Cutremur pe piața asigurărilor: Euroins ar putea intra în insolvență mâine
Dacă nu avem probleme cu sistemul bancar, atunci avem cu cel de asigurări. O informație pe surse publicată de Libertatea arată că Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF) a decis retragerea autorizației companiei de asigurare Euroins, ceea ce echivalează cu intrarea în insolvență.
Deocamdată nu este nimic oficial. Compania Euroins a declarat după întrebările puse de noi că „Până la această oră, Euroins România și Eurohold Bulgaria nu au fost informate de nicio decizie privind societatea Euroins.” Reprezentanții ASF nu au răspuns la niciun apel telefonic sau mesaj transmis.
După cum arată situația din ultimele zile, insolvența Euroins nu ar fi chiar o surpriză. Președintele Senatului, Marcel Ciolacu, a declarat săptămâna trecută că este posibil să avem un nou faliment în asigurări. „Știți foarte bine că este posibil să fie un faliment anunțat. Sunt ferm convins că Guvernul României va interveni, cum a mai făcut acest lucru o dată”, a declarat Marcel Ciolacu, fără să precizeze despre ce companie ar fi vorba.
Zilele trecute și premierul Nicolae Ciucă a declarat că în cazul unui insolvențe în sistemul de asigurări se va lua în discuție plafonarea RCA, adică a asigurării auto obligatorii. Prețul unei polițe RCA a crescut brusc în ultimele luni, până la nivele peste cele ale unor țări mai bogate decât România.
ASF a și desfășurat recent un control de audit la Euroins România, dar nu a făcut încă publice rezultatele. Ceea ce înseamnă că este foarte posibil să le facă mâine, ca justificare pentru trecerea în insolvență a Euroins.
Lipsa de reasigurare
Ridicarea autorizației Euroins de a activa drept companie de asigurare înseamnă că Fondul de Garantare a Asigurărilor va prelua plățile către cei care au de primit despăgubiri. CUM FGA nu mai are prea mulți bani în conturi după ce a achitat o parte din pagubele produse de falimentul City Insurance, este clar că guvernul va fi obligat să intervină și să capitalizeze Fondul.
Euroins are aproximativ 25% din piața de RCA, adică aproape 2,5 milioane șoferi, fiind liderul industriei de profil.
Problema pe care Libertatea susține că ASF a identificat-o la Euroins este că reasigurarea la compania EIG Re, care face parte din același grup Eurohold, nu este valabilă, ceea ce înseamnă că Euroins România are nevoie de peste 250 milioane euro pentru a acoperi cerința minimă de capital (MCR). Deficitul de SCR (cerința de capital de solvabilitate) este de 400 milioane euro.
Vom afla mâine dacă informațiile se confirmă sau nu, dar dacă sunt reale, atunci industria de asigurări va trece prin noi convulsii și dificultăți, cu bani ce vor fi achitați de la buget și cu prețuri tot mai mari pentru asigurări (chiar dacă nu acum, dar în viitor).