Distribuitorii de mărfuri vor un parteneriat public – privat pentru înființarea de centre logistice
Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR) atrage atenția guvernanților că în România sunt necesare “mai multe depozite frigorifice și de conservare pentru producătorii români”, care să le înlesnească accesul la piață.
Membrii asociației își reafirmă public disponibilitatea pentru a crea un parteneriat public – privat cu Guvernul României pentru implementarea Proiectului Rețeaua Națională de 8 centre logistice regionale, se arată într-un comunicat al ACDBR.
Această propunere privind crearea ”Rețelei Naționale de 8 centre logistice regionale de colectare, depozitare, sortare, procesare, ambalare și comercializare de produse românești” a fost prezentată Guvernului în data de 25 ianuarie 2022 în cadrul unei întâlniri cu Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România ținute la Palatul Victoria. Până în prezent, însă, nu a fost primit niciun răspuns și nicio o analiză de oportunitate asupra propunerii. Mai mult, proiectul a fost inclus în Programele de Guvernare ale PSD (2017 – 2020) și PNL (2020 – 2024), precum și în prima variantă a PNRR, spun distribuitorii.
”Avem nevoie de proiecte mari de țară, avem nevoie să absorbim miliarde de euro din banii care ar trebui să vină de la Uniunea Europeană, iar acest proiect răspunde multor nevoi ale României, aflându-se pe masa Guvernului de peste patru ani. Poate acum a venit vremea să fie implementat! Da, domnule Prim Ministru, supermarketurile din România trebuie și pot să vândă mai multe produse fabricate în România (chiar dacă doar de la puțini producători mari și de multe ori cu un adaos comercial de peste 100%), dar pentru a avea putere de negociere oferta producătorilor trebuie centralizată și pentru aceasta este nevoie de o distribuție puternică. Este nevoie de proiectul despre care v-am vorbit și dumneavoastră și miniștrilor din Cabinet. Prin expertiza pe care o avem în piața relevantă despre care vorbim, distribuitorii membri ACDBR am rezistat 30 de ani aici și vă lansăm public întrebarea: are nevoie Guvernul de distribuție de bunuri autohtonă, independentă?”, se arată în comunicat.
Asociația atrage atenția că micii producători nu își vând produsele în supermarketuri, pentru aceștia trebuie să existe canale specifice, tradiționale de comerț. ”Sub imperiul bunelor intenții, Guvernul nu trebuie să contribuie la amplificarea prizonieratului producătorilor români în marile rețele comerciale!”, se precizează în comunicat.
Distribuitorii arată că unul dintre motivele pentru care România a adoptat Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, iar Uniunea Europeană a adoptat Directiva 633/2019 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar (transpusă național prin Legea 81/2022), este ”abuzul de putere dominantă între furnizori și cumpărători”.
Asociației Marilor Rețele Comerciale din România reprezintă ”comerțul modern”, adică marile lanțuri de supermagazine internaționale, cu o pondere în piața totală de bunuri de larg consum de peste 70% din total comerț, contribuind prin expansiunea magazinelor la globalizarea accelerată a pieței, la dispariția multor IMM-uri din domeniul comerțului și la o canibalizare a prețului de vânzare al producătorilor, susțin distribuitorii care solicită demararea de urgență de către Consiliul Concurenței a analizei pieței relevante în sectorul de retail alimentar pentru identificarea ponderilor marilor magazine și a nivelului de dominație.
Comerțul cu amănuntul și comerțul cu ridicata și distribuția însumează 1.665 de insolvențe în 2022 din totalul de 6.531 de proceduri noi, în 2021, iar în 2020 acest domeniu a fost lider al insolvențelor cu 1.785 de companii din totalul de 6.144, respectiv 1.691 de firme din totalul de 5.694 de cazuri.
Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din include companii cu capital autohton, majoritatea având activitate neîntreruptă în piața națională de 30 de ani, cu o cifră de afaceri însumată de peste 1,5 miliarde de euro, deservind în principal comercianții independenți și HoReCa.
Citeste si Cine este fermierul, fost secretar de stat la Agricultură, care exportă carne de vită în Qatar