: 28 feb. 2023, 16:16, de Ion Teleanu, în News , ? cititori
INCREDIBIL. Sorin Grindeanu face reforma feroviară cu un... profesoraș de istorie
CFR Calatori si Stefan Roseanu

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii condus de Sorin Grindeanu a făcut un pas mare în ratarea jalonului PNRR, din iunie 2023, privind achiziția de trenuri cu hidrogen din cauza amatorismului și incompetenței unui absolvent de istorie parașutat politic la șefia Autorității pentru Reformă Feroviară.

Licitație ratată prin omisiuni… controlate

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a reușit recent, prin intermediul Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), să anuleze licitația pentru trenurile cu hidrogen pe motiv că niciun producător nu a depus vreo ofertă. Licitația, lansată în octombrie 2022, urmărea achiziţia de 12 rame electrice pe bază de pile de combustie cu hidrogen (RE-H).

Practic, este vorba despre una dintre cele mai mari licitații organizate cu fonduri europene din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), evaluată între 2,4 miliarde de lei fără TVA, şi 4,2 miliarde de lei fără TVA, în funcţie de durata serviciilor conexe contractului – 15, respectiv 30 de ani. Aceste trenuri cu hidrogen ar urma să circule pe liniile metropolitane București – Chitila, București – Aeroport Otopeni, București – Titu – Pitești – Craiova, Titu – Târgoviște, Pitești – Curtea de Argeș”. 

”Performanța” de ratare a licitației a fost obținută de președintele ARF, Ștefan Roșeanu, care avut grijă să omită din anunțul licitației unele mici amănunte ca de pildă ”cui aparțin terenurile și stațiile de producție a hidrogenului în condițiile în care nu este primul lor domeniu de expertiză sau ”De ce se impune plata facturilor la 60 de zile când legislația autohtonă impune plata oricărei facturi la cel mult 30 de zile”.

Rețeta Roșeanu: Gudurare și lingușire

Faptul că a ratat licitația nu ar trebuie să fie o surpriză atâta timp cât șeful ARF este licențiat în istorie și are și un master în ”Istorie Antică și Arheologie”. E drept că și istoria căilor ferate din țara noastră este una foarte mare, însă mult mai mare este istoria celor care au devalizat-o!

Dar, poate el nu este de vină că a ratat licitația trenurilor pe hidrogen, ci cei care l-au impus, adică cei de la PNL. El ca istoric are o bogată istorie, cei drept cam bâlbâită, în Ministerul Transporturilor. După ce și-a făcut mâna la machetele unui cotidian central, Roșeanu a aterizat în Ministerul Transporturilor lingușindu-se pe lângă celebrii prăduitori ai căilor ferate – Mihai Nicolaiciuc și Alexandru Noapteș, dar, având grijă să se gudure pe lângă Anca Boagiu și, ulterior, Radu Berceanu și Ludovic Orban.

Ștefan Roșeanu a predat istoria devalizării CFR Călători împreună cu ”Smart” Dorobanțu

Când a ajuns în iunie 2012, la conducerea SNTFC „CFR Călători” SA, cu susținerea și garantarea patronului de la GFR, licențiatul în istorie Ștefan Roșeanu a avut grijă să se înconjoare numai de oameni veniți de operatorii privați de transport feroviar de călători.

În primul rând, Roseanu și-a tras doi consilieri și un șef de cabinet, dar și trei șoferi permanent la dispoziția sa. Însă a avut grijă să-și asigure spatele în companie impunând, nici mai mult, nici mai puțin, de 16 directori numai în sediul central din Palatul CFR, la care s-a mai adăugat încă opt directori regionali.

Marea lui ”realizare” din acea vreme a fost că și-a tras doi directori adjuncți specializați în jocuri pentru operatorii privați – Valentin ”Smart” Dorobanțu și Iosif Szenteș școliți la firma de transport feroviar de persoane din Brașov a prietenului lui Dragnea, Cornel Comana. Dar ceea ce nu avea atunci nicio companie de stat din România a avut CFR Călători, și anume, un corp de control al directorului general format din nouă persoane.

Iar pentru ca tacâmul să fie complet, în fruntea Corpului de control a fost parașutat un general locotenent de armată, pensionat forțat în 2008, pe numele sau Florin Pință, care se recomanda ca fiind venerabil al Lojei masonice Giuseppe Garibaldi. Ca un mic amănunt, la aceea vreme, soția istoricului de azi de la AFR lucra la o firmă a afaceristului gălățean de la GFR. Practic, în ultima jumătate a anului 2012, Ștefan Roșeanu a predat cel mai important capitol din istoria devalizării companiei CFR Călători, avându-l ca îndrumător pe Valentin ”Smart” Dorobanțu.

Roșeanu, brelocul lui Scrioșteanu

Dar, după managementul ”ultraperformant” de la CFR Călători, istoricul Roșeanu a dispărut din cotidianul Palatului CFR. Însă, în guvernarea Orban revine în Ministerul Transporturilor atârnat de geanta secretarului de stat Ionuț Scrioșteanu, iar în octombrie 2020 este parașutat la șefia ARF.

Așadar, reforma feroviară este acum pe o linie paralelă cu calea ferată și sub directa coordonare și îndrumare a ministrului Sorin Grindeanu, Ștefan Roșeanu își dă liniștit doctoratul în deraierea ARF, după ce și-a luat un master în devalizarea CFR Călători.