ASF preia politica falimentară a City Insurance și Euroins! Plafonarea prețurilor omoară piața

Publicat: 20 mart. 2023, 16:01, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
ASF preia politica falimentară a City Insurance și Euroins! Plafonarea prețurilor omoară piața

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va propune Ministerului Finanțelor plafonarea prețurilor RCA timp de 6 luni la tarife egale cu nivelul celor din martie 2022. Plafonarea înseamnă prețuri mai mici, exact strategia care le-a dus la faliment pe City Insurance și Euroins.

Autoritatea de Supraveghere Financiară dorește să scadă prețurile RCA la nivelul celor din martie 2022 pentru a liniști spiritele în piață inflamate de o eventuală creștere a tarifelor chiar și cu 40%. “Nu este vorba de plafonare, nici de îngheţare, ci de o reîntoarcere la preţurile din martie 2022. Propunerea noastră către Ministerul de Finanţe este de vânzare efectivă la tarifele anului 2022. Având în vedere calculele şi componentele tarifelor de referinţă, am discutat cu companiile de asigurări care fac RCA pe piaţa românească şi au făcut simulări pe propriile portofolii, iar această diferenţă care ar putea să existe, am convenit că împreună, în afară de acest pachet primar, mai venim cu câteva lucruri de compensare a eventualelor mici pierderi”, a spus Cristian Roşu, vicepreședintele ASF, în cadrul audierii conducerii Autorității în Parlament.

Nu e plafonare, ci o revenire la prețuri de anul trecut, e poziția rezumată a ASF. Adică prețuri mai mici. De ce au dat faliment City Insurance și Euroins? Pentru că practicau prețuri cu mult mai mici decât piața. E tocmai ce dorește acum ASF, să bulverseze piața, care de fapt nu va mai fi piață din moment ce plafonează prețurile. O piață liberă e străină de plafonare. Prin urmare, ce piață mai supraveghează ASF din moment ce nu va mai exista piață?

”Din greșeală în greșeală, spre victoria finală”,

comentează Gabriel Biriș, avocat specializat în fiscalitate, intenția ASF de a reveni la prețurile din 2022. ”Mie unuia discuțiile despre plafonarea prețurilor RCA la nivelul de anul trecut mi se par rupte de orice logică… Cele două firme de aisgurări cu probleme au în comun faptul că vindeau asigurări semnificativ mai ieftine decât restul, strategie care le-a adus o cotă imensă de piață, dar și insolvență. Păi cum, dom’le, vezi că beleaua a venit de la vânzări de asigurări sub costul real (+ probabil ceva fraude) și tu vrei să impui tuturor companiilor să vândă la prețurile de anul trecut (între timp inflația adăugând probabil cel puțin 20% la costurile de reparații), riscând să bagi în incapacitate de a plăti daunele inclusiv firmele care acum nu au probleme (inclusiv pentru că nu au vândut sub costuri)???

Să presupunem că o faci (plafonarea), pentru o perioada de câteva luni/1an.

Să presupunem și că firmele serioase vor înghiți pierderea, cu finanțare de la companiile mama.

Ce cred oare decidenții noștri că se va întâmplă după expirarea plafonării? Eu cred că prețurile vor exploda încă și mai mult.

Iar dacă perioada asta e mai lungă decât anunță ei acum, mai cred și că ne vom asigura singuri.

Vom vedea ce va fi, dar sper că nu își închipuie cineva că există prânz gratis…”, a spus Biriș.

Plafonarea prețurilor pentru polițele RCA penalizează și FALIMENTEAZĂ companiile sănătoase

Plafonarea prețurilor pentru polițele RCA penalizează și FALIMENTEAZĂ companiile sănătoase din piața asigurărilor. Cele care au mai rămas, este de părere Florin Cîțu, fost premier și analist economic la bază. ”Nu s-a învățat nimic din falimentele de pe această piață și ce înseamnă să ai prețuri mai mici decât piața?

Este o prostie să crezi că în timp ce prețul TUTUROR produselor din economie a crescut, prețul acestui produs ar trebui să scadă fără să fie alți jucători noi pe piață. Asta in timp ce costul cu forța de muncă, al capitalului și al materiilor prime a crescut. Doar cine nu are habar de cum funcționează o economie de piață sau vrea să distrugă o piață vine cu astfel de propunere”, a afirmat Cîțu.

Conform acestuia, DOAR COMPETIȚIA pe piața polițelor de asigurare reduce prețul.

”Statul nu vine cu statistici”

Mihai Daraban, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României (CCIR), a declarat că e „împotriva oricărei plafonări și oricărei intervenții a statului într-o piață”. Președintele CCIR este de părere că Ministerul de Interne ar trebui să prezinte statistici amănunțite privind accidentele rutiere și în funcție de aceste statistici să fie stabilite prețurile polițelor. „Eu sunt împotriva oricărei plafonări și oricărei intervenții a statului într-o piață și cu asta cred că am spus multe deja. Trebuie lăsată piața liberă.

Ne pare rău că statul nu vine cu statistici pentru că aici vine problema. Adică să iasă Poliția Română și să spună: „uite, domnule, care e situația pe șosele”. Avem vreo 5 morți pe zi, cam aceasta este media, 5 înmulțit cu 365 de zile ale anului, nu mai vorbim de răniți, nu mai vorbim de bușiri, de accidente minore. Toate costă. Cred că trebuie mers și pe criterii de vârstă, de vechime la volan, cred că trebuie puși mai mulți factori în joc.

E normal să fie o asigurare mai mare pentru compania care deține acele mijloace de transport, care pune șoferul de 18 ani pe un TIR de 40 de tone.

Ok, l-ai pus la 18 ani, plătești mai mult, trebuie să fie niște criterii. Ok, ai pus un șofer de 30 de ani cu 10-12 ani vechime de condus cu categoria respectivă la marfă, e altă discuție. Trebuie să fie niște diferențe clare. Eu, repet, nu aș umbla cu plafonări în piață, aș face o analiză, aș pune statisticile pe masă să le înțeleagă toată lumea pentru că, evident, se discută despre asigurări, dar nu am văzut un punct de vedere oficial din partea Ministerului de Interne vizavi de numărul de accidente într-un an de zile, accidente ușoare, accidente grave și așa mai departe.

Multe se întâmplă din lipsa asta de comunicare și de dialog pentru că dacă doar o parte țipă „domnule, sunt scumpe” și partea cealaltă nu reacționează deloc, nu spune nici câte incidente sunt (…). Adică să ni se spune „domnule, uite cât am plătit anul trecut, uite valoarea daunelor, pagubelor și așa mai departe”, pentru că lumea ar înțelege. Eu sunt convins că ar înțelege, dar e o comunicare doar cu sens unic”, a declarat Draban, conform psnews.ro.

Problema este însă cu ”piața”,

este de părere profesorul de economie Cristian Păun.

”De fapt… nu e o piață în adevăratul sens al cuvântului! O piață devenită și mai puțin concurențială prin falimente succesive, o piață la cheremul unor companii lăsate să crească mult prea mult, fără ca cineva să îndrăznească să spună sau să facă ceva. Consiliul Concurenței a tăcut ani buni mâlc pe subiect. În plus de aceste falimente, ”piața” românească a asigurărilor auto are probleme structurale mari, care s-au agravat în ultimii ani: număr mare de accidente cu pagube mari în spate față de terți, infrastructură rutieră precară și prost întreținută, parc auto foarte învechit (vârsta medie este 17 ani), starea tehnică precară a mașinilor în circulație (RAR spune de peste 50% din mașini cu probleme tehnice grave), comportamentul anapoda al service-urilor și al celor care solicită despăgubiri pentru orice zgârietură, numărul imens de mașini din trafic, sistemul de justiție… Din păcate, la aceste probleme structurale nu mai putem avea demult decât soluții disperate.

Prima măsură pe care aș lua-o ar fi de LIMITARE a cotei de piață la maxim 10% – 15% pentru jucătorii din piață. Fiind vorba de un risc specific (răspunderea față de terți) și de caracterul obligatoriu al acestor polițe de asigurare.

A doua măsură ar fi căutarea de către ASF, în calitate de administrator al acestei companii în insolvență, a unor finanțatori europeni (bănci de investiții, fonduri de investiții) sau globali care să capitalizeze și să preia rapid aceste companiile respective. Pentru evitarea falimentului.

A treia măsură ar fi modificarea de urgență a legislației cu privire la Pilonul 2 de pensii și înlocuirea condiției de a investi în titluri de stat cu cea de a investi în companii de asigurări care au în portofoliu aceste asigurări obligatorii (auto, locuințe).

A patra măsură ar fi demararea de urgență de către ASF a unei ample acțiuni de recrutare de asiguratori internaționali de prim rang care să vină în România. Trebuie rapid înțelese și corectate de către ASF toate barierele de intrare invocate de către acești asiguratori pentru ca piața să devină, dintr-una complet eșuată în acest moment, o piață concurențială și funcțională.

Mai sunt și alte măsuri… Exclus în acest moment PLAFONAREA RCA, care ar pune în fund și ceilalți 3-4 jucători care au mai rămas și care acum trebuie să găsească resursele pentru a prelua o cotă de piață imensă rămasă în aer de la acești jucători neserioși.

Până atunci, este foarte probabil ca prețul RCA să crească de la nivelul actual de 1000 – 1200 lei / contract spre 1500 – 1700 lei / contract. E un exemplu bun pentru a ilustra de ce la noi inflația e mereu mai mare și durează mai mult ca la alții…

Complicat!” a spus Păun.

”Autoritățile promovează în continuare politica fraudei”,

consideră economistul Bogdan Glăvan. ”Acum câțiva ani cumpăram RCA de la Euroins. Precizez, două RCA-uri, pentru Honda și pentru Smart.

În 2022 nu am mai făcut asta. Am decis să cumpăr RCA-uri mai scumpe, chit că în cazul Smart-ului RCA reprezintă 10% din valoarea mașinii. Pe fondul zvonurilor referitoare la Euroins, știam că este posibil să cumpăr de la ei o asigurare care, în cazul nefericit în care aș comite un accident, să nu-i ofere păgubitului posibilitatea recuperării daunei. Pur și simplu nu pot face rău cuiva nevinovat cu bună știință. Așa că mi-am asumat PREȚUL REAL al asigurării.

Am spus azi la Digi24 că ani de zile populația a fost mințită, indusă în eroare cu privire la costul RCA. Ani de zile am trăit cu iluzia unui cost artificial de mic al RCA, posibil doar fiindcă ceea ce cumpăram noi nu era de fapt o asigurare, ci o țeapă. Și am cumpărat-o cu plăcere, fiindcă o dădeam, nu o primeam – sau așa aveam noi impresia – sau pur și simplu fiindcă nu ne păsa de chestiune.

Măcar acum ar trebui să avem curajul să privim realitatea în față: costul RCA nu este dat de niște șmenari, ci de firmele serioase, care chiar plătesc daunele atunci când riscul se produce. Așa că ar trebui să înfruntăm prețul adevărat al RCA, nu să ne mințim singuri în continuare. În această privință, tarifele de referință publicate de ASF acum câteva săptămâni sunt nerealiste, deoarece ele nu includ inflația din 2022! Deci costul real al RCA (în medie) depășește la ora actuală tariful de referință.

Însă în loc să trateze cu onestitate problema, autoritățile promovează în continuare politica fraudei: ele susțin niște prețuri din primăvara lui 2022. Această politică subminează în continuare șansele de a avea asiguratori serioși în România. Această politică este fix cea care a brand-uit România drept Estul sălbatic, a adus țepe după țepe, și sute de milioane de euro plătite de toți cetățenii prin taxe mai mari, indiferent dacă au sau n-au mașină, dacă au mașină scumpă sau una ieftină.

Deșteaptă-te române! Asumă-ți cu demnitate realitatea. Dacă noi suntem lași, vom fi conduși de lepre și vom plăti înzecit pentru „luxul” RCA-urilor demagogice. Și vom fi tratați de străini exact așa: ca niște calici cărora dacă le arunci un coltuc de pâine, se năpustesc asupra lui. Virtuțile, precum viciile, vin la pachet. Nu putem să ne alintăm, dar să pretindem altora să ne respecte, așa ceva nu se va întâmpla niciodată. Hai să fim exigenți și să impunem respec”, a spus Glăvan.

Nu poate fi propus un tarif minim pentru poliţele RCA

Preşedintele ASF, Nicu Marcu, a declarat, la finalul audierii de luni în comisiile de specialitate ale Senatului, că Autoritatea propune Ministerului de Finanţe o reglementare astfel încât tarifele practicate de asiguratori, nu tarifele de referinţă, să rămână cele din martie 2022. „Deci efectul pe următoarele şase luni până când dispare ieşirii Euroins din piaţă se dispersează la celelalte companii”, a adăugat el. Acesta a mai explicat că nu poate fi propus un tarif minim pentru poliţele RCA deoarece legislaţia europeană şi cea naţională nu permite impunerea de către ASF a unor astfel de tarife minime pe piaţă.

„Vrem să propunem reglementare Ministerului de Finanţe, astfel încât tarifele practicate de asiguratori, nu tarifele de referinţă, să rămână în piaţa cele din 2022. Deci efectul pe următoarele şase luni până când dispare ieşirii Euroins din piaţă se dispersează la celelalte companii”, a afirmat Marcu.

Întrebat ce înseamnă o ieşire controlată, după ce trece acea perioadă de plafonare şi cum se va asigura ASF că nu vor exista iar tarife crescute ale poliţelor RCA, Marcu a răspuns: „Deja cota de piaţă se dispersează la celelalte companii şi implicit cota de piaţă se aşază pe celelalte companii din piaţă. Pentru că deja cota de piaţă se dispersează la celelalte companii şi implicit cota de piaţă, dispersându-se se aşază pe celelalte companii care au rămas în piaţă”.

”E o anomalie pe piaţa din România faptul că e dominată de RCA, comparativ cu alte pieţe din Europa şi la nivel internaţional”

Şeful ASF a spus că este o anomalie faptul că piaţa din România este una dominată de RCA, prin comparaţie cu alte pieţe din Europa şi de la nivel internaţional, iar o companie care ajunge să aibă cifra de afaceri de peste 80% din RCA nu va putea supravieţui niciodată pe piaţă. „Această piaţă în comparaţie cu alte pieţe din lume, din Europa şi internaţional, este dominată într-adevăr de RCA, o anomalie pentru piaţa din România pentru că în general companiile de asigurări, cele solide, se bazează pe alte categorii de asigurări, nu pe cele RCA. O companie care ajunge să aibă din cifra de afaceri mai mult de 80% RCA este o companie care nu va putea să supravieţuiască niciodată”, a precizat Marcu, luni la Parlament.

Cum se va face revenirea la tarifele din 2022

Chestionat cum va fi făcută a ceastă revenire la preţul din martie 2022 şi dacă vor fi compensate service-urile, în condiţiile în care ele cer preţul de acum la tarifele crescute, şeful ASF a explicat că „prin proiectul de Hotărâre de Guvern avem nişte compensaţii”.

„Nu şi pentru companii şi pentru service-uri. Noi nu discutăm de service-urie. Noi nu reglementăm service-urile. Interesul nostru este consumatorul, da? Omul. Noi reglementăm de aşa natură, încât companiile de asigurări aflate în piaţă acum să nu piardă, astfel încât să poată să susţină în perioada următoare cota de RCA care se va repartiza”, a mai explicat Marcu.

Referitor la impunerea unui tarif minim pentru poliţele RCA, preşedintele Autorităţii a precizat că „nu avem cum să facem aşa ceva, pentru că legislaţia europeană şi naţională nu ne permite să impunem tarife minime pe piaţă”.

”City Insurance şi Euroins au fost Muma Pădurii”

Nicu Marcu a declarat, la audiere, că cele două companii City Insurance şi Euroins nu au fost Albă ca Zăpada. El a adăugat că au fost date amenzi celor două companii de către ASF în valoare de 16 milioane lei într-un an şi jumătate şi au fost cerute două falimente de către Autoritate. ASF a transmis şi un document în care prezintă acţiunile pe care le-a întreprins cu privire la cele companiile care activează pe piaţa RCA.

Documentul transmis de către conducerea ASF către comisiile de buget şi economică ale Senatului poate fi accesat AICI.

„Când am venit la ASF, City si Euroins deţineau aproape 80% din piaţa RCA. În niciun stat nu exista aşa ceva. Cele două companii au practicat tarife foarte mici nesustenabile, iar companiile serioase s-au retras. La Euroins s-au găsit extrem de multe deficienţe care ne-au determinat să impunem măsuri pe care să le aibă ei de îndeplinit. Controalele au fost dispuse aproape lunar, unele inopitate şi controale permanente, în urma cărora au fost amendate persoane fizice şi juridice şi s-a dus la destituirea conducerii companiei Euroins. Conducerea Euroins a fost sancţionaţă şi destituită la două, trei luni de când am venit. Am dat amenzi consistente, au luat amenzi de 16 milioane lei cumulate, într-un an de zile şi jumătate. Deci activitatea de supraveghere a ASF a fost una extrem de incisivă, numai că ASF s-a lovit de refuzul companiei de a da documente sau de a da documente neconforme cu realitatea. Aceste societăţi de asigurări sunt conduse după directiva europeană Solvency II care le permite să emită asigurări numai şi numai cu reasigurare. Adică riscurile lor se pot transfera pe reasigurare la un reasigurator, care poate fi inclusiv în Insulele Cayman. Ştiind ce găsisem la City Insurance, ASF a impus companiei Euroins să îşi readucă asiguratorul ca să îl putem să îl controlăm, având în vedere că reasiguratorul era în Insulele Cayman. Astfel, compania şi-a făcut reasiguratorul în Germania, asta făcând posibilă verificarea”, a afirmat Nicu Marcu, luni la audierea în comisiile Senatului.

El a adăugat că falimentele celor două societăţi au fost cerute de către ASF, însă le-a fost dată posibilitatea celor două companii să intre în legalitate.

„La ambele companii se vehiculează ideea că sunt două falimente pe mandatul nostru. Sunt două falimente cerute de noi, pentru că ştiu foarte bine că atunci când am venit, niciuna dintre companii nu era Albă ca Zăpada. Ambele companii erau Muma Pădurii pentru populaţie. Li s-a dat posibilitatea ambelor companii să intre în legalitate. Ambele companii au avut preţuri scăzute, plăţi întârziate şi de multe ori dosare neînregistrate în contabilitate. Noi am impus şi un indicator de lichiditate ca să ne asigurăm că vin şi cu bani lichizi, în afară de această reasigurare pe care ambele companii preferau să îşi ducă riscurile în proporţie de 90% la City Insurance şi la Euroins – 60 şi ceva la sută. Asta este stadiul şi derularea acţiunilor pe care noi le-am făcut în supravegherea şi controlul acestor companii. De fiecare dată toate elementele găsite care dădeau suspiciuni de ilegalităţi au fost trimise către Parchet. Am avut ezitări să facem publice rapoarte, pentru că fiecare dintre noi avem plângeri penale, trei colegi avem, una dintre plângeri mi s-a făcut de către City Insurance. Nu a fost uşor, li s-a dat timp ca în lege să îşi facă solvabilitatea, nu au acceptat. Soluţia finală aceasta a fost – solicitarea insolvenţei”, a completat Marcu.